Jag fattar inte!!

Vore det inte kul om vi kunde ha en liten träff där vi packar lätt och inspirerar varandra?

Många är av den uppfattningen om att det inte går att få ner prylarna i små säckar, vilket är fel. Dock behövs det idéer, gärna praktiska sådana!

// Jocke
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vore det inte kul om vi kunde ha en liten träff där vi packar lätt och inspirerar varandra?

Många är av den uppfattningen om att det inte går att få ner prylarna i små säckar, vilket är fel. Dock behövs det idéer, gärna praktiska sådana!

// Jocke

Nja,kanske om du lyssnar på hårdrock från i huvusak 80-talet och inte tackar nej till en öl eller tre :)

Det är klart att det går,men som Emilia skrev så handlar det mycket om pengar.Går man på loppisar eller tillverkar nåt utifrån en ursprungsform är det svår att få till sakerna kompatibla och utan en röd tråd nånstans så tar det plats.

Beggers can't be choosers som det heter.


peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
I brist på kloka inlägg får jag citera mig själv...... (slå mig inte, jag är från Lappland!)

Nu på lunchen har jag köpt in en dunsäck (Caravan) och ett tält (Fjällräven) för en hundring på den lokala återvinningsbutiken. Så nu blev packningen ännu mindre och lättare, återstår att se hur mycket när allt är kontrollvägt och packat!

Det är skitkul att leta billiga utrustningsdetaljer på återvinningsbutiker om man inte är så kräsen.

Jäklar Peter! Nu fick du mig shoppingsugen! Det finns inte mycket som går upp emot att fynda! Har ett favoritställe i Övik där jag har hittat en massa friluftsgrejor och material till gör-det-själv-grejer.
 
Jag har helt klart en del att lära av dig peter1969 blev grymt inspirerad att börja leta bland secondhandbutikerna...jag har fyndat mycket i mina föräldras garderob men det mesta börjar bli lite väl slitet...

Det går dock inte att komma ifrån att det är skilnad på nyare grejor. Speciellt när UL tycks ganska hypat kommer det ju nya lättare och mer funktionella kläder stup i kvarten. Det betyder ju inte att äldre inte fungerar, och jag använder det gärna, men det tar mer plats!! och är inte precis gratis.

Annars klagar jag egentligen inte personligen. Jag älskar min 45 liters som jag "bodde i" under två år! Jag får plats med mina "gamla" grejor och snålar inte heller med mat, som jag gärna gör från scratch så mycket som möjligt (försöker se den extra vikten som extra träning ) Det blir både billigare och mycket godare. Mat är till för att njutas, både när man äter och tillagar det!

Men så har jag ju också investerat i både sovsäck och tält, vilket Joakim påpekade är ganska nödvändigt. Anars är ju hängmatte ideen spännande, jag klarade mig i Chile utan tält en månad, och sov under bar himmel, men jag vet inte riktgt om jag hade vågat testa här i sverige...
 
De grejer jag köpte idag har en del år på nacken (ca: 30) men visade sig vid närmare inspektion vara förvånansvärt fräscha.

Dunsovsäcken är en Caravan 1000 som ska väga 1000 gram men den vägde bara 975 med packpåse. Den var hel och i och för sig lite tunn på en del ställen men nog håller den för sommarbruk. Enda nackdelen, för användning till hängmatta, är att den saknar dragkedja så för att kunna trä hängmattan i sovsäcken måste jag göra ett hål i fotänden. Får se om jag törs!

Tältet var ett Fjällräven Expedition dvs ett pyramidtält. Tanken med köpet var egentligen att få en vattentät väv att sy en tarp av men den var så pass fräsch att jag ska testa att använda enbart yttertältet som tält i sommar. Det blir då en "tarp" för 3-4 personer och skulle passa bra till fisketurer. Yttertältet väger 1500 gram och då tillkommer vikt för tältpinnar och mittstång. Mittstången lär jag dock snickra på plats.

Även om jag inte kommer att använda mina köp till det jag tänkt från början så är jag väldigt nöjd med tanke på att det bara kostade en hundring. Hittade dessutom en t-shirt till min yngsta dotter med min favoritseriefigur Kalle (och Hobbe) med texten "Jag är farlig" för en tia. I och för sig inget att ha på fjället eftersom den är gjord i det hemska fjällvandrarmaterialet bomull.....
 
Haha!

Efter lite (mycket lite!) sållning och desto mera komprimering är säcken nu lite mindre än halvfull med alla prylar utom mat. Och maten tar gissningsvis inte SÅ mycket plats (som jag har kvar i säcken).
Bara att konstatera: Jaha, var det så enkelt?? ;-) *skrattar åt mig själv*
 
Efter lite (mycket lite!) sållning och desto mera komprimering är säcken nu lite mindre än halvfull med alla prylar utom mat. Och maten tar gissningsvis inte SÅ mycket plats (som jag har kvar i säcken).
Bara att konstatera: Jaha, var det så enkelt?? ;-) *skrattar åt mig själv*

Hoho, bra jobbat! :)

Maten tar upp en hel del plats, men det bästa är ju att vikten och volymen minskar märkbart varje dag. Därför är det helt okej för mig om ryggan är precis knökfull första dagen. Oftast betyder det bara att jag tagit med godsaker som rökt fläskfilé osv.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.