Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]

Hej alla. Jag flyttade ut i tält från och med förra veckan, och har så långt bott typ en vecka i min HennessyHammock i Göteborg. Det är vansinnigt spännande, och inte alls så svårt som jag trodde - men jag vill gärna prata och fråga lite här på forumet.

Först och främst undrar jag på er egna erfarenheter av att bo på 'utsidan' över längre perioder?

Så långt känns det som om dom största svårigheterna är mat och torrhet, mer konkret "att bära nog mat och inte löpa till affärerna hela tiden" och "att hålla prylarna torra mellan slagen". Jag studerar till sjuksköterska på Sahlgrenska, så jag brukar hänga upp hammocken och tältduken så ofta jag kan om det är blött iofs. Och av mat så har jag oftast havregryn tillgängligt, pluss lite bröd och dylikt, men tycker det är svårt med att organisera och hålla allt isär och paketerat bra. Söker absolut tips till inpackning och lagring av mat.

Jag duschar på gymmet eller på skolan, gör mat på gas, hos kompisar eller köper, tvättar kläder hos kompisar, pluggar mycket så en del tid går åt på bibliotek och skolan - och tycker det är vansinnigt skönt att så långt ha vaknat till ljudet av båda snö och vatten som landar på duken, och den underbara känslan av sol som skiner mig rakt i ögonen.

Varför?
För att jag kan, och att jag plötsligt befann mig i en sits vart jag antigen letade ny lägenhet, eller körde på med min dröm om att leva i tält. En annan orsak, och detta är orsaken till att jag kommer försöka köra ett helt år + använda mig av sociala medier, är att jag önskar visa hur lätt det är att även i en stad som Göteborg kan man tälta, campa och äventyra utan att man behöver vara skogstokig eller åka upp Mount Everest med tusen olika sponsorer.

Vad är er spontana tanker? Tips? Råd? Frågor? Kör på!

Min instagram finns här för den intresserade.

12568308_1695837847330126_1115428206_n.jpg
 
Hej på dej Samuro!

Det var väl en trevlig idé.
I regn och rusk och kyla bo i en hängmatta. När det gäller erfarenhet så kan du söka trådar med liknande entusiaster i ämnet. De flesta lägger av efter ett tag men erfarenheten de tar med sig har de kvar. Vill inte låta negativ men din idé känns lite som de Kalle Anka tidningar jag läste som barn där gamla serier trycktes igen under rubriken; Favoriter i repris...
Kul i alla fall att du har idéer och delger oss här. Berätta gärna hur det går för dig och hängmattan. 😊
 
Har träffat på fyra olika personer som bott längre eller kortare tid i enkla kåtor eller hyddor i Nackareservatet SO om Stockholm SO innerstad.

Bäst koll hade en kille som byggt en serie hyddor där de senaste var rätt liten typ som ett tremanna tunneltält och med en enkel murad spis med skorsten som jag tror är en mkt bra metod att hålla kläder sängkläder etc torra utan att det blir för mkt skogsbranddoft i hår och kläder.

Jag har skrivit och visat bilder på hans hydda för typ 8 år sedan i en forumtråd.

Thure
 
Riktigt kul 😀
Nu har du ju redan en tarp, men hade jag vart ute en längre tid så hade en Tipi med kamin vart modellen för mig.
Dels för att kunna ställa sig upp emellanåt, det regnar ju en del i denna del av landet och så är det skönt att kunna sträcka på benen utan att gå ut i regnet.
Sedan så blir det ju tort och skönt med en kamin inne.
Lätt att laga mat samtidigt som man fixar med kaminen 😀

Tar du emot besök 😀?
Nästa utetur så hade det vart kul att se hur du bor.
 
Misstänker att tvätt av kläder tids nog kan bli ett problem, när vännerna tröttnat på att du lånar deras tvättmaskin ;).

Men jag vill önska dig lycka till, du klarar säkert detta!
 
Kul grej och säkert genomförbart rent operativt , fanns ett kille här som skulle göra som du men avbröt då vi kom med goda råd att det var bättre och ta lån o plugga och sen köra utelivsgrejen.
Han droppa det och skaffa en lägenhet

Helt lätt är det inte nämligen att ligga ute hela tiden.

Finns väldigt mycket mytomaner på detta forum
som sitter med lägenheter fyllda med prylar och fantiserar men
aldrig är ute utan sitter och polerar tältpinnar och skriver inlägg.

Så du har en del att bevisa
 
Kul grej och säkert genomförbart rent operativt , fanns ett kille här som skulle göra som du men avbröt då vi kom med goda råd att det var bättre och ta lån o plugga och sen köra utelivsgrejen.
Han droppa det och skaffa en lägenhet

Helt lätt är det inte nämligen att ligga ute hela tiden.

Finns väldigt mycket mytomaner på detta forum
som sitter med lägenheter fyllda med prylar och fantiserar men
aldrig är ute utan sitter och polerar tältpinnar och skriver inlägg.

