Jag förstår inte ett skit

Varför kan inte vi fiskare önska varandra lycka till på normalt vis, utan tvunget drämma till med det okamratliga skitfiske på dej. Är vi mer tävlingsmänniskor eller rent av så avundsjuka på varandra att vi inte klarar av att kompisen har bättre fiskelycka. Inte önskar jag mina fallskärmskamrater ett dåligt hopp inte heller att klätterkompisen ska misslyckas nästa gång.

Kanonfiske på er alla :)

skrock

Har inte det med skrock att göra? Dvs att det betyder otur att önska någon lycka till när det gäller fiske. På samma sätt som att man säger "break a leg" om någon ska uppträda (på teater exempelvis).

Det är min gissning i alla fall.
/Danne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är alldeles riktigt att det har med skrock att göra. Sann skrock naturligtvis;-).

Om en icke initierad person säger "lycka till", kan det ställa till det. Men om en insatt person, en fiskare, säger typ "lycka till", ja då är det helt kört;-)

Så, skitfiske på er (även om det låter vulgärt) :)

Raskesven

Skrock, och inget annat!!

Jag och mina fiskepolare önskar varandra alltid -lycka till. -Kanonfiske på dig. eller annat som gör livet glatt!!

Det är efter sådana tillönskningar som jag fått Öring i Jämtland på 4,2kg.
Harr på 58cm, och 1,4 kg
och en hel del annat, plus många fina stunder och minnen.

Alla gör som dom vill, huvudsaken att det sägs och görs med glimten i ögat.

Att man sen driver med varandra runt elden och den bubblande kaffeburken....ja, de é ju en helt annan sak.

Mothugg // Patrik

=o)

Nä....jag är fritidsfiskare!! *hahaha

Vet du....det beror nog på vem som uttalar sig.
Man undrar ju lite vem som fäller det utlåtandet.....
....

Men okej..."skit fiske på dig ;o) "

Att sjöfolk i allmänhet är skrockfulla har jag alltid vetat, men att fiskare skulle vara det i större skala har jag inte tänkt på - förrän nu. Men när man tänker efter så är det ju många som håller på med sitt hokus pokus före och under fisket för att öka fiskelyckan. Att spotta på kroken, både en och tre gånger innan kast är ett bra exempel.
Men när vi ändå har det här uppe så skulle det vara roligt att få veta era egna små trix. Alltså: vad hittar ni själv på för skrockfulla saker för att öka lyckan (förutom att önska varandra skitfiske)?

:)

Re: =o)

Young.Forever; sa:
Nä....jag är fritidsfiskare!! *hahaha

Vet du....det beror nog på vem som uttalar sig.
Man undrar ju lite vem som fäller det utlåtandet.....
....

Men okej..."skit fiske på dig ;o) "

Jag har för mig att en riktig fiskare

- Spenderar mer tid i fiskebutiken än vid vattendraget
- Överskattar alla vikter och längder med minst 30%
- Ser alla andra fiskare som ärkefiender
- Talar sig varm för ekologiskt fiske och catch-and-release men tvekar inte att dra upp laxsmolt elfter laxsmolt när det verkligen gäller och funderar i termer av "man skulle haft ett nät..." när det gått en timme utan känning
- Tycker egentligen att fisk smakar lite konstigt

Skitfiske på dig med. Riktigt fyrakilosskitfiske :)

Vad hittar ni på?

strand; sa:
Att sjöfolk i allmänhet är skrockfulla har jag alltid vetat, men att fiskare skulle vara det i större skala har jag inte tänkt på - förrän nu. Men när man tänker efter så är det ju många som håller på med sitt hokus pokus före och under fisket för att öka fiskelyckan. Att spotta på kroken, både en och tre gånger innan kast är ett bra exempel.
Men när vi ändå har det här uppe så skulle det vara roligt att få veta era egna små trix. Alltså: vad hittar ni själv på för skrockfulla saker för att öka lyckan (förutom att önska varandra skitfiske)?
:)

Citerar mej själv då jag tror inlägget kom bort mellan en massa annat.
Då frågar jag en gång till: Vad har ni för några skrockfulla trix för att bättra på fiskelyckan. Turmössan kanske?

/g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips