• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag en rasist?

Har laest igenom alla inlaeggen och kommit fram till att foeljade personer borde anmaelas till Chrille. walk_alone, tigertamjaren, fafner, Nordesjö, Malindo, crazy, -Patric-

walk_alone; sa:
Jag vill på detta sätt be alla samer som känt sig kränkta av mina inlägg om ursäkt för olämpigt formulerade meningar.

Man kan undrar varfoer han bara ber om ursaekt till samer? Taenk paa alla andra som oxaa har blivit kraenkta.

tigertamjaren; sa:
Det är säkert såna där jävla världsförbättrande militanta veganer / extremvänster-antirasistsvin som kastar sten på skyltfönster och röker hasch så det står härliga till när de släpper ut minkar som sen förstör ekosystemen! Pack är vad de är! Ut med packet!!!

Ska man inte faa ha sin egen uppfattning om politik laengre i Sverige?

fafner; sa:
Jag är Lulebo sen 13 år, med rötter från tornedalen och visst skriver jag att stockholmare är störiga att tyskar är dryga...

..."skjut alla skåningar i fjällen"... ...jag tror att de är skåningar som är kända att vara rasister...

Klart tydliga foerdomar mot tyskar och skaaningar

(Martin Nordesjö) skrev:
Något som är värre än rasister på detta forum är folk som inte kan vara ironiska utan att fega ur och skriva att de är ironiska.

Och vad aer det foer fel paa att vara feg?

Malindo; sa:
En nazist är en anhängare av ett gammalt murket tyskt politiskt parti.

Var det inte vael negativt skrivet om Tyskland

crazy; sa:
Den politiskka korrektheten är helt sjuk idag där man tex blundar för att invandrare står fär en mycket stor del av väldtäkterna än vad de skulle representera statistiskt.

Helt klart rasistiskt.

Nordesjö; sa:
Kanske för att vi envisas att gruppera en somalisk fåraherde och en iransk kirurg inom samma grupp?

Att man kommer fraan ett speciellt land saa aer det inte saekert att man har ett specifikt yrke. Det finns aeven faaraherdar i Iran och kirurger i Somalia och aeven massor av andra yrken. Andra varningen foer Martin.

-Patric-; sa:
... men de Iranka läkarna som kör Taxi... ...Det är tydligen nästan lag på att ljuga om sin utbildning i Iran.. ...Alla är högskoleutbildade oavsett om dom kör buss eller brukar jord...

Men Patric, vad har du emot iranier?

sachsaren; sa:
... besvär med tyska turister./Georg

Den haer gaangen klarar du dig. Du aer sjaelv tysk saa det aer ok.


Jag har inte tid att anmaela sjaelv saa naagon annan kan goera det. Har ni fraagor saa kan ni faa tag i mig per e-mail: j_stelan@hotmail.com

/Stellan

Haer aer ett bra tips fraan Martin

Nordesjö; sa:
Hur som helst ska jag från och med nu läsa Rolands inlägg riktigt, riktigt noga och leta efter läskiga fördomar. För man vet ju hur såna som han är.

Ett vaeldigt bra tips! Pluspoaeng till Martin.
 
j_stellan; sa:
Har laest igenom alla inlaeggen och kommit fram till att foeljade personer borde anmaelas till Chrille. walk_alone, tigertamjaren, fafner, Nordesjö, Malindo, crazy, -Patric-

walk_alone; sa:
Jag vill på detta sätt be alla samer som känt sig kränkta av mina inlägg om ursäkt för olämpigt formulerade meningar.

Man kan undrar varfoer han bara ber om ursaekt till samer? Taenk paa alla andra som oxaa har blivit kraenkta.

tigertamjaren; sa:
Det är säkert såna där jävla världsförbättrande militanta veganer / extremvänster-antirasistsvin som kastar sten på skyltfönster och röker hasch så det står härliga till när de släpper ut minkar som sen förstör ekosystemen! Pack är vad de är! Ut med packet!!!

Ska man inte faa ha sin egen uppfattning om politik laengre i Sverige?

fafner; sa:
Jag är Lulebo sen 13 år, med rötter från tornedalen och visst skriver jag att stockholmare är störiga att tyskar är dryga...

..."skjut alla skåningar i fjällen"... ...jag tror att de är skåningar som är kända att vara rasister...

Klart tydliga foerdomar mot tyskar och skaaningar

(Martin Nordesjö) skrev:
Något som är värre än rasister på detta forum är folk som inte kan vara ironiska utan att fega ur och skriva att de är ironiska.

Och vad aer det foer fel paa att vara feg?

Malindo; sa:
En nazist är en anhängare av ett gammalt murket tyskt politiskt parti.

