Jotunheimen

I sommar ska jag besöka Ronden några dagar. efter det tänkte jag åka igenom jotunheimen innan jag åker hem.
Någon som varit där och kan berätta lite om stället?
Det går ju en del vägar igenom där. Är det fint längs vägarna så man bara kan stoppa och tälta inte så långt från vägen och bilen? syftet är att fota vackra landskap med berg i bakgrunden och så. Jag vill alltså inte upp på några toppar och fota neråt.

Eller finns det någon fjällstation eller liknande där det startar massa vandringsleder som man kan utgå ifrån. Jag skulle kunna sätta upp tältet där och sen fota runt omkring där samt gå kortare turer. Jag vill dock utgå från tältet hela tiden då syftet mer är att fota än att vandra.

vet ni om några specifika platser så tipsa gärna

/andreas
 
Turtagrö låter lämpligt för det ändamålet. Därifrån är det ganska kort vandring upp i flera daler. Bildgoogla hotellet där :)

Spiterstulen och krossbu kan va andra bra alternativ.
 
Besseggen! Norges häftigaste och mest populära vandring. Bo på Gjendesheim och ta båten till Memurubu nästa morgon. Vandringen över Besseggen tillbaka till Gjendesheim tar 6-8 timmar.
 
Nordens mest högalpina landskap finner man i Hurrungane vilket är ett helt fantastiskt område. Nejden kring Spiterstulen är jämförelsevis flack, och bergen är där bulligare och inte så spetsiga, utom de 2-300 högsta höjdmeterna då topparna där är omgivna av is. Längre in i Visdalen blir dock topparna spetsiga och fina.
Ju längre sydväst man kommer (närmare Atlanten och nederbörden), desto mer skulpterat är landskapet. Hurrungane, Smørstabbsmassivet, Falketind, Stølsnostind och Uranostind är ypperliga fotomotiv. Trakten runt Gjende är pittoresk och speciellt betagande är bergen söder därom, vilka domineras av den vackra Knutsholstinden (en topp som jag besteg förra sommaren).
Bygdin är en fin sjö där det precis som på Gjende går båt varje dag under högsäsong. På andra sidan sjön finns Fondsbu, och några kilometer längre bort finns sjön Tyin, och från Tyinholmen kan man göra fina utflykter i landskapet. Uranostinden är härifrån ett karakteristiskt berg.

Ett annat trevligt ställe är Leirvassbu, där det är nära till de stora isarna i Smørstabbsmassivet och man har den vassa toppen Kyrkja tätt inpå (mycket vacker från vissa vinklar). Det går bilväg till Leirvassbu, jag tror dock att det är en bom där av något slag.

Rauddalen, med trakten kring Olavsbu är fin, och det finns flera vassa toppar (speciellt Rauddalseggje och Mjølkedalstinden) som berikar tillvaron. Det är flera fjällryggar som löper parallellt med dalen här.

Du bör införskaffa dig en bra karta (skala 1:100000 eller 1:50000) för att se hur lederna går. Som regel går det välmarkerade leder genom varje dal som inte är fylld av is eller vatten.

Som helhet tror jag att Hurrungane passar dig bäst. Turtagrø är där en lämplig utgångspunkt. Även på andra sidan av Hurrunganemassivet finns det en hel att se. Vettisfossen och Stølsmaradalen (med Norges vackraste stugläge) tillhör där sevärdheterna. Här planerar jag att vandra förbi i sommar (vilket förhoppningsvis ska resultera i massor av fina bilder).
Norr om Hurrunganemassivet finns Fannaråken, med den högst belägna DNT-stugan. Därifrån har man en storslagen vy mot Skagastølstindarna och deras hängande glaciärer.

Som regel har man de bästa vyerna när man har kommit upp en bra bit i höjd. I Hurrungane får man en god överblick över havet av vassa toppar från Dyrhaugsryggen och Soleibotntinden. Store Skagastølstind betraktas bäst från Midmaradalstindens topp. (Om min vandring blir som jag planerar kommer jag att bestiga Store Midtmaradalstind och Dyrhaugsryggens alla toppar.)

På denna sida finns det många intressanta bilder från Jotunheimen: http://fjelletibilder.no/. Välj "Map search" så får du en karta, där du kan klicka för att se vilka bilder fotograferna som driver sidan har knäppt i det valda området. Mycket bra även för att rekognoscera speciellt toppturer lite mer noggrant.
 