Så du har en del att bevisa

"Farbror" Troy Garner är en av många tålmodiga som svarar på trådar som dessa. Funderar på varför det blivit en hel dessa på senare tid. Är det symtomatiskt för vår tid av sökare eller upphottande av forumet av vilka då? Kan det verkligen vara så många "glada" som helt plötsligt översvämmar det hör forumet? Eller är jag bara en konspirations tänkande gubbe?
 
Riktigt kul projekt, vart ish har du läger? Tänker att man vill ha ett ostört ställe men ändå nära "staden".

Hade varit ett kul experiment framöver, om inte annat i tankarna =)
 
Hej alla. Jag flyttade ut i tält från och med förra veckan, och har så långt bott typ en vecka i min HennessyHammock i Göteborg. Det är vansinnigt spännande, och inte alls så svårt som jag trodde - men jag vill gärna prata och fråga lite här på forumet.



Först och främst undrar jag på er egna erfarenheter av att bo på 'utsidan' över längre perioder?



Så långt känns det som om dom största svårigheterna är mat och torrhet, mer konkret "att bära nog mat och inte löpa till affärerna hela tiden" och "att hålla prylarna torra mellan slagen". Jag studerar till sjuksköterska på Sahlgrenska, så jag brukar hänga upp hammocken och tältduken så ofta jag kan om det är blött iofs. Och av mat så har jag oftast havregryn tillgängligt, pluss lite bröd och dylikt, men tycker det är svårt med att organisera och hålla allt isär och paketerat bra. Söker absolut tips till inpackning och lagring av mat.



Jag duschar på gymmet eller på skolan, gör mat på gas, hos kompisar eller köper, tvättar kläder hos kompisar, pluggar mycket så en del tid går åt på bibliotek och skolan - och tycker det är vansinnigt skönt att så långt ha vaknat till ljudet av båda snö och vatten som landar på duken, och den underbara känslan av sol som skiner mig rakt i ögonen.



Varför?

För att jag kan, och att jag plötsligt befann mig i en sits vart jag antigen letade ny lägenhet, eller körde på med min dröm om att leva i tält. En annan orsak, och detta är orsaken till att jag kommer försöka köra ett helt år + använda mig av sociala medier, är att jag önskar visa hur lätt det är att även i en stad som Göteborg kan man tälta, campa och äventyra utan att man behöver vara skogstokig eller åka upp Mount Everest med tusen olika sponsorer.



Vad är er spontana tanker? Tips? Råd? Frågor? Kör på!



Min instagram finns här för den intresserade.



12568308_1695837847330126_1115428206_n.jpg


Som en del tänker, det är många som vill men jag hoppas ändå det går bra och du "trivs" - det är ju så att det aldrig är dåligt att avbryta, det ska man komma ihåg och blir det så har du ändå lärt dig en massa! En Tipi med kamin hade även om det är annan känsla "passat" bättre över tid?
Hoppas det går bra för dig, en del dagar blir dåliga och en del blir bra. Så är det alltid.
Lycka till!


..sent using tapatalk
 
Kul grej och säkert genomförbart rent operativt , fanns ett kille här som skulle göra som du men avbröt då vi kom med goda råd att det var bättre och ta lån o plugga och sen köra utelivsgrejen.
Han droppa det och skaffa en lägenhet

Helt lätt är det inte nämligen att ligga ute hela tiden.

Finns väldigt mycket mytomaner på detta forum
som sitter med lägenheter fyllda med prylar och fantiserar men
aldrig är ute utan sitter och polerar tältpinnar och skriver inlägg.

Så du har en del att bevisa

Härligt med folk som verkligen satsar men jag delar Troy's tankar....

Du vet att det kan bli mkt hårda vindar och regn/fukt i Gbrg regionen under ett år?! Själv vet jag att det kommer perioder då all utrustning måste torkas på annan plats än utomhus. En natt inne så är har projektet havererat men jag önskar dig all lycka till och kommer följa dig med viss skepsis dock...........

Ett av mina stora nöjen är att vistas ute i våra oväder och jag vet ngt som inte alla vet......långvarig fukt ger ohälsa i längden. Dock fundersam på hur detta går ihop med studier ett helt år?!

Ser fram emot att läsa om din set-up när Nov-dec stormarna slår till 2016 :)

Är du seriös så ska du verkligen ha en ryggdunk - lycka till...
 
Senast ändrad:
Närke

Härligt med folk som verkligen satsar men jag delar Troy's tankar....

Du vet att det kan bli mkt hårda vindar och regn/fukt i Gbrg regionen under ett år?! Själv vet jag att det kommer perioder då all utrustning måste torkas på annan plats än utomhus. En natt inne så är har projektet havererat men jag önskar dig all lycka till och kommer följa dig med viss skepsis dock...........

Ett av mina stora nöjen är att vistas ute i våra oväder och jag vet ngt som inte alla vet......långvarig fukt ger ohälsa i längden. Dock fundersam på hur detta går ihop med studier ett helt år?!

Ser fram emot att läsa om din set-up när Nov-dec stormarna slår till 2016 :)



Är du seriös så ska du verkligen ha en ryggdunk - lycka till...

Kul med så mycket positiva hejarop och lycka till när han nu satsar!!!! Du måste fan va från Närke, "det går aldri, och går det blir det inge bra...."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...