Jämtlandstriangeln och en avstickare till Norge m barn

Tänkte ta med mig sonen och hans kamrat (11 år, en scout, en friluftsvan) till Jämtlandstriangeln för en premiärtur i fjällen i mitten av augusti.

Vilken riktning är lämpligast med barn? Storulvån-Sylarna-Blåhammaren eller tvärt om?

Någon som gått från Sylarna till Storerikvollen och kan säga något om lutning/svårighetsgrad?

Vi tänkte bo i stuga, men bära med oss ett tarptent, utifall.

Gå åt andra hållet. Storulvån-Sylarna är enformig, lång och händelselös. Bör undvikas i den riktningen. Storulvån-Blåhammaren är toppen för barn, lagom långt, trevlig terräng osv.
/ sandra

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Storerikvollen

Jag gick på den Norska sidan av Sylmassivet för tre år sedan och kan absolut rekommendera ett besök i Storerikvollen om ni har två dar extra att lägga till er tur. Det är i mitt tycke hela regionens absolut mysigaste fjällstuga, att inte fler av dom som går triangeln tar en avstickare till Norge är för mig ett mysterium. :)

Storerikvollen-Blåhammaren går mestadels över myrmark och det går lite uppför mot Blåhammaren (på hela sträckan ca 300 höjdmeter) men min minnesbild av sträckan är ändå att den var mycket lätt. Inga besvärliga vad, broar fanns över de två större vattendragen (Ett nära Storerik, nere vid sjön, och ett ungefär vid nationsgränsen, Enan(?))

Storerikvollen-Sylarna har jag inte gått. Jag tror inte sträckan innebär några större problem även om en hel armé villade bort sig just här för några hundra år sedan. Stigningen är ungefär densamma som till Blåhammaren.

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?x=9&y=12&v=3&ca_id=15 (Storerikvollens hemsida, hoppas länken fungerar)

[Ändrat av EHJ 2007-07-04 kl 08:35]

Jag gick Storerikvollen-Sylarna (inte riktigt från Storerikvollen) för många år sedan, dvs jag var ganska ung. Jag minns inga som helst problem, den leden kan inte vara svår. Antagligen är den jobbigaste biten slutet mot Sylstationen, när man ska runda Vaktklumpen. Det är lite motlut och man är lite trött.

Tack, det ser ut som om dett blir Storulvån-Blåhammaren - en avstickare till Norge och sedan vidare till Sylarna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips