Jämtlandsfjällen och en tur in i Norge.

Hej!
Planerar som bäst årets vandring. Skall gå en stugtur i Jämtland/Norge och det är nya områden för mig.Jag har hållit till i Lapplandsfjällen tidigare.
Nu ämnar jag starta i Vålådalen och hade tänkt gå Stensdalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Nedalen-Storerikvollen-Blåhammaren med avslutning Storulvån.
Tänker gå i mitten/slutet av augusti.
Alla synpunkter, råd och tips mottages tacksamt.
Tuffare toppbestigningar hoppar jag över!
Tlläggas bör att jag har väldigt gott om tid.
Yvonne

Förbered dig på enklare vad i Vålådalen. Besök stensjön om du orkar. Kan vara svårt att hitta då stigarna på kartan är väldigt svåra att hitta. Härlig trollskog dock.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vonsan; sa:
Hej!
Planerar som bäst årets vandring. Skall gå en stugtur i Jämtland/Norge och det är nya områden för mig.Jag har hållit till i Lapplandsfjällen tidigare.
Nu ämnar jag starta i Vålådalen och hade tänkt gå Stensdalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Nedalen-Storerikvollen-Blåhammaren med avslutning Storulvån.
Tänker gå i mitten/slutet av augusti.
Alla synpunkter, råd och tips mottages tacksamt.
Tuffare toppbestigningar hoppar jag över!
Tlläggas bör att jag har väldigt gott om tid.
Yvonne

Verkar bli en bra tur :) Jag blir avundsjuk faktiskt, jag tror inte jag har tid med en så lång tur i sommar. Men jag är sugen på ungefär samma tur, fast med start i Ramundberget och upp mot Helags. Längtar!

Det är nog smart att, som du gör, skippa sträckan Sylarna-Storulvån. Den är lite trist tycker en del.

MvH

Trevlig tur!

En trevlig variant på sträckan Gåsen - Helags är att följa leden bara ett par km och sen vika av åt vänster (mot syd-ost) och följa dalen som går på sydsidan av St. Härjångsstöten. Man kommer då efter lite drygt en mils vandring ut på leden mellan Vålåstugorna och Helags.

Fördelen är dels att jag tycker att detta är en trevligare sträckning än att följa leden och dels att du hur som helst nästan kommer att gå samma vandring Helags - Sylarna.

/ Stefan

Skippa Sylarna

Hej,

Din tur blir nog jättefin men jag skulle skippa Sylarna och gå från Helags till Nedalshytta via Ekorrpasset. Dels för att vägen från Ekorrpasset till Sylarna är ganska tråkig och dels för att det är så himla mycket folk på Sylstationen. Om du hade tänkt bestiga Syltoppen så kan du göra det från baksidan, vid Syltjönna, på vägen mellan Nedalshytta och Storerikvollen. Den vägen är mycket häftigare!!

Ha en jättefin tur, jag blir så avundsjuk eftersom jag inte kan få någon fjälltur i sommar pga graviditet. Fast det är ju något at se fram emot det också!

// Jepa

Försök att åka till Nulltjärn istället för att starta vid Vålådalens turiststation. Det blir tillräckligt mycket skogsvandring i början ändå.

Någon skrev att det är svårt att hitta stigarna, men det håller inte jag med om. Möjligen då att det finns för många stigar, så man kan välja fel.

Även jag tycker det verkar vettigt att skippa Sylarna. Där är alltid alldeles för mycket folk.

Om du kan tänka dig att lämna lederna så rekommenderar jag dig att gå söder om Helags, och sen antingen söder om Predikstolen eller mellan den och Helags, det senare bara om vädret är bra. Predikstolen är ett riktigt imponerande berg, och dalen på "baksidan" av Helags är riktigt fin.

Tack!

Ja så har jag fått ytterligare tips att värdera.
Tack alla som varit hyggliga att delge mig Era
erfarenheter. Jag tror jag fått bekräftat en del av mina egna ideér. Hur det blir med besöket på Sylarna återstår att se men jag håller med att stationer som är fulla av folk kan vara skönt att undvika.
Hälsningar Yvonne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips