Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta?

Jag hade tänkt skida Abisko till Nikkaluokta. Och jag har precis beställt en tågbiljett från Uppsala till Abisko den 11 februari. Tanken var att åka hem från Nikkaluokta ca 10-11 dagar senare. Men när jag skulle boka hemresan så verkar det som att det inte går några bussar då från Nikkaluokta till Kiruna?
Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
Antingen åker jag taxi till Kiruna och tar tåget hem. Eller så åker jag hem igen från Abisko och lägger helt om till någon tur med Abisko som både början och slut. Eller så väljer jag något helt annat ställe att sluta min tur på.
Jag vore väldigt tacksam för tips på hur jag skall lösa det.
 
Jag löste en lift i jämtland (nu på söndag faktiskt) genom att fråga på fejan. O då har jag bara två vänner. Som jag inte känner annat än att de e ytligt bekanta. Men båda råkar bo i Östersund. Kolla in skjutsgruppen.nu oxå, dom har en sida på fejan ock. Och couchsurfing. 26 km i jämtland med taxi skulle kostat mig 1200 kr. 7 mil i lappland kan bli en del. Alternativt lifta - kan va glest mellan bilarna.
 
Vad tror ni om att avsluta i Ritsem ? Därifrån kan jag ju ta mig hem med buss till Gällivare sedan tåg till Uppsala.

T.ex.
Abisko, Abiskojaurestugorna, Alesjaurestugorna, Tjäktjastugan, Sälkastugan, Hukejaurestugan, Sitasjaurestugorna, Ritsem.
 
Kolla länstrafikens tidtabell

Det går buss både från Nikkaluokta och Ritsem, men bara under säsong, så kolla länstrafikens tidtabell! Risk att de inte börjar gå förrän i månadsskiftet februari-mars.

/Thor
 
Verkar vara tunnsått med bussar....

Hejsan,

Går man in på http://www.ltnbd.se/ och söker resa från Nikkaloukta och Ritsem runt den 20:e februari blir svaret i bägge fallen att det inte går någon buss. Bussen från Nikkaloukta verkar starta lördagen den 4:e Mars och den från Ritsem fredagen den 24:e Februari.

Så antingen får du förlänga turen med ett par dagar och ta första bussen från Ritsem eller som du är inne på avsluta turen på en plats där det faktiskt finns buss/tågförbindelse så tidigt som den 22:e Februari....

Ett i mina ögon attraktivt alternativ hade då varit att avsluta i t.ex Rensjön....eller kanske Rautas, Krokvik. Kräver iofs att du tältar och gillar att skida fram i skogen :)

/ Stefan
 
Lägg ut en fråga på facebook och be att folk delar. Nån "svarttaxi" borde väl gå att få tag i kan jag tycka...

Jag vill rekommendera ärlig vit taxi - råkar man vara flera så blir det biligare för alla - så var det när jag åkte den rutten för många år sedan i alla fall. Är du lite flexibel med just tiden kanske det går att hitta någon att dela taxi med, eller så svider det till lite extra i plånboken.

Man får väga av att avsluta turen tidigare mot taxikostnaden.

/Patrik
 
Hejsan,

Går man in på http://www.ltnbd.se/ och söker resa från Nikkaloukta och Ritsem runt den 20:e februari blir svaret i bägge fallen att det inte går någon buss. Bussen från Nikkaloukta verkar starta lördagen den 4:e Mars och den från Ritsem fredagen den 24:e Februari.

Så antingen får du förlänga turen med ett par dagar och ta första bussen från Ritsem eller som du är inne på avsluta turen på en plats där det faktiskt finns buss/tågförbindelse så tidigt som den 22:e Februari....

Ett i mina ögon attraktivt alternativ hade då varit att avsluta i t.ex Rensjön....eller kanske Rautas, Krokvik. Kräver iofs att du tältar och gillar att skida fram i skogen :)

/ Stefan

Tack verkligen för all hjälp av alla. Ja jag såg att bussen från Ritsem börjar gå den 24:de januari, och det går fint för mig att åka hem då.

Och tack "ulindh" för tipset om Lapp-Olle, han skall jag ringa och kolla möjligheterna med. Betydligt billigare än taxi :))

Så nu är frågan vilken tur som är BÄST? Abisko till Nikkaluokta , eller Abisko till Ritsem. Någon som vet något om turen "Abisko till Ritsem" ?
Hur lång är den mm? Är det en fin tur?
Något som jag vet att jag missar då är den helt underbara sträckan mellan Singi-stugorna och Kebenikaise. Det var häftiga berg där.
 
Fina alternativ bägge två, men.....

Hejsan,

Det är kanonfina turer bägge två och vilken som är att föredra beror till viss del på vad man föredrar och till viss del om man kan tänka sig att bo i tält.

Om vi bara för saken skull antar att du skidar via Sälka-stugorna blir ju den "normala" rutten till Nikkaloukta att precis som du skriver skida via Singi. Den sträckningen är ju välkänt dramatisk, även om jag personligen har lite svårt för den intensiva skotertrafiken framför allt mellan Kebnekaise och Nikkaloukta.

Ner till Ritsem finns det två olika alternativ. Man kan skida via Hukejaurestugan - Sitasjaurestugan och ner till Ritsem. Har själv faktiskt missat denna sträcka, men många vittnar om att det är lite likt Padjelanta, dvs en högplatå med lite mer böljande berg omgiven av höga toppar. Misstänker dock att det kan vara ganska ruskigt väder där såhär tidigt på säsongen. Detta är dock på sätt och vis den bästa vägen om man vill avsluta i Ritsem och inte kan tänka sig att tälta.

Det andra alternativet, som jag både skidat och vandrat, är att fortsätta söderut längs Kungsleden via Kaitumstugorna ner till Teusajaure. Personligen tycker jag att detta är mycket trevligare än att skida Singi - Keb - Nikka. Framför allt Kaitumstugorna ligger oerhört vackert!!! Och man får en helt annan känsla av ödemark när man skidar den sträckningen.

Men ska man sen ta sig till Ritsem är det klokt att ha med sig tält. Det är trots allt en 3.5-4 mil till Ritsem via Teusavagge! Å andra sidan är Teusavagge en av de vackraste dalgångarna i landet och väl värd ett besök!!!

Alternativt kan du givetvis fortsätta att följa Kungsleden söderut ner till Vakkotavare. En fantastisk tur om man har vädret på sin sida med hela Sarek i blickfånget. Och bussen som du funderar på stannar ju i Vakkotavare.

Ett tredje mycket trevligt alternativ är istället att vika av mot sydöst och skida nedre delen av Teusavagge ner till Stora Sjöfallet. Finns dock viss risk för att det även här kan vara en hel del skotrar (även om det iofs inte brukar vara farligt så tidigt på säsongen!). Bör dock påpekas att det är över 3 mil, så även i detta fall är det klokt att ha med sig tält.

/ Stefan

PS: Ska villigt erkänna att jag blir avundsjuk på planerna :) God tur där uppe....verkar i alla fall bli en snörik vinter....redan upp mot metern i Riksgränsen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...