Jämtlandsmotiv

Hej!
Finns det någon här som känner igen motivet på denna tavla? Det anges vara ett Jämtlandsmotiv, men jag känner inte igen dalen. Troligen blickar vi västerut, då det är mer växtlighet på den högra (alltså norra) sidan. Målningen är signerad Axel Eriksson 1944. Gården på bilden finns fortfarande, gissar jag. Dalsidornas lutning kan ju vara överdriven.
DSC_2684.JPG
 
Senast ändrad:
Påminner lite om Åredalen. Bilden nedan från Google Maps Streetview. Hade gett mera utan löv på träden.

Thure

Screenshot_20210424-210923.png
 
Åredalen är ju förstahandsgissningen om det gäller Jämtland. Jag tänkte att den var utesluten på grund av de branta dalsidorna, men det liknar faktiskt med "axeln" till höger på bilder och den flackade vänstra sidan. Var i dalen kommer din bild från?
 
Åredalen är ju förstahandsgissningen om det gäller Jämtland. Jag tänkte att den var utesluten på grund av de branta dalsidorna, men det liknar faktiskt med "axeln" till höger på bilder och den flackade vänstra sidan. Var i dalen kommer din bild från?
Strax väster om avtaget mot Åre Björnen.

Thure
 
Jag kom på att järnvägen borde synas om det var Åredalen. Den var ju byggd för många år sen redan då. Å andra sidan kan man föreställa sig att konstnären utelämnade den ifall han inte fann den pittoresk nog.
 
Känns lite som Ottfjället till vänster med Ottsjön nedanför, det jag inte riktigt fått till är fjället man ser i fjärran mitt i bild.

Men det är klart, Ottsjön svänger ju lite och Ottfället har en "vik" ungefär där man tycker fjället till vänster slutar på tavlan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.