Jämtlandstriangeln boende

Hej

Jag är helt ny på fjällvandring. Tänkte börja med klassiska Jämtlandstriangeln. Funderar på boka boende på fjällstationerna , är det någon som vet hur långt innan man behöver boka? brukar det bli fullbokat i Augusti/September?
 
Hej!
Härligt att du redan planerar höstens fjällbesök!

Du behöver inte vara orolig att inte få plats. Du blir nämligen inte avvisad utan får i värsta fall plats på golvet / bastu eller så.
Faktum är att även om du bokar i god tid är du inte garanterad sängplats. Jag tycker det är rätt dåligt men ämnet har varit uppe tidigare i forumet och då har jag vart rätt ensam om den åsikten..

Själv tycker jag att förbokning = sängplats (men så är det inte alltså).
Förbokar du bör du vara garanterad sängplats. Sen om du inte dykt upp vid stugan vid typ åtta på kvällen blir sängen ledig och du kanske får räkna med att sova på golvet/bastun/köket eller var det nu finns plats.

Dels så vill STF ha in så många förbokningar som möjligt för att veta när folk kommer och planera tillräckligt med resurser. Dessutom slippa hantera betalningar ute i stugorna. Men ibland har jag även känt en stress och ökat på takten/fikat kortare snabbare (= mindre njutning av omgivningen och naturen) pga oron att en större grupp haffat alla sängplatser om jag ska till en mindre stuga. Och stressa är det sista jag vill göra när jag bedriver friluftsliv. Lösningen är väl att tälta, men för min del slipper jag gärna det vissa turer.
 
Tack för snabbt svar !
Skönt att höra, då behöver man inte stressa med det än men vi är 6 personer som ska vandra så det kanske ändå kan vara skönt att ha platser bokade. Kan tänka mig att det är många ute i slutet av Augusti/början september.
 
Jag tror det blandas ihop FJÄLLSTATIONER och FJÄLLSTUGOR.

På FJÄLLSTATIONER (t ex Storulvån, Sylarna, Blåhammaren i Jämtlandstriangeln) bokar man och såvitt jag vet har man då en sängplats. Kommer man utan att ha bokat kan det däremot bli en madrass lite var det finns plats.

FJÄLLSTUGOR (i Jämtland t ex Gåsen, Stensdalen) går däremot aldrig att boka, däremot vill STF gärna att man FÖRBETALAR på nätet, och då får man också ett lägre pris. Oberoende av om man förbetalat eller inte så är man alltid garanterad en sovplats på något sätt. Eftersom långt från alla fjällstugor har någon ordnad och säker kommunikation med yttervärlden finns ingen möjlighet att i förväg veta hur många eller vilka som kommer. Grupper bör däremot föranmäla och om man gjort det i så god tid att det hunnit kommuniceras till stugvärden, så försöker han/hon ta hänsyn till det vid utdelning av bäddar.
 
Hej
Boka på storulvån, blåhammaren och sylarna.
Boka även middag om ni tänkt äta i restaurangen (rekommenderas på framför allt blåhammaren)

/Peter
 
Vi gick första veckan i augusti förra året, och det var fullbokat långt i förväg, tror det var i maj vi började kolla. Storulvån var inga problem, alla stannar ju inte över där, men både på Blåhammaren och Sylarna var det fullt. Men jag kollade varje kväll några veckor innan, tänkte att någon avbokar väl, och mycket riktigt, det dök upp platser på båda ställena som jag haffade direkt!
 
Varför tar ni inte med er tält och tältar utanför restaurangerna?
Det är ju enklare på ett sätt och får ni plats i ett inomhus boende brukar det ibland vara jobbigare än att sova ostört i sitt eget tält.

Det är inte mer annorlunda än att bo i tält på vanliga campingplatser.
Dessutom mysigare.
 
Varför tar ni inte med er tält och tältar utanför restaurangerna?
Det är ju enklare på ett sätt och får ni plats i ett inomhus boende brukar det ibland vara jobbigare än att sova ostört i sitt eget tält.

Det är inte mer annorlunda än att bo i tält på vanliga campingplatser.
Dessutom mysigare.

Jag har aldrig fattat varför man tältar vid stugor/stationer. För mig är det som att bara tanka bensin i etanolbilen, lägga salami på den vegetariska pizzan eller handdiska innan man fyller diskmaskinen, eller med andra ord - man förfogar över en kapacitet/egenskap som man inte utnyttjar fullt ut.

Skämt åsido, tältet i kombination med ett fältkök innebär ju obegränsad flexibilitet, eller hur? Ta chansen att slå läger lite avsides och ostört och njut! ”Problem” med bokningar och liknande slipper du på köpet.

😀 mvh Filip
 
Jag har aldrig fattat varför man tältar vid stugor/stationer. För mig är det som att bara tanka bensin i etanolbilen, lägga salami på den vegetariska pizzan eller handdiska innan man fyller diskmaskinen, eller med andra ord - man förfogar över en kapacitet/egenskap som man inte utnyttjar fullt ut.

Skämt åsido, tältet i kombination med ett fältkök innebär ju obegränsad flexibilitet, eller hur? Ta chansen att slå läger lite avsides och ostört och njut! ”Problem” med bokningar och liknande slipper du på köpet.

😀 mvh Filip

Hej!

Jag såg nu att trådstartaren vill ha tips för att komma igång med fjällvandring, och vill ”hinna först” med att kommentera mitt eget inlägg.

Att ta in på fjällstugor och -stationer är ett utmärkt sätt att gå ut lagom hårt (så gjorde jag själv i början, innan jag skaffat eget tält), samtidigt som man kan få nyttig information från de andra boende. Det brukar vara väldigt trevlig samvaro i stugorna och folk hjälps åt med olika saker.

Men jag tycker fortfarande det är lustigt att så många väljer att tälta vid stugplatser, när det egentligen inte är varken svårare eller ”farligare” att slå läger 10 minuters gångväg bort från leden.

Mvh F
 
Hej!

Jag såg nu att trådstartaren vill ha tips för att komma igång med fjällvandring, och vill ”hinna först” med att kommentera mitt eget inlägg.

Att ta in på fjällstugor och -stationer är ett utmärkt sätt att gå ut lagom hårt (så gjorde jag själv i början, innan jag skaffat eget tält), samtidigt som man kan få nyttig information från de andra boende. Det brukar vara väldigt trevlig samvaro i stugorna och folk hjälps åt med olika saker.

Men jag tycker fortfarande det är lustigt att så många väljer att tälta vid stugplatser, när det egentligen inte är varken svårare eller ”farligare” att slå läger 10 minuters gångväg bort från leden.

Mvh F


Du glömmer en viktig detalj.

En rykande het irish coffee som välkomnar väl framme vid blåhammaren har du inte därborta vid stigen men väl bredvid tältplatsen i den trevliga stationen.

Fast å andra sidan kan du väl koka ditt eget kaffe o spilla i lite blanke själv där vid stigen. Billigare dessutom.

Lika trevligt!
 
Du glömmer en viktig detalj.

En rykande het irish coffee som välkomnar väl framme vid blåhammaren har du inte därborta vid stigen men väl bredvid tältplatsen i den trevliga stationen.

Fast å andra sidan kan du väl koka ditt eget kaffe o spilla i lite blanke själv där vid stigen. Billigare dessutom.

Lika trevligt!

Det brukar finnas både plus och minus med det mesta. En irish på fjället kan jag nog också överleva. 😉

Mvh F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
andrea_b Jämtlandstriangeln Fjällvandring 19
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
xtrem Jämtlandstriangeln i helgen..? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...