Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten!

Hej på er!
Tack för all info ni bidrar med, jag lär mig saker varje dag. Nu är det så att jag börjar bli sugen på att knåpa ihop lite saker själv och undrar nu över tyger. Har varit och kikat på alla sajter som rekommenderas men känner att jag inte vågar beställa för mina kunskaper räcker inte. Jag får inte ut tillräckligt av en bild och faktatext om tygerna, vet inte vilket jag ska välja. Är det någon som vet ett ställe som säljer tåliga tyger i Stockholm som man kan gå och titta på live, inte på nätet.

Men rekommendationer om tyger till regn/snödamasker (heter de så) mottages självklart!
/H

Tygprover

De Engelska nätbutiker som jag brukar rekommendera(Pennine och Point North) är väldigt tillmötesgående med att skicka tygprover helt gratis. Så du behöver inte "köpa grisen i säcken".
Min rekommendation för damasker är nederdel i cordura och resten i en trelager "andas-väv".

Pennine: P42 Three layer membane/P13 eller P18 Cordura
Point North: AX1 eller AX6 Aquatex/D7 eller D10 Cordura
/Thomas J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej
Jag köper medeltidstygerna vid Sumpans textilcentrum (Kopierat från gula sidorna nertill i mailet). Har det mesta i tygväg. Jag fuskade t ex med ett anorakstyg som foder till manteln. Har inte tittat så mycke på friluftssortimentet ännu, men de har en del intressant där också. Även om historiska tyger är deras specialité.
2-4 kvarter eller så från pendelstn. Kommer inte i håg exakt eftersom jag hittar ändå.

Johan

http://www.vltmedia.se/android/lrp/sundbyberg.html
Textil-Centrum, Sundbybergs

Verksamhet
1200m² Grossistförsäljning av tyger och tillbehör. Specialnisch: Livetyger, även detaljistförsäljning

Specialitet
Grossistförsäljning till skolor, kommuner, företag, teatrar m.fl.
Tyger, spännen, band, knappar och mönster, till Live, Rollspel, Vikinga- och Medeltid.
Övrigt
Månd-Fred 09.30-18.00
Lörd 10.00-15.00 (endast butiken, grossen stängd.)
Adressuppgifter:
Textil-Centrum, Sundbybergs Åke Andersson
Järnvägsg. 56, 172 35 SUNDBYBERG 08-29 94 20
Fax 08-28 83 70

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips