Jula liggunderlag

Var inne och kikade på Jula och såg detta liggunderlag
http://www.jula.se/liggunderlag-1800x600-mm-137633
Kändes väldigt lätt (eller så är det jag som inte har någon koll) ca 2 cm tjockt, dock alldeles för brett men det går att ordna. Men jag fick en känsla av att det kunde vara halkigt, att man lätt glider iväg om det är lite nedförsbacka - någon som testat att sova på detta?

Intressant!

Det är alltså gjort av något annat skum än den klassiska ÖB-cellplastbiten? Jag skulle gärna ta med mig en våg till Jula och kolla upp det där, men det är en bit härifrån är jag rädd för.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Cellplast är väl alltid halkigt? I alla fall brukar jag glida litet om det lutar för mycket.

Jag klämde som hastigast på det häromdan (vi var bara in en snabbis) och det var klart glattare än "normala" liggunderlag (det hade i princip en "blank" yta). Men jag vet inte om det förändras fort när man börjar använda det.

Jag tyckte inte det kändes så väldigt lätt jämfört med standardliggunderlag. Däremot verkade det vara lite tjockare, men hur mycket det påverkar isolering och bevämlighet vet jag inte.

Har tillräckligt med liggunderlag hemma så jag köpte inget även om jag var lite sugen på att testa:)

bra skit!

Enligt min åsikt ett väldigt bra val av liggunderlag! Lätt, kompakt, billigt och mjukt.

Har inte upplevt att man glider och materialet "mattas" dessutom av efter användning.

Inget ja vill sova på om underlaget är sten och vid -10 var det ettrigt kallt. Men har haft ett i mer än ett år nu och den ska med två veckor till sarek snart.

Största nackdelen är att barr och bös fastnar om man sover på bar mark. Pinnar kan också tryckas igenom så materialet är inte de starkaste... Men med tält på fluffigt kråkbärsris blir de varmt o skönt :)

Emil, det här liggunderlaget har jag inte sett på Rusta tidigare, har du haft ett sånt ett helt år?

Det är alltså inte det gröna det handlar om utan ett svart, tjockare.

jaha, förklarar saken, haha.

Då inväntar ja synpunkter från nån som faktiskt har liggunderlaget trådskaparen länkade...

fel de kan bli ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips