Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis??

Mina föräldrar ska resa till Antarktis och träffa pingviner. Och julen närmar sig så en bra julklapp vore ju bra, men vad? Så har nån nåt bra förslag på en lagom billig, lagom liten, finurlig pryl som inte är oumbärlig (det antar jag att dom köpt själva) men bra, trevlig, kul, bekväm, smart att ha på en resa till Antarktis?

/Stina

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Köp en paddel Patrik, sätt dig i sombreron o sikta söderut :)

Svar på ursprungsfrågan,
Film, massor av film?
Liten bra kikare?
Angoraullsockor :)

En god bok! Tex nåt av Shackelton eller Amundsen. Eller Shapiros om övervintring i modern tid i en segelbåt. Eller helst Otto Nordenskiölds om den första övervintringen på Antarktiska fastlandet. Synnerligen spännande! Mkt trevligt tidsfördriv dessutom om de skulle tvingas att just övervintra sedan fartyget skruvats ner i isen! Lägg dessutom kokboken "100 sätt att tillaga en pingvin" under granen, så är dom väl förberedda!
F ö kan jag meddela att en kompis hade med sej ett par långfärdsskridskor till sagda kontinent. Han hade väl tänkt sej att fara omkring där på shelfisarna. Men han upptäckte att det är en annan sorts is än den svenska sjöisen, så han for hem.

Är det dåligt väder så kan det nog bli mycket "dötid", så böcker som kräver lite långsammare läsning och eftertanke är bra .Sedan är det ju mycket individuellt vad för böcker det är som kan kan fundera lite över innehållet i.

ooohh.. jag vet!! varför inte köpa ett helt meningslöst packsystem för en massa pengar som inte kan ersättas med smartare lösningar för en tiondel av priset.

FJS90/91; sa:
ooohh.. jag vet!! varför inte köpa ett helt meningslöst packsystem för en massa pengar som inte kan ersättas med smartare lösningar för en tiondel av priset.

aha, du menar packsystemet Michael Jackson?
D v s Ica-kassar, gjorda av plast och farliga för små barn.

Greenpeaces Antarktisbok mm.

Det finns som sagt mycket böcker om området. Kolla på antikvariat om det går att få tag på t ex Amundsens i förstaupplaga etc.

Jag kan varmt rekomendera nansens olika böcker viserligen handlar de om Arktis men för att komma i rätt stämning är de utmärkta.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips