Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Jotunheimen

Tänkte ta med sambon och fjällvandra med tält i Norge 3-4 nätter.
Har kikat på jotunheimen,med start från Spiterstulen.

Några fler förslag på bra startplatser till fina fjällturer,antigen Jotunheimen eller Dovre/Rondane ?

Hum,hade jag frågat varför Hilleberg är bäst så hade jag nog haft 60-70 svar nu.

Ingen som besökt området som har förslag/åsikter ?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tälta vid Spiterstulen och kläm Galhöpiggen och Glittertind. Det är en trevlig fjällstation. Efter dagens tur o matlagning i tältet, kan du o sambon gå upp på stationen och ta en öl o titta varandra i ögonen.

Var nyligen där, före midsommar, och gick upp på Galdhöpiggen, fick en känsla av att det fanns mycket fina ställen man kunde vandra till, om man fortsätter upp i dalen. Men jag har ingen egen erfarenhet av det.

Snabba frågor..

-Just om Jotunheimen:

* Kan man köpa mat till lunch och så att ta med sig från stugorna?
* Behöver man boka stugor i förväg, eller räcker det att bara dyka upp?

Är sugen på att ta ett par dagar där solo i sommar, bara promenera mellan stugor, så man kan hålla packningen lätt :)

-Just om Jotunheimen:

* Kan man köpa mat till lunch och så att ta med sig från stugorna?
* Behöver man boka stugor i förväg, eller räcker det att bara dyka upp?

Är sugen på att ta ett par dagar där solo i sommar, bara promenera mellan stugor, så man kan hålla packningen lätt :)

Man lämnr in en thermos på kvällen och beställer nistepakke. Det är väl mackor, antar jag, mer
kan man inte vänta sig. Man kan i allmänhet inte proviantera på hyttene.

På DNT:s stugor kan man inte beställa i förväg. De tar emot så många det någonsin går,
vilket i högsäsong är för många. Spiterstulen, Memurubu och Leirvassbu är privata.

Tackar!

-För tipsen!

Jag har sökt lite på forumet också, och hittat bra info.

Det är första gången jag tänkt mig ut på någon typ av längre vandring (brukar mest kajaka), så det är mycket som man inte hajar! Smartast hade nog varit med sällskap av någon som har erfarenhet av vandring iallafall.. själv har jag egentligen ingen uppfattning av hur det kommer att bli; hur kallt, hur mycket mat och vatten man vill ha med sig, etc. -Däremot är jag en bra kajakpackare & trosschef på våra sedvanliga resor ute i skärgården, så fråga mig gärna om sånt :)

Risken finns ju att man antingen över eller underdimensionerar rejält, och för att slippa att finna sig utan nödvändiga saker på fjället så känner man sig ju frestad att köpa en rejäl säck och packa 'allt'.. vilket skulle sabba mycket av idén att kunna vandra utan fet packning, såklart :(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips