kängor året runt

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har kört med både Meindl Island Pro och numer Lundhags Synchro året runt sedan 1999 (bott i Sthlm och Göteborg så det är ju inga vargavintrar med -30 här). Jag har dock inte varit på några expeditioner vintertid, dvs kommit inomhus över natten, och ingen av kängorna är ju riktiga vinterskor. Med rejält med sockar tycker jag att det har funkat kanonbra.

PS. Det var en väldigt öppen fråga. Vad är det för prisklass? Ska du kunna ha dem till vardags eller endast frilufsande? Vad ska de passa på för bindningar? Osv.

Det blir knepigt. Om det inte blir kallare än säg max minus 10 grader går det väl med samma kängor, dvs. som rymmer i alla fall en något fetare socka och sula på vinterrn jämfört med vår-sommar-höst. Men kallare än så kräver större känga, för de tjocksockor och sulor som ska till. Får inte bli tight, då finns ingen bunden luft som värmer. Så stor känga under den varma årstiden blir dock för stort.

Svårt att undvika minst två par kängor, om du vill täcka temperaturintervallen plus 30 till minus 40.

Raskesven

Vinterkängor med 3 par strumpor-sockar kan man bruka året om, men optimalt är det inte. Raskesvens och Jörnrådet är de bästa hitintills, som jag ser det. -30-40 begränsar onekligen modellerna.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips