Jotunheimen 6-dagar

Turen är nog möjlig, med modern och lätt utrustning. Ett tips är att inte gå helt ner till Gjendebu, utan stanna högre upp på fjället, som vi gjorde år 2013 (se www.tunturivaellus.fi)
Jag tänker vandra i princip samma rutt med hund och tält i år men är lite fundersam om rutten är passande med hund? Vi kommer att skippa Galdhøpiggen men är fundersam om vi ska öven skippa Glittertinden och ta den södra vägen mot Spiterstulen. Stenigt och snöigt är inte lockande med hund, trots att vi är vana vandrare. Tänker bege mig ut i septmber.
Jag gjorde den rutten fast tvärtom. Började i Gjendesheim med att ta båten ända till Gjendebu och den dagen spöregnade det så det var nog inte roligt att fortsätta att vandra. Så jag stannade där och nästa dag var det fint och kom nästan till Spieterstulen. Där blev jag trött och tältade. När jag kom till Spieterstulen var jag trött och tog en vilodag där. Nästa dag vandrade jag upp till Glittertind och ner. Ett tips är att ta med en sopsäck att åka på nerför. Jag hade inget sånt och fick småspringa och glida ner till Glitterheim. Många hade plast eller stjärtlappar med sig. Nästa dag kom jag till Memurubu, sista delen i spöregn. Sen vandrade jag Besseggen i fint väder till Gjendesheim. Det var nog för två år sedan.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tänker vandra i princip samma rutt med hund och tält i år men är lite fundersam om rutten är passande med hund? Vi kommer att skippa Galdhøpiggen men är fundersam om vi ska öven skippa Glittertinden och ta den södra vägen mot Spiterstulen. Stenigt och snöigt är inte lockande med hund, trots att vi är vana vandrare. Tänker bege mig ut i septmber.
Jag har aldrig haft hunden med på vandring så jag vet inget om hundarnas förmåga att gå över stenfält. I september har nog mest av snön smält bort även på Glittertind, men stenar finns det gott om. Men du kan ju göra en kortare sväng på något stenigt fjäll i sommar med hunden för att testa lite?
 
Jag tänker vandra i princip samma rutt med hund och tält i år men är lite fundersam om rutten är passande med hund? Vi kommer att skippa Galdhøpiggen men är fundersam om vi ska öven skippa Glittertinden och ta den södra vägen mot Spiterstulen. Stenigt och snöigt är inte lockande med hund, trots att vi är vana vandrare. Tänker bege mig ut i septmber.
Är iaf storblock terräng flera hundra meter även den vägen men inte så brant och bara lite snö.
Enligt de Norrmän jag pratade med kunde det normalt år börja komma snö 2 halvan av Aug och då var lite nysnö på många ställen som tex Bessheimen och på väg upp mot GT kanske även på högsta punktera på den sk södra vägen.
 
Jag var sju gånger i Jotunheimen, varav två embart där, sammanlagt 38 vandringsdagar. De södra delarna, med bl a Fleskedalen och Hjelledalen hör till det finaste och bitvis ensammaste jag upplevde under mina 31 vandringssomrar (jag började alltså sent, vid 45 års ålder). Jag gick aldrig Besseggen och besteg akdrig Glittertind eller Galdhöpiggen. Mer om Sydnorge finns på hutyfs.com
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.