Fondsbu

Det gick en Norsk dokumentärserie på Svt för ett tag sedan som hette "Fjällfolk".
Där filmade de mycket från fjällstationen Fondsbu på Eidsbugarden i Jotunheimen. Det var väldigt inspirerande och funderar själv på att resa dit när de öppnar sommarsäsongen.

Länk: Fondsbu

/ Malin
 
Wow, tack så mycket för grymma tips. oslagbart detta. Jag ska gå igenom alla namn och platser som ni har nämnt. Jag har inte tid att besöka alla platser så resan är tidsbestämd (har bokat en annan resa direkt efter )

Men efter Rondane hinner jag med en eller två olika platser skulle jag tro.

Alla dessa ställen ni har nämnt, är dom lättillgängliga med bil? Hur är det om jag hittar ett fins ställe längs vägen, får jag slå upp mitt tält där då?


Tack igen för era svar :)
 
Wow, tack så mycket för grymma tips. oslagbart detta. Jag ska gå igenom alla namn och platser som ni har nämnt. Jag har inte tid att besöka alla platser så resan är tidsbestämd (har bokat en annan resa direkt efter )

Men efter Rondane hinner jag med en eller två olika platser skulle jag tro.

Alla dessa ställen ni har nämnt, är dom lättillgängliga med bil? Hur är det om jag hittar ett fins ställe längs vägen, får jag slå upp mitt tält där då?


Tack igen för era svar :)

Spiterstulen är tillgänglig med bil, likaså Turtagrø och Krossbu. Vid Bygdin finns det parkering och likaså i Gjendesheim. Om du vill se Hurrungane från andra sidan relativt Turtagrø finns det en bilväg som går en bit upp i Utladalen. Till Leirvassbu går det likväl bilväg.
 
Vill du studera ett specifikt område i Norge så kolla in www.ut.no där finns utförliga digitala kartor med alla leder och fjällstugor mm mm

Bild från Spitersulen i påskhelgen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    47 KB · Visningar: 914
Efter att ha studerat lite olika platser nu så tror jag Hurrungane passar ganska bra. Ser ser fint ut samt lättillgängligt med bil. Illa fall enligt google earth. Tälta kan man också göra vitt stationen och ha tillgång till toalett och dusch vilket är en stor fördel tycker jag.

Väl där antar jag att man kan ta kortare turer runt omkring och fota så man inte bara får bilder just från utgångspunkten där.?

eller är alla turer väldigt långa? Jag har typ aldrig fjällvandrat men brukar lederna gå i dalgångarna mest eller är det ofta tuff vandring över bergen?

angående karta. skulle denna funka bra? http://www.resebokhandeln.com/jotunheimen-turkart-norge-fjallkarta-p-3067.html

ska man ha 1:100000 , 1:50000 eller 1:25000 ?
 
Hej. På turtagrö kan du köpa specialkarta för dagsturer i området. Fantastiskt område. Ett stycke från stationen hittar du fina tältplatser och fin plats att bada, riktning fjällklubbens hytta. Kanske 5 till 10 min frånTurtagrö. Ha en fin tur.
 
En fin dagstur fra Turtagrø er å gå til Fanaråken. Lettgått og greit, og så kan du nyte en kaffe og vafler på toppen hvis du vil.
Otto
 
En fin dagstur fra Turtagrø er å gå til Fanaråken. Lettgått og greit, og så kan du nyte en kaffe og vafler på toppen hvis du vil.
Otto

tack för tipset. Jag kollade upp den rutten på lommekjent.no och det står att det tar 6-7 timmar upp till toppen från turtagrø. Jag måste alltså vandra 12-14 timmar den dagen i så fall.

Först och främst har jag aldrig fjällvandrat. Jag är ingen atlet heller och tränar inte så jag tror att en sådan lång vandring inte är det smartaste för an amatör som mig.

För det andra så åker jag inte dit för att vandra i första hand. Jag åker dit för att fota landskap. Jag vill alltså helst ha bergen som en bakgrund liksom.


Såg dock en annan tur som inte verkar vara riktigt lika lång.
Hittar den inte nu av någon anledning men jag såg den igår. om man tittar på en karta över området så följer man en vandringsled till vänster istället. då kommer man till ett ställe som heter stølsdalen. Där någonstans tror jag det var som var en topp man kunde gå upp till.

Någon som vet vilken tur jag menar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
helena.w Vandring i Jotunheimen Fjällvandring 13
Clas Gustav Jotunheimen i Norge Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.