• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

JA!

Re: Re: Re: Re: Re: På tok för många Re: Re:

haskell; sa:
Raskesven; sa:
(Riksbanken använder dock KPI för vårt inhemska inflationsmål.)
Har man gått ifrån BNP-deflatorn?

/Fredrik, som inte läst nationalekonomi sedan 1992.
Sedan kronan föll hösten 92 har Riksbanken som bekant ett inflationsmål på 2 procent plus/minus en procentenhet. Problemet med BNP-deflatorn är att det är ett vägt prisindex som innehåller allt i BNP, även t.ex offentlig konsumtion, och det måttet är för tidsödande, svårt att mäta kontinuerligt, så Riksbanken skulle inte kunna agera med reporäntan i tid. KPI är ju en begränsad korg med representativa varor som går att kontinuerligt hålla koll på. KPI är grundmåttet.

Problemet med KPI är att tillfälliga effekter, som t.ex en kraftig ökning av priset på gurkor efter ett frostangrepp, slår igenom, och sådana tillfälliga effekter ska inte få påverka penningpolitiken. Så Riksbanken studerar KPI rensat från tillfälliga effekter, med hjälp av mått på den underliggande inflationen (UND1X och UNDINHX). Nästa problem blir att avgöra hur långvarig en tillfällig effekt är..... Även inflationsförväntningar studeras, och då handlar det också om förväntningar om prisökningstakten mätt som KPI. Så Riksbanken håller kontinuerligt koll på inflationen med hjälp av en mängd mått, dock med KPI som basmått.
 
nu börjar jag snart med knark

Det kvittar om ni läst handels 4 omgångar och kan fler ekonomiska termer än det finns namn på kniv i Serbiskan.. Jag menar ADHD, VITAMINC och BNC, det e bara flum och strunt. Ekonomi och Psykologi hamnar under benämningen "kvalificerad gissning". Det roliga är att vi betalar mer för folk som slarvar bort våra pensioner än vad vi betalar skiftgående kirurger.. Hur var det nu, en pensionsförvaltare tjänar mer på att slarva bort mina pengar än vad 10 skiftgående kirurger på Sahlgrenska gör, det värsta är att vi kan ersätta alla fondmäklarna med chimpanser som jobbar för bannaner och vi får samma eller bättre resultat (enligt våra ovanstående nationalekonomer)..
 
Re: nu börjar jag snart med knark

FJS90/91; sa:
Det kvittar om ni läst handels 4 omgångar och kan fler ekonomiska termer än det finns namn på kniv i Serbiskan.. Jag menar ADHD, VITAMINC och BNC, det e bara flum och strunt. Ekonomi och Psykologi hamnar under benämningen "kvalificerad gissning". Det roliga är att vi betalar mer för folk som slarvar bort våra pensioner än vad vi betalar skiftgående kirurger.. Hur var det nu, en pensionsförvaltare tjänar mer på att slarva bort mina pengar än vad 10 skiftgående kirurger på Sahlgrenska gör, det värsta är att vi kan ersätta alla fondmäklarna med chimpanser som jobbar för bannaner och vi får samma eller bättre resultat (enligt våra ovanstående nationalekonomer)..
Handelshögskolan utbildar mest civilekonomer och är traditionellt mer inriktad på företagsekonomi än nationalekonomi, även om det skett en uppryckning under senare år:) Själv läste jag endast forskarkurser där, eftersom de har ett gemensamt doktorrandprogram med Stockholms Universitet, där jag relativt sent i livet tog mina examen.

Eftersom ni förde en diskussion om prisutvecklingen i olika länder tyckte jag det var bra att visa hur prisutvecklingen mäts för att göra den jämförbar mellan länder. "Flum och strunt". Vad har det med ett mått på prisutveckling att göra? Jag tycker att jag försökte förklara de ekonomiska förkortningarna ovan, utan att svänga mig med en massa renodlade facktermer. De ekonomiska måtten ovan är inga gissningar. Inte heller är det gissningar när man t.ex inom nationalekonomin mäter styrka och riktning i olika samband som vi har tidsserier över. Sen går inte allt att mäta, och då blir det frågan om mer eller mindre kvalificerade gissningar. Själv sysslar jag med ekonometri, som innebär att jag empiriskt testar nationalekonomiska hypoteser, om de går att testa, dvs. om statistiken så medger.

