Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis??

Mina föräldrar ska resa till Antarktis och träffa pingviner. Och julen närmar sig så en bra julklapp vore ju bra, men vad? Så har nån nåt bra förslag på en lagom billig, lagom liten, finurlig pryl som inte är oumbärlig (det antar jag att dom köpt själva) men bra, trevlig, kul, bekväm, smart att ha på en resa till Antarktis?

/Stina

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Köp en paddel Patrik, sätt dig i sombreron o sikta söderut :)

Svar på ursprungsfrågan,
Film, massor av film?
Liten bra kikare?
Angoraullsockor :)

En god bok! Tex nåt av Shackelton eller Amundsen. Eller Shapiros om övervintring i modern tid i en segelbåt. Eller helst Otto Nordenskiölds om den första övervintringen på Antarktiska fastlandet. Synnerligen spännande! Mkt trevligt tidsfördriv dessutom om de skulle tvingas att just övervintra sedan fartyget skruvats ner i isen! Lägg dessutom kokboken "100 sätt att tillaga en pingvin" under granen, så är dom väl förberedda!
F ö kan jag meddela att en kompis hade med sej ett par långfärdsskridskor till sagda kontinent. Han hade väl tänkt sej att fara omkring där på shelfisarna. Men han upptäckte att det är en annan sorts is än den svenska sjöisen, så han for hem.

Är det dåligt väder så kan det nog bli mycket "dötid", så böcker som kräver lite långsammare läsning och eftertanke är bra .Sedan är det ju mycket individuellt vad för böcker det är som kan kan fundera lite över innehållet i.

ooohh.. jag vet!! varför inte köpa ett helt meningslöst packsystem för en massa pengar som inte kan ersättas med smartare lösningar för en tiondel av priset.

FJS90/91; sa:
ooohh.. jag vet!! varför inte köpa ett helt meningslöst packsystem för en massa pengar som inte kan ersättas med smartare lösningar för en tiondel av priset.

aha, du menar packsystemet Michael Jackson?
D v s Ica-kassar, gjorda av plast och farliga för små barn.

Greenpeaces Antarktisbok mm.

Det finns som sagt mycket böcker om området. Kolla på antikvariat om det går att få tag på t ex Amundsens i förstaupplaga etc.

Jag kan varmt rekomendera nansens olika böcker viserligen handlar de om Arktis men för att komma i rätt stämning är de utmärkta.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips