Jämtlandstriangeln? Allmänt!

Hej! Jag tänkte ta med mig madame på en stugtur till Sylarna med omnejd, då det är första gången för henne plus att hon är lite "ovan med natur" så ska det inte bli något mandomsprov. Det jag funderar mest på är om sträckorna Blåhammaren - Sylarna samt Sylarna - Storulvån är lämpliga dagsetapper eller är dem för långa, vi släpar inte på några tält och är sådeles rätt beroende av fjällstationerna.... Tittar man på kartan ser det nästan lite väl mustigt ut, men å andra sidan packar vi ju ganska lätt! Några tips?!

MVH

Peter
 
Jemtlandstriangelen

Hei Peter !!
Jeg tror at du trygt kan ta med deg "madame" på turen dersom hun er frisk og i normal fysisk form.
Hilsen S.R. Oslo
 
Jag har bara gått sträckan Sylarna-Storulvån av Jämtlandstriangeln och det tog mig 6,5 timmar med ganska tung packning och då tog jag det väldigt lugnt och gick och letade hjortron en del av tiden. Det borde inte vara något problem för någon av er.

Olle
 
Det ska gå bra

Jag har sprattlat runt kring Sylarna, Storulvån, Blåhammaren både höger och vänster varv. Den fysiskt mest krävande sträckan är kanske från Sylarna till Blåhammaren, tror det är 19km. Blåhammarens fjällstation ligger ganska högt upp så det blir uppför en del från Sylstationen och dit.

Sträckan Storulvån - Sylarna är fysiskt inga bekymmer den är mycket lätt att gå. Men den är ack så trist, som en motorväg, jag har avverkat den på dryga två timmar, men då var jag vid god kondition och med lätt packning.

Om ni åker tåg till Enafors är det klart lämpligast att ta taxibussen till Storulvån och utgå därifrån istället för att tex gå direkt från Enafors till Blåhammaren, då blir det brant uppför Silverfallet och enklare start än så går ju att hitta.

Om jag fick gissa vilket varv som blir enklast så är det nog ändå Storulvån - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Det blir visserligen den kanske mest krävande sträckan Sylarna - Blåhammaren men då har ni fått gå in fötterna på den mjuka starten Storulvån - Sylarna.

Gå bara lugnt och lyssna på fötterna och varandra så ska det bli en trivsam tur.

Lycka till!
 
Ett alternativ

Ett alternativ till att avsluta i Storulvån och om man vill se någgot annat är att från Blåhammaren gå vidare till Storvallen och det vackra vandrarhemmet där!

Man vandrar över ett fantastiskt vackert myrlandskap och har man tur så finner man hjortron...

Från Storvallen tar man sedan taxi eller vandrar de 4 km till Storlien och tar sedan tåget hem därifrån!

Lycka till/ Mao
 
Inga problem..

Tänkte göra precis samma sak själv v. 31. Ta med "Madame" på Stugtur i Jämtland. För min del känns det ovant att ligga i stuga men det skall nog gå bra.

Och man kan ju inte minst ta en löptur på kvällarna och bada bastu efteråt ett klart plus. ryggsäckens vikt skall man ju inte prata om....
 
Det där med löptur och bastu på kvällen mitt ute i fjällvärlden låter inte helt fel. :) Kan man hitta ett finare ställe att springa på? Visserligen kan ju steniga stigar vara besvärliga men ack så vackert det är. Det får bli någon gång när man lämnar tältet hemma.

Olle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
andrea_b Jämtlandstriangeln Fjällvandring 19
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.