När det gäller chimpanser kontra mäklare så var det under vissa specifika förutsättningar som det gällde. Vidare när det gäller fondmäklare mfl. så är faktiskt flertalet inte nationalekonomer, i många fall utan ekonomisk skolning alls, och i många fall lämnar kompetensen så mycket i övrigt att önska att Ola säkert kan ersätta många av dem. Det skulle Ola dock inte kunna göra om kunskapsnivån hos många mäklare höjdes. Det vore nog svårare att höja Olas kunskapsnivå. Det stora problemet i mäklarskrået utöver kunskapsnivån ser jag dock inte heller som "flum och strunt", utan att särskilja "rådgivare" från försäljare.

Jag tycker inte att man ska avfärda vare sig akademiska, praktiska eller akademiskt-praktiska yrken som "flum och strunt" bara för att man själv kanske inte har så djupa kunskaper inom dem. Att göra det, är...flum och strunt. Det finns naturligtvis mer eller mindre skickliga nationalekonomer och företagsekonomer, precis som det finns mer eller mindre skickliga läkare eller månskensbönder, så varför dra alla över en kam?
 
Re: Re: nu börjar jag snart med knark

Raskesven; sa:
När det gäller chimpanser kontra mäklare så var det under vissa specifika förutsättningar som det gällde. Vidare när det gäller fondmäklare mfl. så är faktiskt flertalet inte nationalekonomer, i många fall utan ekonomisk skolning alls, och i många fall lämnar kompetensen så mycket i övrigt att önska att Ola säkert kan ersätta många av dem. Det skulle Ola dock inte kunna göra om kunskapsnivån hos många mäklare höjdes. Det vore nog svårare att höja Olas kunskapsnivå. Det stora problemet i mäklarskrået utöver kunskapsnivån ser jag dock inte heller som "flum och strunt", utan att särskilja "rådgivare" från försäljare.

Jag tycker inte att man ska avfärda vare sig akademiska, praktiska eller akademiskt-praktiska yrken som "flum och strunt" bara för att man själv kanske inte har så djupa kunskaper inom dem. Att göra det, är...flum och strunt. Det finns naturligtvis mer eller mindre skickliga nationalekonomer och företagsekonomer, precis som det finns mer eller mindre skickliga läkare eller månskensbönder, så varför dra alla över en kam?

Disclaimer: Mitt inlägg var skrivit med en del allvar och en del ironi, om inte detta gick att urskilja så vill jag säga att jag inte ringaktar någons utbildning eller kunskaper på något sätt.

Jag tror dock att Ola skulle höja kunskapsnivån hos mäklarkåren..

:)
 
Re: Re: Re: nu börjar jag snart med knark

FJS90/91; sa:
Raskesven; sa:
När det gäller chimpanser kontra mäklare så var det under vissa specifika förutsättningar som det gällde. Vidare när det gäller fondmäklare mfl. så är faktiskt flertalet inte nationalekonomer, i många fall utan ekonomisk skolning alls, och i många fall lämnar kompetensen så mycket i övrigt att önska att Ola säkert kan ersätta många av dem. Det skulle Ola dock inte kunna göra om kunskapsnivån hos många mäklare höjdes. Det vore nog svårare att höja Olas kunskapsnivå. Det stora problemet i mäklarskrået utöver kunskapsnivån ser jag dock inte heller som "flum och strunt", utan att särskilja "rådgivare" från försäljare.

Jag tycker inte att man ska avfärda vare sig akademiska, praktiska eller akademiskt-praktiska yrken som "flum och strunt" bara för att man själv kanske inte har så djupa kunskaper inom dem. Att göra det, är...flum och strunt. Det finns naturligtvis mer eller mindre skickliga nationalekonomer och företagsekonomer, precis som det finns mer eller mindre skickliga läkare eller månskensbönder, så varför dra alla över en kam?

Disclaimer: Mitt inlägg var skrivit med en del allvar och en del ironi, om inte detta gick att urskilja så vill jag säga att jag inte ringaktar någons utbildning eller kunskaper på något sätt.

Jag tror dock att Ola skulle höja kunskapsnivån hos mäklarkåren..

:)
Det tror jag med, eftersom Ola, i motsats till en del mäklare, inte på ett systematiskt sätt har felaktiga förväntningar:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.