Jotunheimen i påsk?

Hej!
Jag hade tänkt mig att fara till Jotunheimen i påsk för att vandra upp på Galdhöpggen och Glittertind.

Brukar det vara mycket snö vid denna period? Jag har nämligen inte tänkt att göra en skidbestigning.

Vad brukar det vara för temperaturer på en höft vid denna period?

Är vägen till Spiterstulen öppen vid påsk?
Mycket tacksam för svar
 
Om du inte har tänkt åka skidor ska du nog bege någon annanstans i påsk. Att fira påsk i fjällen är en norsk institution, på skidor alltså. Det är nämligen det enda sättet att ta sig fram i fjällen vid denna tid.
 
Runt Påsk tror jag inte att några nordiska fjäll går att bestiga utan skidor. I vilket fall så går det nog inte att ta sig fram till dom. Skaffa/hyr skidor, det är mycket enklare och roligare än att ramla runt på stenar eller pulsa i snö.
 
Har man tur går det att åka skidor runt Kristi Himmelsfärdsdag, men det kan också vara menföre, d.v.s. man kan varken vandra eller åka skidor. Spiterstulen är förmodligen stängd. Stängd kan även Sognefjällsvägen (riksväg 55) vara. Den brukar öppnas någon gång i maj. Ska man vandra upp på Galdhöpiggen och Glittertind så är det juli-september som gäller.
 
Det kan gå, men anbefaler det ikke!

Bilveien til Spiterstulen er brøytet til påske, litt usikkert om den er åpen for vanlig trafikk.

Jeg har gått fra Spiterstulen til Galdhøpiggen til fots 4. mai et år, med skiene på ryggen slik at vi kjørte ned en annen vei. Ingen problem å gå opp da, men det kan variere med snøforholdene. Turen opp fra Spiterstulen er en av de få som egnet seg til å gå til fots, veldig få andre turer er aktuelle før slutten av mai eller begynnelsen av juni.

Så langt i vinter er det lite snø i Jotunheimen. April og mai i Jotunheimen kan være fantastiske, men egentlig meningsløse uten ski!
 
Men i år infaller kristihimmels i slutet av maj. Vi planerar att fara dit den 24maj. Är skidor verkligen ett måste då?
 
Hej!

Jag var där i början av juni i fjol. Vi började med att bestiga Galdhöpiggen. Massor av snö. Började tidigt så vi kunde gå på skaren. Det var kallt och blåsigt, vattnet frös i ryggsäcken. Därefter skulle vi vandra ner till Gjendbu - Glittertind - Spiterstulen.
Början gick bra. Vacker vintervandring. Det blev mer och mer snö. När det var som värst sjönk men ner till midjan. Ett roligt litet äventyr att ta sig till Gjendbu men där fick vi avbryta. Att ta sig tillbaka till Spiterstulen med div kommunikationsmedel var också ett äventyr. Roligt minne men nästa gång jag åker dit blir det lite senare.

Mvh Henrik
 
Jag var i Jotunheimen förra året runt midsommar, och även då var det en del snö kvar. Först var vi i Liervassbu, och gjorde lite bestigningar där. Det gick att gå, men det var så pass mycket snö att skidor hade varit bättre (speciellt på vägen ner!) Vi gjorde även en bestigning av Galdhöpiggen (via Svellnosbreen) vilket gick bra eftersom det var kallt och snön var ganska hårt vindpackad. Här hade det också varit bättre med skidor.
 
Billigaste sätt att ta sig dit?

Jag ska till Jotunheimen med några vänner till påsk. Vi ska försöka bestiga Galdöpiggen medelst snösko. Är det någon som vet ett bra och billigt sätt att ta sig till en plats inom gångavstånd, kanske 50 km till toppen? Jag har kollat på tåg, de är dyra och man kommer inte så nära som man skulle vilja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
sofus81 Jotunheimen Fjällvandring 35
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
helena.w Vandring i Jotunheimen Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.