Jotunheimen "mellankort" tur

Hej

Jag har ett par dagar ledigt i Norge men alldeles för lite för att hinna med vad man borde. Tänker att jag skulle vilja dra till Jotunheimen och traska runt lite. Jag tycker dock det är svårt att hitta bra rutter.

Jag kommer med bil och har hund(ar) med mig. Jag tältar.

Tre nätter hinner jag med och kan vandra hyfsat långa dagsetapper. Nu förstår jag dock att lederna är brantare än vad jag är van vid.

Har ni förslag? För min del är det inget tvång att uppleva Besseggen om det är så att möjligheterna för lämpliga rutter är dåliga just där.

En möjlighet är naturligtvis att ta ett par dagsturer istället. Där Besseggen isf är en självklar tur. Vad mer får man inte missa?

Hur är det med båt, får hundar hänga på? Vad kostad båten?

Vi gick en trevlig tur förra sommaren, tar man bort den topptur vi tog så blir den 4 dagar (3 nätter).

Dag 1: Båt från Gjendesheim till Gjendesbu. Sen vidare upp Olavsbu. Tälta där.
Dag 2: Norröver mot Leirvassbu, men sväng av runt Langvatnet, vi satte upp tältet vid Hellertjönne.
Dag 3: Söderöver och sen den höga leden bort mot Memurubu, tälta där.
Dag 4. Ryggan på båten till Gjendesheim och lättpackat över Besseggen

Väldigt fin och varierande rundtur. Kanonfin sandstrand (badet var "uppfriskande") vid Hellertjönne.

Båtinformation finns på http://www.gjende.no/. Priset verkar vara 200kr enkel till Gjendebu, 140kr enkel Memurubu, 50kr för att skicka ryggan.

"Kan jeg ta med hund ombord?
– Ja, men den må stå ute
"

God tur :)

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips