Jotunheimen

Nej, det är bl a en berömd topp i Jotunheimen, Kyrkja, i närheten av turistanläggningen Leirvassbu. Denna ligger längst in i Leirdalen, och kan nås med bil från Sognefjellsvegen.
 
tack för det. Ska kolla google earth. kanske det inte är så långt ifrån turtagrø

hmm beslutsångest. Enligt google earth ser leirvassbu riktigt trevligt ut. Kanske det stället är bättre för mig än turtagrø.
 
som sagt tidigare i tråden så är detta inte tänkt som en vandringsresa. Jag är egentligen inte intresserad av att vandra alls när jag är där. Jag vill fota berglandskap. Då bill jag vara så långt ner som möjligt så bergen ser så höga ut som möjligt.
Tänk dig en fin sjö med spegelblankt vatten och så massa berg med spetsiga toppar i bakgrunden. Det är den typ av bilder jag vill ta.

Så återigen, jag vill inte bestiga en massa berg :) Jag vill gå så lite som möjligt och jag vill absolut inte gå så långt så att jag måste ha med tält. Mitt tält kommer stå vill turtagrö hotel. Jag är lat och bekväm och kommer utgå därifrån. Har jag tur behöver jag inte gå långt för att ta bra bilder.

Läste förresten att vid turtagrö är det inte så jättemånga lätta vandringar. Kanske för det är svår terräng? brant? kanske en nybörjare som mig när det gäller att vandra inte har någonting där att göra alls? för jag antar att jag måste gå lite för att komma till rätt fotoställen. Men är det bara svåra sluttningar vart man än går så orkar jag inte med det.

Ca 2h vandring norr om turtagrö, mellan dyrehaugstindarna och skagastölstindarna ligger en sjö. Det är upptrampad stig. Där det är stenig terräng är det markerad led.

Oftast är det väl upptrampsde stigar eller markerade leder i jotunheimen beroende på var en rör sig såklart. Inte så svår terräng att gå i alltså. Men som alltid i fjällen behöver en gå några höjdmeter. Behöver inte va atlet för det ... men ändå orka gå uppför

Går att ta fina bilder direkt från hotellet (om vädret tillåter) mot topparna runt turtagrö, men då syns inte sjön :)
 
Ca 2h vandring norr om turtagrö, mellan dyrehaugstindarna och skagastölstindarna ligger en sjö. Det är upptrampad stig. Där det är stenig terräng är det markerad led.

Oftast är det väl upptrampsde stigar eller markerade leder i jotunheimen beroende på var en rör sig såklart. Inte så svår terräng att gå i alltså. Men som alltid i fjällen behöver en gå några höjdmeter. Behöver inte va atlet för det ... men ändå orka gå uppför

Går att ta fina bilder direkt från hotellet (om vädret tillåter) mot topparna runt turtagrö, men då syns inte sjön :)

och där är det fint menar du? eller vad tipsar du om? :)
 
kjpil//
bra förslag, men du menar söder om turtragrö! ;)

För övrigt måste jag citera mig själv tidigare i tråden:

Ett annat förslag är att svänga vänster innan turtragrö in till Leirvassbu som är ett fint område :)

Leirvassbu ligger i ett lättillgängligt och spektakulärt område som nog skulle passa dina önskemål perfekt!
 
kjpil//
bra förslag, men du menar söder om turtragrö! ;)

För övrigt måste jag citera mig själv tidigare i tråden:



Leirvassbu ligger i ett lättillgängligt och spektakulärt område som nog skulle passa dina önskemål perfekt!


japp leirvassbu kollade jag upp på google earth. Skrev om det lite längre upp i tråden. Såg riktigt bra ut och jag fick beslutångest. Kanske jag ska tänka om helt och åka dit istället för turtagrø. Som du säger så såg det stället nästan bättre ut för mina ändamål.
Mer foto och mindre vandring. Leirvassbu såg ut att ha spetsiga toppar runt omkring väldigt nära området.
 
Leirvassbu är ett förtjänstfullt område om du inte vill vandra mycket. Du har Kyrkja (fint ur många vinklar), Visbretinden (från väster är den spetsig och fin) och även Stetinden. Det finns en lite sjö där också, som dock är istäckt sent inpå sommaren.

Längre ner på denna sida finns det några fina bildprov från Bygdin, även andra smakprov från Jotunheimen: www.samdal.com/hytte_omraade.htm.
Om du söker på Jotunheimen på t ex Flickr får du många resultat som kanske kan hjälpa dig i din beslutsprocess.
 
Leirvassbu är ett förtjänstfullt område om du inte vill vandra mycket. Du har Kyrkja (fint ur många vinklar), Visbretinden (från väster är den spetsig och fin) och även Stetinden. Det finns en lite sjö där också, som dock är istäckt sent inpå sommaren.

Längre ner på denna sida finns det några fina bildprov från Bygdin, även andra smakprov från Jotunheimen: www.samdal.com/hytte_omraade.htm.
Om du söker på Jotunheimen på t ex Flickr får du många resultat som kanske kan hjälpa dig i din beslutsprocess.

då får det nog bli detta ställe istället. Kanske hinner med båda dock. Det beror på hur länge jag ska vara i rondane.

Såg ett youtubeklipp där folk besteg kyrkja. Det såg jobbigt ut, men det vore kul att testa :)
 
Om man använder papperskartor, vilket jag inte gör då jag gärna lägger lite extra på tyvek eller liknande...

Hur förvarar du Tyvekkartan då? Man måste förvara den i något om man ska kunna ha den tillgänglig på ett behändigt sätt, om du inte limmar ihop baksidan på kartan och hänger upp den i pappret (vilket säkert fungerar jättebra tills kartan går sönder).
 
dessa kartor som vi har pratat om tidigare längre upp i tråden. Eller böcker eller vad det nu är. Måste man ha dom i något lämpligt? det var väl prat om att någon var vattentålig. Men dom andra? annars är det väl bara att inte ha framme den om det skulle regna :) Man går väl inte framme med den hela tiden. Utan bara för att planera en rutt eller liknande.

Dessutom har jag med mig gps som jag kommer förlita mig på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
helena.w Vandring i Jotunheimen Fjällvandring 13
Clas Gustav Jotunheimen i Norge Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.