Var det inte vael negativt skrivet om Tyskland

crazy; sa:
Den politiskka korrektheten är helt sjuk idag där man tex blundar för att invandrare står fär en mycket stor del av väldtäkterna än vad de skulle representera statistiskt.

Helt klart rasistiskt.

Nordesjö; sa:
Kanske för att vi envisas att gruppera en somalisk fåraherde och en iransk kirurg inom samma grupp?

Att man kommer fraan ett speciellt land saa aer det inte saekert att man har ett specifikt yrke. Det finns aeven faaraherdar i Iran och kirurger i Somalia och aeven massor av andra yrken. Andra varningen foer Martin.

-Patric-; sa:
... men de Iranka läkarna som kör Taxi... ...Det är tydligen nästan lag på att ljuga om sin utbildning i Iran.. ...Alla är högskoleutbildade oavsett om dom kör buss eller brukar jord...

Men Patric, vad har du emot iranier?

sachsaren; sa:
... besvär med tyska turister./Georg

Den haer gaangen klarar du dig. Du aer sjaelv tysk saa det aer ok.


Jag har inte tid att anmaela sjaelv saa naagon annan kan goera det. Har ni fraagor saa kan ni faa tag i mig per e-mail: j_stelan@hotmail.com

/Stellan

Haer aer ett bra tips fraan Martin

Nordesjö; sa:
Hur som helst ska jag från och med nu läsa Rolands inlägg riktigt, riktigt noga och leta efter läskiga fördomar. För man vet ju hur såna som han är.

Ett vaeldigt bra tips! Pluspoaeng till Martin.

När man talar om trollen så kommer de fram med sina ointelligenta inlägg.
 
Min morfar var koncessionsrenägare i Mestos sameby. Har var inte same men hans farmors far kom från släkten Panna - således var min morfars farmor far var same och jag är 1/32 same om det nu har någon betydelse. Jag är uppfödd med respekt för renskötsel och renen. Om tiderna varit annorlunda så hade jag kanske tagit över koncessionen

Renskötarna var min barndoms hjältar, män som hittade överallt i skogarna, vistades där i ur och skur. Samma män arbetade med skogsarbete på vintern och flottning på sommaren. Renar, tegsnässkidor, hästar, skogdoft, doften av vadmal och svettiga ullstrumpor. Sommaren var också kalvmärkning i Nenämaa och hösten var sarvslakt i Nuksuniemi.

Men varför skriva om detta? Det är en svunnen tid och mycket av detta finns inte kvar. Hyllmeter efter hyllmeter har jag läst om indianer, inuiter, samer och andra arktiska folk därför att jag alltid känt en 'tillhörighet' trots att jag aldrig tillhört någon av dessa folk. Jag är tornedaling, en produkt av kulturkontakten på nordkalotten och därför är jag ingenting.

Tidigt ställde jag mig på samernas sida i debatten om markanvändning, renskötsel och rätten att bevara sin kultur. Detta till varje pris eftersom det är en minoritets enda möjlighet. Under slutat av 70 talet och början av 80 talet startade den nya samerörelsen och jag har försvarat samernas rätt mot mina arbetskamrater på LKAB, mot mina vänner och släktingars åsikter. Det fortsätter än i dag för ingenstans är fördommarna så nära som hos de som på något sätt känner sig hotade av samernas krav.

Jag har krävt att staten skall ratificera ILO 169 sedan den trycktes och debatterat om detta i flera e-postlistor, även mot andra tornedalingar och även renägande tornedalingar som inte vill ha den ratificerad för att de är rädda för att fjällsamebyarna kommer att ta deras renbete.

Men jag har också tillräckligt med kunskaper om rennäring, statens rennärings politik och samepolitik för att kunna kritisera rennäringen och därmed de samer som bedriver rennäring men denna kritik gäller givetvis inte samer som grupp eller etnisk minoritet.

På utsidan har jag ofta använt ironi, satir, sarkasmer som bokstavstolkare har svårt att förstå och i vissa fall har jag kanske gått för långt men att skriva det jag vet andra tänker betyder inte att jag delar deras åsikt. Min åsikt om samer, basker, norrmän, tyskar och andra folk torde stå tämligen klart för alla som läser inläggen på utsidan.

Att jag som försvarat samernas rättigheter över 30 år och viftat mer med den samiska flaggan och endast saluterat den svenska på min kaptens kommando blir anklagad för att vara rasistisk mot samer gjorde mig först ursinnig men detta avtog och ersattes av sorg. Detta var något som berörde mig mer än att jag blev kritiserad, detta berörde mer än mina åsikter detta berörde mina grundläggande värderingar. Hur kan någon som inte känner mig och som tydligen inte har läst alla mina inlägg som berör samer komma och kritisera mig för att vara rasist?

Jag har e-postat med Christer på utsidan och jag har även varit i kontakt med jourhavande jurist hos DO och förklarat vad som hänt. Jag läste upp de citat som exemplifierade min sk. rasism även listan med fördomar som finns i tråden om tjyvjakt i Kaitum. Det jag fick veta vara att när DO får en anmälan så ser man först av allt till helheten, i detta falla alla inlägg jag skrivit om samer och man bedömer inte formuleringar och ordval på samma sätt. Jag frågade om jag kunde anmäla mig själv för etisk diskriminering med det var inte så lätt. Den jourhavande juristen bad mig ta det lungt och avvakta utvecklingen.

Jag vet inte vad jag skall göra efter detta, jag har fått en begäran om att minska ironi, satir och svårtolkade skämt i mina inlägg och jag har respekt för Christers inställning. Men så länge Frazze inte kallar mig för rasist så tar jag det lungt.

På måndag åker jag norrut, i slutet av månaden kommer jag att vandra över mina fjäll igen, känna vinden i håret, kunna andas och äga den mark som täcks av min fotsula. Där finns inget att försvara, där finns inga åsikter, inga värderingar bara vidderna och inom mig . . . . frihet . . // RJ
 
j_stellan; sa:

"För all del så verkar det inte som tibetaner förstår något mer än att föda upp jakar... Om du åker till Tibet så undvik tibetanska restauranger och besök endast restauranger som ägs av kineser, samma gäller Internetcaféer osv. Vill du se en jak-farm besök då en som ägs av tibetaner!"

"Helt otroligt, personen fanns i verkligheten och han var tibetan! Det tog knappt en och en halv timme för tibetanerna där att lyckas skriva in mitt namn på en dator och ha klistra fast ett nytt visum i mitt pass. Det är kanske möjligt att i framtiden lära en tibetan mer än att föda upp jakar men det kommer att ta tid... "

sten i glashus?:)
 
Nu får du skärpa till dig Roland.

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg så vet inte folk ibland vad rasism är. I sin okunnighet så styrs de av den emotionella delen av hjärnan som gör att de kan vräka ur sig vad som helst precis som idioten tidigare som kallar mitt uttalande för rasistiskt trots att det är ett faktum.

Det är bara du själv som kan veta om du är det eller inte.

Här kommer NE beskrivninga av rasism. Nu stämmer inte det som Ovesen skriver om punkt 2 då det finns signiffikanta skillnader i IQ mellan tex afroamerikaner ock vita amerikaner respektive asiatiska amerikaner. Afroamerikaner har ett genomonsnitt på endast cirka 90. Vita amerikaner självklart på 100 då det är normen och asiatiska amerikaner cirka 110. Huruvida detta är genetiska eller sociala faktorer vet man inte men det är ett faktum. Vissa okunniga personer skulle säkert kalla det ett rasistiskt uttalande vilket förhoppningvis de flesta förstår är ganska idiotiskt.

"rasism

rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar: 1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken); 2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär; 3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av resp. raser; 4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen; 5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser. Medan den första förutsättningen är omdiskuterad (se människan, Raser) är den andra och den tredje vetenskapligt felaktiga och den fjärde och femte etiskt och politiskt förkastliga.

Även åsikter och handlingar som inte i alla avseenden motsvarar definitionen ovan kan med viss rätt benämnas rasism, när det rör sig om allmän motvilja mot medlemmar av grupper som definieras genom fysiska, kulturella eller beteendemässiga karakteristika, utan hänsyn till enskilda gruppmedlemmars individuella särdrag. Ofta är dock uttrycket främlingsfientlighet mer adekvat om sådana attityder.


Jan Ovesen"
 
migael; sa:
j_stellan; sa:

"För all del så verkar det inte som tibetaner förstår något mer än att föda upp jakar... Om du åker till Tibet så undvik tibetanska restauranger och besök endast restauranger som ägs av kineser, samma gäller Internetcaféer osv. Vill du se en jak-farm besök då en som ägs av tibetaner!"

"Helt otroligt, personen fanns i verkligheten och han var tibetan! Det tog knappt en och en halv timme för tibetanerna där att lyckas skriva in mitt namn på en dator och ha klistra fast ett nytt visum i mitt pass. Det är kanske möjligt att i framtiden lära en tibetan mer än att föda upp jakar men det kommer att ta tid... "

sten i glashus?:)

Han kanske var ironisk? Ironi och dumhet är det endast en skör linje emellan. :)
 
Crazy: Om du vill göra gällande att afroamerikaner har lägre IQ än "vita" resp amerikaner med asiatiskt ursprung så är jag rädd att Roland inte känner sig hjälpt av detta.

