JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD

FINNS DET NÅGON TUMMREGEL ANG LÄNGD PÅ PADDELN.
JAG ÄR CA 190 CM LÅNG OM DET ÄR TILL NÅGON HJÄLP.
TACKSAM FÖR SNABBT SVAR.
MVH
MÅRTEN

Ja du...

Det finns ingen enkel tumregel vad jag har hittat. Paddelns längd beror bl.a. paddelteknik och kroppslängd. Jag har kommit fram till att en medelväg är 220-235. Jag är 187 cm lång och jag har en paddel som är 230 lång. Jag paddlar med låg paddelföring vilket jag tror är vanligast. Jag tycker att det funkar bra. Om jag skulle ha kortare paddel skulle jag riskera att slå i kajaken med paddeln.

//Lars

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
paddellängd

Längden på paddeln beror på paddelteknik, kajakbredd, hur manövrerbar kajaken är och ditt eget tycke om hur det känns. Din egen kroppslängd är nästan ovidkommande. En gammal tumregel är att du ska kunna lägga fingrarna över bladet när du och paddel står upp. Som med längdskidor. Jag är själv 181 cm och min paddel är 218 cm men jag kan tänka mig att gå ner till 212 cm. TIPS Prova prova.

mått efter kroppen

Hej Mårten,
När jag började paddla fick jag rådet att sträcka upp min arm i luften och mäta paddeln mot kroppen. En "vanlig" paddel ska nå ända upp i din hand, en sk. vingpaddel ska vara något kortare. Men aldra viktigast är ju förstås att det känns bra!
/ Pia

Beror på paddeln

Förutom alla tumregler om kroppslängd, axelbredd, styrka etc måste man ta hänsyn till paddelbladens design. En paddel med kraftfullt grepp i vattnet (motion) bör vara kortare än en med mindre grepp (långfärdspaddel). Sen fungerar paddellängden lite som en cykelväxel - det är tröttande och ineffektivt att paddla länge med en paddel som är för lång. Det är dessutom en teknikfråga, en del använder havspaddlar med låg paddelföring och andra kortare med brantare isättning av paddeln. Du kanske skulle prova en PowerMaster runt 224-226 eller Archipelago runt 230.

/Staffan

turgubbar

Givetvis är det bra med en välanpasad bra paddel till långfärd men om (när) du upp täcker det roliga att surfa så kan det vara en fördel med en lite kortare paddel. Mer forsinriktad, stora blad och runt 200 cm lång.
(En kort paddel med stora blad ger dig större accelerations möjlighet)
Men givetvis om det är långturer med härlig blåst som sliter och drar i bladet kan det vara skönt med något mer strömlinjeformade former...
En smaksak alltså.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips