Jämtland-vandra och fiska.

Tar gärna emot tips på vart vi ska ta vägen i mitten av augusti då jag tillsammans med två kamrater ska på vandring ca 4 dagar nånstans kring jämlandsfjällen.
Kartor är inhandlade men vi är lite i valet och kvalet om vart vi ska ta vägen.

Vi kommer att lägga stort fokus på fisket. Vi tänker oss en rejäl vandring dag 1 för att sedan kanske slå lägger där ett par dar.

Rinnande vatten el sjö är ej bestämt än. Men vi vill självklart göra rätt för oss med fiskekort mm.
Vi vill upp en bit för att i möjligaste mån slippa mygg.

Nån som har lite tips?

(tänker oss främst spinnfiske men även flugspö)
 
Hej

Jag kan inte så mycket om fiske men när jag vandrade mellan Helags och Fältjägarstugan så såg jag några som stod och fiskade i vattendragen väster om leden. En året-runt-boende frågade oss vad vi gjorde i området om vi inte skulle fiska. "Finns det något annat här?"... Kanske kan det vara något?

Lycka till!
 
Jag lyssnar in också. Har redan en tråd om Anaris där jag fått lite tips men jobbar så pass att jag inte hunnit grotta mer i det. Planen är att stå med ryggsäcken på om nio dagar cirka så kom med tips! Jag har fiskat i Hotagen förra året och fick en hel del småöring, såpass mycket att man blev less och det gick lite väl mycket flugor. Hoppas på rejäl kaliber för mitt klass 4 flugspö nu.
 
Träffade ett par nöjda fiskare vid stensdatjänsrna (NV änden) för två år sedan. rejäl anmarch från Vålådalen, men görbar på en dag. fin vandrin runt ikring om ni lessnar på fisket. Nära till stugor om godiset tar slut. Lagom med folk. kalfjäll.
/Peter
 
Var ligger Stendalstjärnarna?

Var hittar man dem på den här kartan? http://fjallfiske.nu/karta_z/ Visst hör de till handölsdalen? Nu hittade jag dem. Det kanske får bli dem då. Vill gärna komma mig upp så man slipper lite mygg och får lite utsikt. Bra tips!

Plan B:
Sitter och funderar på Anaris som verkar vara 19 km österut från Vallbo. Är lite mer sugen på mindre tjärnar och kanske mer höglänt. Vi tänkte tälta men kan ju vara kul att gå och köpa lite godis någón dag.

Träffade ett par nöjda fiskare vid stensdatjänsrna (NV änden) för två år sedan. rejäl anmarch från Vålådalen, men görbar på en dag. fin vandrin runt ikring om ni lessnar på fisket. Nära till stugor om godiset tar slut. Lagom med folk. kalfjäll.
/Peter
 
Anaris ligger i ett myggland... Området är flackt med mycket småpölar och det finns riktigt mycket vide. Perfekt för mycken alltså. Vill till att det varit någon frostnatt innan jag går dit igen...

/Peter
 
Yes, jag har läst mig till det och nu lutar det år Stendalstjärnarna. Ett aber var att det är förbjudet med mask. Jag är flugfiskare så det är helt OK men sambon trivs nog bäst att kika på ett kastmete. Blir Stendalstjärnarna om ingen tipsar om annat eller jag hittar något själv snart. Meddelar i så fall men fortsätt gärna med tips. Jag är inte myggkänslig men vi har hund med så därför är det extra bra med kalfjäll.

PS. Kanske var du som skrev en berättelse om vandring i bl.a. Anaris?

Anaris ligger i ett myggland... Området är flackt med mycket småpölar och det finns riktigt mycket vide. Perfekt för mycken alltså. Vill till att det varit någon frostnatt innan jag går dit igen...

/Peter
 
Hej Peter, har du tips på bra sätt att ta sig från Vålådalen till Stendalstjärnarna? Jag har både fjällkartan och Garmins Friluftskarta men kan tyvärr inte få upp något här.

Går man norr om Lill-Stendalsfjället via Lill-Stensdalen eller söder om samma fjäll i Låtedalen? Ser ut att vara en hel del mindre bäckar på sydsidan och norr är det en i dalen men modell större. Tacksam för tips. Hoppas slippa jobbiga vad om möjligt, sambo och hund med.

Träffade ett par nöjda fiskare vid stensdatjänsrna (NV änden) för två år sedan. rejäl anmarch från Vålådalen, men görbar på en dag. fin vandrin runt ikring om ni lessnar på fisket. Nära till stugor om godiset tar slut. Lagom med folk. kalfjäll.
/Peter
 
Så här ser det ut i Låtedalen och vid tjärnarna. Personligen skulle jag följt leden mot Vålåstugorna till trädgränsen, vikit upp i Låtedalen och gått på sydöstra sidan Tvärån (ett av alla dessa vattendrag som heter så i området) tills en lämplig övergång uppenbarar sig.
 
OK, jag ser ett markerat vad ca 3,5 km öster om Lill-Stendalsfjällets topp. Undrar om man ska kanske ska vada över söder till norr där och försöka hålla fjällsidan upp till sjöarna? På kartan ser det blött ut nere i dalen.

Så här ser det ut i Låtedalen och vid tjärnarna. Personligen skulle jag följt leden mot Vålåstugorna till trädgränsen, vikit upp i Låtedalen och gått på sydöstra sidan Tvärån (ett av alla dessa vattendrag som heter så i området) tills en lämplig övergång uppenbarar sig.
 
Kanon!! :)

Tack för alla tips. Anaris åker nog väck med tanke på myggen.
Fortsätt gärna skriva om mer tips i tråden. Jag följer....

Tack :) /Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
d.a.n.i.e.l Vandra i Jämtland/Östersund Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.