Tips: starta en ny tråd med rubriken Nassetrollet.

(Jag är INTE ironisk.)



[Ändrat av Mezzner 2004-07-10 kl 09:12]
 
crazy; sa:
Nu får du skärpa till dig Roland.
Det är ju det jag gör! Christer har bett mig tona ner eftersom han inte vill att utsidan skall hamna hos DO eftersom detta ger dålig publicitet.

Texten du klippt in definerar vad som är rasism. Jag vill inte gå in på vad jag sagt eller inte sagt om samer, renskötande samer för att unvika fler missförstånd.

Jag har aldrig ens påstått att samer är en grupp eftersom till och med sametinget hade problem att definiera vem som får rösta i sametinget. Det viktigaset verkar vara uppfatting om tillhörighet samt språket.

"Rätten att bli upptagen i röstlängden och därmed ha rösträtt har du som uppfattar dig som same och har eller har haft samiska som språk hemma. Det går också bra om dina föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet eller om du har en förälder som är upptagen i röstlängden."

Ofta skriver man samer när man avser de renskötande samerna som bara utgör en liten del av den samiska befolkningen - det är som att tolka bönder till guppen svenskar - och redan detta kan ge upphov till andra tolkningar än vad den som skriver har haft för avsikt.

Att göra en anmälan till DO verkar vara en omväg eftersom DO har mandat att arbeta med diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning.

Däremot säger brottsbalken följande:

16 kap. 8 § brottsbalken (BrB)
Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.


Detta betyer att man kan göra en helt vanlig polisanmälan eftersom det är ett vanligt brott. Jag kan säga att jag har inte hotat någon men däremot kan mina ironier tolkas som missaktning trots att jag använt ironi för att påvisa de fördommar som finns.

Alltså varje inlägg som uttycker missaktning av samer, tyskar, norrmän, iranier, afroamerikanare, asiatiska amerikanare, amerikanare, indianer, spanjorer - eller någon annan grupp eller ras eller vad som helst - kan bli anmälda för hets mot folkgrupp

Nu blir frågan om skåningar, torndalningar, hälsingar, smålänningar eller svenne kan räknas till en sådan folkgupp?

Vi måste kanske göra så att Georg får dra alla tyskskämt, Patrik alla skåningsskämt och jag kan dra skämt om Torndalningar, norrlänningar och Buddhister eftersom jag i egnenskap av tillhörighet i alla grupperna har tillåtesle att uttrycka missaktning över mig själv. Kan vi göra upp en lista på vem som får skämta om vad?

Fast det kommer säkert någon tornedalning och anmäler mig i alla fall för att de är avundsjuka på att jag får dra skämt om tornedalningar.

Om man tillämpar 16 kap. 8 § brottsbalken strikt, alltså utan hänsyn till smilfinkar, ironier eller annat så får man passa sig väldigt noga för vad man skriver. Detta leder till att ex. utsidan förvandlas till en "pastor Jansson" diskussionsgrupp för vi vet ju alla att när tre xxxxxx möts på sveavägen finns det ingen åsikt.

// RJ
 
Jag tror nog vi kan bortse från risken att Utsidan ska hamna i nån rättslig instans, med mindre än att vi anstränger oss i den riktningen.

Att du, Roland, blev anmäld var antagligen inte ett resultat av att du var rasistisk utan mer en effekt att du attraherar psykopater, typ. Så oroa dig inte!

Jag vill här ta tillfället i akt, och reservera mig för generaliseringen att ALLA psykopater kan nonchaleras. Vissa psykopater ska man ta viss hänsyn till, psykopater må vara en minoritet, men inte en homogen grupp...

Det är väl det som kan vara läxan; alla generaliseringar, som kan vara så praktiska, trygga och tidsbesparande, leder ofrånkomligen till risken att folk blir trampade på tårna när de klumpas ihop med andra människor som den inte har allt gemensamt med. Generalisera ska man alltså akta sig för, generellt.
 
Vad jag menar är att du verkar överreagera Roland. En skitsak blir en stor sak. Det enda du gjort är att låta anmälaren lyckas med sina intentioner. Men det är ju upp till dig.
 
crazy; sa:
Vad jag menar är att du verkar överreagera Roland. En skitsak blir en stor sak. Det enda du gjort är att låta anmälaren lyckas med sina intentioner. Men det är ju upp till dig.
Näfan . . . . det är bara min analysdjävul som sitter och petar i lagar och dissikerar allting, själv skiter jag i detta men jag kan inte skita i allt för då säger Patte att jag klär mig i säck och aska och gasar jag på som vanligt kommer Chrille och slår mig på fingrarna . . . But this is my karma ... ok .... :-| // RJ
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.