Känga: Jörn eller Lundhags?

Går och tittar på kängor och vill nu ha ett par membranfria igen. Finns mycket positivt skrivet om Jörnkängan här på forumet men vad är det som är så bra med dem i jämförelse med lundhags?
En Jörnkängan m96 inklusive moms och frakt hamnar på nästan samma pris som en Lundhags professional. Vilken känga av dessa är mest prisvärd? Tips på andra kängor i sortementet?
Någon som har erfarenhet av Jörnkängan m96 och kan ge ett uttalande om den?

Jag vill ha en känga för tuff vandring men med så pass mycket plats för tårna att jag kan använda den året runt (men med det menar jag inte någon köldkänga...) Tycker många kängor idag är alltför tajta i tådelen så att de blir onödigt kalla.
Lägger jag så mycket pengar så vill jag kunna använda kängan nästan året runt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har både Jörn och Lundhags. Största skillnaden skulle jag säga är vikten. Och att mina Jörn inte har polstrat skaft som Lundhagarna. Hållbarhetsmässigt så är det hittills ingen skillnad (har dock använt Jörnkängorna 2år och Lundhagkängorna 8år). Lundhags personal är lätta att ha att göra med - har bla måttbeställt kängor till en mycket låg extrakostand. Mina fötter är liksom fyrkantiga och passar då bra i dessa kängor. Jag använder strumpa och socka och upplever att det funkar bra. Lundhagkängorna använder jag nog mest av de två vintertid men det bereo nog mest på att jag inbillar mig att polstringen värmer. Jag är nog lika nöjd med båda så du kanske får fundera på vad du vill prioritera - vikt/polstring/konsumentkontakt...

Har goda erfarenheter av båda liksom Karolina, över några fler år och kängor. Smaken är som baken men jag föredrar lätttorkat, dvs så mycket enkelskinn som möjligt. Eftersom båda fabrikaten varit måtbeställda så passar de väl. Själv kör jag tresocks modellen i bägge, polstrar, fördelar fotsvetten, samt inte minst håller skinnet torrare från insidan.....förutsatt att man byter sockor regelbundet.
Hoppas du blir nöjd med ditt val!

Hur får man itag på jörnkängan??
Har försökt ringa dom på 0916-101 21 hur många gånger som helst i ett par veckor... ingen svarar, inte ens en telefonsvarare...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips