Jämförelse Magellan o Garmin

Jag håller på och ska köpa mig en GPS (min första) i första hand för jakt och har försökt finna information på nätet för att kunna bestämma mig men desto mer jag läser desto svårare blir valet.
Desto mer jag läser i olika forum desto mer tveksam blir jag till de modeller som är ute nu, verkar som att det är problem med alla modeller just nu och särskilt de nyare modellerna.
Skärmarna på nyare modeller av verkar inte heller fungera så bra när man är ute i solsken jämfört med de äldre modellerna.

Just nu känns det som att det står mellan Magellen Triton 500 och Garmin Vista HCx eftersom modellerna med touchskärm inte verkar fungera så bra i utomhus i solsken.

Är det någon som har funnit några jämförelser/tester mellan Magellan Triton och Garmins produkter?
Någon som har några råd att ge?

Komplettera med fastighetskartan

Oavsett vilken modell du väljer av ovanstående, så bör du som jägare komplettera med en digital fastighetskarta som kostar 2500 kr/del + frakt för ett 50*50 km stort område med en valfri mittpunkt. Tjänsten heter Map Direct för Garmin och Map on Demand för Magellan. Då ser du tydligt fastighetsgränserna, som ofta sammanfaller med jaktområdets gränser...

Oavsett modell, så är den medföljande baskartan tämligen värdelös för jaktendamål...
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skulle nog vilja påstå att det spelar ingen roll vilken du köper. Det enda viktiga är om kartan är bra nog för dina jaktmarker. Dvs kolla kartan noga innan du köper den med bästa kartan.

Kartor

Efter vad jag har läst i andra forumtrådar bland annat här på Utsidan så verkar Magellans kartor vara mer detaljerade än vad Garmins kartor är.
Nån här som vet hur det verkligen är med det, inte bara gällande hus och byggnader utan ute i terrängen också? Att kunna se formen på en byggnad kan ju vara bra men det är ju ute i terrängen som GPSn verkligen betyder nåt.
Är det nån som vet vilken leverantör som uppdaterar sina kartor oftare?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips