• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jobbigt att värma upp mat?

Hej!
Vi är ett gäng elever på John Bauergymnasiet i Uppsala.
Denna vecka har vi ett uppdrag att ta fram ett vardagligt problem och sedan en lösning på det.
Problemetområdet som vi valde är problemet med att värma upp maten när man inte är hemma. Att man alltid måste ha tillgång till micro eller liknande.

Upplever ni det ibland som ett problem att värma upp maten utomhus?(även på andra ställen ex. lunchen på jobbet mm.)

Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?

Tack på förhand!
 

avslutad210712

Gäst
SaraS; sa:
Hej!
Vi är ett gäng elever på John Bauergymnasiet i Uppsala.
Denna vecka har vi ett uppdrag att ta fram ett vardagligt problem och sedan en lösning på det.
Problemetområdet som vi valde är problemet med att värma upp maten när man inte är hemma. Att man alltid måste ha tillgång till micro eller liknande.

Upplever ni det ibland som ett problem att värma upp maten utomhus?(även på andra ställen ex. lunchen på jobbet mm.)

Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?

Tack på förhand!

Nej
 
SaraS; sa:
Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?

Nej.

Jag anpassar maten efter var/hur den ska värmas.
Men skulle du nu lyckas göra en bärbar micro som väger under 200g, kanske inbyggd i matburken och inte behöver tillföras energi för att fungera 3ggr/dag i en vecka kanske jag skulle...
 
Heatpack

SaraS; sa:
Hej!
Vi är ett gäng elever på John Bauergymnasiet i Uppsala.
Denna vecka har vi ett uppdrag att ta fram ett vardagligt problem och sedan en lösning på det.
Problemetområdet som vi valde är problemet med att värma upp maten när man inte är hemma. Att man alltid måste ha tillgång till micro eller liknande.

Upplever ni det ibland som ett problem att värma upp maten utomhus?(även på andra ställen ex. lunchen på jobbet mm.)

Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?

Tack på förhand!

Jo visst är det ett problem att man inte bara kan värma maten i handen utan måste bära ett kök eller liknande.
Någon form av saltlösning (typ heatpack) skulle ju kunna fungera istället för microvågsugn som behöver ström.
 
Svårt att värma mat?

Man skulle kunna göra den av något mjukt matrial så att man bara kan vika ihop den och stoppa ner den i väskan? då skulle den nästan inte ta någon plats alls.
 
Det finns nog de som kan det här med fysikaliska lagar bättre än jag, men det är ju en hel del energi/värme som behöver överföras till 2-4 hg mat med ganska högt vatteninnehåll. Min tanke är att det nog krävs en ganska stor vikt saltlösning, eller liknande metoder, som skiftar fas för att värma en portion från 20 till 60-70 grader.

Tanken att man skulle kunna slippa bära med sig något som innehåller koncentrerad energi, som fossilt bränsle eller liknande luktar därför lite perpetum mobile för mig.

Men jag tycker mig ha hört talas om nödransoner, kanske för militärt bruk (Johankse?), som är "självvärmande" i någon folieförpackning.

Lättaste lösningen tror jag är den som används av en del mer extrema amerikanska lättpackare. Antingen använder man fast bränsle, typ Esbittabletter, eller alkohol för att värma 3-4 dl vatten. Två tabletter eller 5-10 cl alkohol klarar säkert detta. Man behöver en stor titanmugg eller liknande som rymmer någon halvliter för att värma vattnet i. Man behöver ett ställ på några gram för tabletten eller en "can stove" med motsvarande vikt. Till detta några gram ståltrådsställning för att hålla muggen/kokärlet över lågan. Är man utomhus behövs ett vindskydd.

Total vikt för att värma en måltid är under 100 g gissar jag. Det varma vattnet häller man i en påse frystorkad rätt, t ex Real, och väntar i fem minuter. Voila.

Jörgen
 
SaraS; sa:
Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?
Det var bland det dummaste jag har hört!
Så svaret blir NEJ!
 
Var nu inte så gnälliga och negativa, utan ge Sara en chans!
Är väl sunt med nytt tänkande som för utvecklingen framåt.
Om det inte funnits sådana människor hade vi suttit i en grotta och knackat flinta fortfarande.

Johnny
 
Svarar därför JA.
Om det fans en "micro" i storlek som Trangia och med samma vikt, som kunde drivas med full effekt utan varken gas eller vätska, skulle jag (och säkert flera med mig) kunna tänka mig köpa en sådan om priset var det rätta. Herregud, en ny pryl!

Johnny
 
Micro??

Jag äter inte micromat till vardags så varför skulle jag göra det när jag är på tur?
För min del så lagar jag min mat på traditionellt vis på gaskök eller över öppen eld och har inga problem med det.
För dom som inte orkar värma maten finns det alltid näringsdryck på tetrapack eller i pulverform.
 
SaraS; sa:
Hej!
Vi är ett gäng elever på John Bauergymnasiet i Uppsala.
Denna vecka har vi ett uppdrag att ta fram ett vardagligt problem och sedan en lösning på det.
Problemetområdet som vi valde är problemet med att värma upp maten när man inte är hemma. Att man alltid måste ha tillgång till micro eller liknande.

Upplever ni det ibland som ett problem att värma upp maten utomhus?(även på andra ställen ex. lunchen på jobbet mm.)

Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?

Tack på förhand!

I de situationer som är intressanta för utsidanläsare är de viktigaste problemen med maten VIKT och HÅLLBARHET samt i viss mån PACKVOLYM.

Så en hypotetisk manick som värmer maten på ett "mindre krångligt sätt" skulle iallafall vara helt ointressant om det innebar att vikten ökade.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.