Jämtlandsfjällen i juni

Har tänkt att göra en enkel vandring med barn (9-13år) under 4-5 dagar veckan innan midsommar (16-21/6). Vi planerar att utgå från Storulvåns fjällstation. Upptäcker nu att fjällstationen öppnar 29/6. Det är inte det att vi vill ha eller behöver servicen där men att den är stängd är ett tecken på att säsongen inte är igång ännu. Vadan detta? Är det för kallt? för blött? eller för xxx?? Alla tankar, tips och fakta är välkomna, tack.

/L

Jag kommer att göra en vandring Fjällnäs-Helags-Sylarna-Enafors mellan 10 och 18 juni. Som jag har uppfattat det så är allting stängt. Om det beror på högt vatten eller få vandrare vet jag inte. Det jag vet är att det säkerligen kommer att vara blött på fjället. Det beror ju lite på vädret nu framigenom, men helt torrt är det inte. De personer som jag har pratat med tror inte att snön kommer att vara något problem, det finns broar där de är markerade på kartan, så det är heller inget problem. Men eftersom stationen inte öppnar så snart efter att ni åker hem så kan ju vädret inte vara så olikt. Därför är det säkerligen inget "problem" att vandra då. Möjligtvis väldigt folktomt...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips