Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!

Vårt Primus H6 har gått sönder efter endast 15 års hård användning på otaliga roadtrippar runt Europa. Det började regna in i sömmarna och i somras gick väven sönder så vi fick uppleva Island och Färöarna i tejpat tält. Som jämförelse är mitt fantastiska fjälltält, som köptes begagnat flera år innan, fortfarande som nytt.

När jag googlar runt på nya campingtält hittar jag nästan bara såna i 3000 kr-klassen och jag tvivlar på att de är bättre än det vi hade. Så jag undrar: Finns det campingtält med en sovdel och en vardagsrumsdel med ståhöjd som är anpassat för typ roadtrips i snöstorm på Antarktis?

Nu har jag hittat det här från Robens. Tror ni att det skulle kunna motsvara mina förväntningar någorlunda?

Senast ändrad:
Alltså. Det beror ju på, men det här borde nästan funka i snöstorm :)

Jag tror att bgagnade militärtält, typ tält12 och tält 20 numera kvalar in som dyra då de variit sällsynta och efterfrågade av både scoutkårer och festivalbesökare och inte nytillverkas i stor skala. De är tåliga. DU nämnde inget om vikt och packvänliga för de är tunga och stora. Möjligen får du göra avkall på avdelning mellan vardagsrum och sovrum men du kan säker uppfinna en avdelare. Ståhöjd endast i centrum.
Så har du en bil med gott om plats och lastvikt så har du i alla dall ett tält som tål rejält busväder.
En bra tälttork hemma är bra också då bomulsväv torkar långsamt.
Kaminen medger vintertältning med komfort. Underlag/golv får du också tillvkera själv om det önskas.

/Patrik

Det där såg fint ut! Undrar om det är tillräcklig vardagsrumsdel om man använder innertältet, men nu väcks mitt hopp. Jag är bara så trött på alla tältrecensioner som bara tittar på hur rymligt det är och hur lätt det är att resa och tycks strunta i om det regnar in eller blåser sönder vid en lite utsatt kustnära camping.

Jag tror att bgagnade militärtält, typ tält12 och tält 20 numera kvalar in som dyra
Tack, jag tror att de är lite för stora och tunga och svårtorkade. Vi har ett sånt i min scoutkår och de är ju jättebra att sova i, men det får nog inte plats i min bil. Men kanske värt att överväga en gång till ändå, jag blev lite sugen nu.

Sen är nog militärtälten lite för svåra att resa för 2 personer bara för en natt och vi är ju två på beslutet om inköp. Jag har drömt om en kåta i åratal men maken är bergfast i sin vardagsrumsdel.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips