Jag, Anna och vovven planerar vår första fjällvandring

Hej.
Jag, Anna och vovven planerar vår första fjällvandring. Vi har vandrat en del i södra Sverige och när vi varit ute och rest i världen men nu tänkte vi styra kosan norrut mot fjällvärlden för första gången. Det är dock ganska svårt att bestämma sig för var man skall vandra har jag märkt... Jag söker alltså efter tips från folk som vandrat i fjällen och kan tipsa om detta (leder, dricksvatten, bra tältplatser etc). Vi har tänkt vandra ett par veckor i slutet av juli. Vi vill gärna fiska upp det mesta av vårt proteinintag (spinn, mete och fluga) så info om fiskekort och bestämmelser kring fiske uppskattas särskillt. Jag är även intresserad av info om det går att åka bil till en ort, sedan ta tåg (med vovven) uppåt och vandra söderut tillbaka till bilen igen. Detta hade varit ett smidigt sätt att ta sig ut i vildmarken och sedan komma tillbaka till bilen. Ett annat alternativ som jag hört talas om är helikopter...
Jag är mycket tacksam för all information som kan vara till nytta.
Mvh Henric Blomqvist / Lund

Jag glömde en del info...

Vi bär tält med oss på vandringen.
Vi är relativt vana vandrare men vill inte bestiga berg eller utsätta oss eller vår hund för onödiga faror i form av extrem klättring eller vadning - det är naturen och fisket vi är ute efter (myggen slipper vi gärna men tål om detta behövs).
Vi behöver nödvändigtvis inte vandra i nordligaste sverige utan allt är av intresse på det här stadiet.
Om du svarar med ett tips får du gärna skriva med hur man tar sig till utgångspunken samt hur mat- och vattenproviantering bäst tillgodoses?
Mvh Henric

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
kortfattat svar

vatten är ju inget problem uppe på fjället, allt gåpr ju bra att dricka uppe på kalfjället.

Myggfritt kan det vara före midsommar och efter mitten av augusti.

Kan rekommendera Kebnekaisefjällen. bra nybörjarställe. Fiske vet jag inte så mkt om i trakterna.
Jämtlandsfjällen kan vara ett alternativ, provianteringssmöjligheter i varje stuga. Lätt att ha lätt packning mao.
MVH Mats

Tänk på att vovven...

...inte altid är välkommen över allt. I nationalparker är det definitivt förbjudet att medföra hund. Dessutom kan det vara förbjudet i en del naturreservat. Kolla upp vad som gäller där ni tänker vandra såsmåningom.

Jag har mest hållt mig i norska fjällen, och har inte så många tips om svenska. Om ni är nybörjare kan det vara en idé att gå längs en känd led och dra sig utåt därifrån till något fiskevatten.

Lycka till
Anders V

Arjeplogsfjällen

Jag brukar själv vandra med hund i fjällen, och min erfarenhet är att Arjeplogsfjällen är ett väldigt trevligt område att vandra i.

Detta p.g.a. att det är väldigt lite folk i rörelse, samt att det är mindre renar, än t.ex. i Vindelfjällen.
Till detta kommer att Arjeplogsfjällen kan bjuda på bra fiske.
Fina turer finns både på västra och östra sidan om Silvervägen.

En fin, men relativt kort tur (3 -4 dagars vandring), går från Vouggatjålme förbi sjön Guiujaure, vidare upp mot Nallajaure och norska gränsen.
Det brukar inte vara några problem att lifta efter bilen då man kommer ut på Silvervägen igen.

tack!

Hej och tack för tipset om vandring. Jag fick länsstyrelsens fiskekartor över bla Arjeplog idag och vi har i princip bestämt oss för att vandra Vuoggatjålme-Lalstugan-Verdejaure-Guijaure-Kuoletsjaure och sedan tillbaka till Vuoggatjålme genom flugfiskeområdet norr om Bäno. Verkar vara en härlig rutt med både skog och fjäll. Är det "silvervägen" som går väst-öst genom det området? Det ser även bra ut ur fiskesynpunkt. Har dock inte riktigt fått kläm på var det gäller "vanligt" fiskekort (eller om man skall köpa fler än ett), kvoterat vatten, och ev fiskeförbud. Känner du till detta får du gärna maila. Jag tackar i varje fall än en gång för tipset.
Mvh Henric Blomqvist
henric@telescopesoftware.se

Silvervägen

Det är mycket riktigt Silvervägen som sträcker sig genom området.
Angående fisket kan du gå in på http://www.fjallen.nu/fiska/arjeplog där du finner svaren på dina frågor.
Jag mailar gärna över några bilder från i sommar då vi gick upp till Jurun och Ikesjaure från Kouletsijaure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips