Kängor för stillastående

Som titeln lyder så letar jag efter kängor för stillastående i vintertid.
Vandringskängor har jag, men dom blir snabbt kalla vid stillastående, tex vid en lägereld

Sen tänker jag att jag vill använda dom i mitt arbete som ordningsvakt, där det kan bli väldigt mycket stillastående på iskalla stenunderlag.
Förr fanns sulor av rågummi som tålde kylan bättre, men dom är lätträknade nuförtiden.
Ser gärna att kängan är någorlunda lätt samt halskskyddad.
Nån som har tips?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har ett par Icebugs Torne just i såna situationer där det är kallt och ska vara stilla en längre tid. Har aldrig frusit i dem, och de är lättare än en del andra vinterkängor jag har testat. Jag har den odubbade versionen som har helt okej grepp, men de finns med dubbar också.

Sorel Glacier är jättevarma men jag vet inet om du räknar dem till kängor...?
Även Kamik har varma skor, vissa modeller är mer kängliknande.

/M

Kolla efter en bra jaktkänga. När du står på pass länge dras du med precis samma problem. Jag använder mig av Viking hunter GTS. Den har jag aldrig frusit i vid stillastående. Vet inte om modellen finns i svart.

Kolla efter en bra jaktkänga. När du står på pass länge dras du med precis samma problem. Jag använder mig av Viking hunter GTS. Den har jag aldrig frusit i vid stillastående. Vet inte om modellen finns i svart.
Hur är vikten på den? Tanken är att jag ska kunna ta en språngmarsch på max 500 meter i händelse av händelse.

Hur är vikten på den? Tanken är att jag ska kunna ta en språngmarsch på max 500 meter i händelse av händelse.
Jo, det är helt klart en tungviktare på 1060 g. Alla varma och stabila kängor blir ju av naturliga orsaker ganska klumpiga men en rush på ca 500 meter skulle jag nog klara av i dem. Bifogar en länk med dels denna modell och några andra lättare modeller, men de andra kängorna i testet har jag inte provat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips