ja eller nej?!

Jag ska köpa en Nikon D40 och undrar om detta är ett bra köp: man får:
Nikon D40 hus (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart) + 2GB minne + UV-filter + väska + microfiberduk. Det säger mig nästan ingenting XD nån som vet om det är bra elelr dåligt? kan man fota sådant som rör sig med deT? (jag vet att jag man kan kolla fotosidan.se , men jag vill ha svar här)

mvh lina (vet att jag statar nytt hela tin) XD

Beror på...

hur mycket du betalar!

Kameran är bra, tror jag de flesta är överens om. Läs på www.dpreview.com om du vill veta mer om det tekniska.

Objektivet är väl kit-objektivet. Det anses också vara bra i sin klass. DX? Tja, inte vet jag. Men du kan definitivt fota saker som rör sig...

Det finns många detaljer som väger för/emot. Det jag gillar absolut mest är att kameran är liten och väger lite. Lätt att ta med sig alltså. Nackdelen är väl att jag inte kan köpa ett billigt normalobjektiv och fortfarande ha autofokus. Det skulle jag verkligen gilla eftersom jag då skulle få en ännu kompaktare kamera med bra ljusinsläpp.

Mitt svar är ja!

Nils

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Elektronik och

svenskt normalväder är en obra mix.... men som sagt det beror var du skall använda kameran och till vad. Det framgår inte av din frågeställning.....
//J

hej

jag har tänkt använda den till att ta kort på hundar, (både stilla och i fart) så kameran måste klara det .

För att ta bilder på föremål i rörelse så är det väl åtm. tre saker som har betydedelse:
- att kameran knäpper när du trycker. Min erfarenhet av kompaktkameror är frustration för att det dröjer en stund mellan att man trycker och kameran knäpper. Med en modern dslr ska detta inte vara något problem.
- Relaterat till detta är autofokusens snabbhet.
- Högre ljuskänslighet ger kortare exponeringstid. Detta bestäms av objektiv samt sensor.
d40:an gör inte bort sig på någon punkt tror jag, men vill du ha bättre prestanda skulle jag gissa att du i första hand får satsa på bättre objektiv, och i andra hand bättre kamera. Vilka alternativ har du titta på?

Jag har haft Nikon D40 med samma objektiv som du funderar på. Jag var mycket nöjd med kameran men kände att den inte räkte till om man ville utvecklas. Skulle jag vara du och om du har lite mer pengar så kolla på en D80, väldigt bra pris på batterigrepp också om man inte till och med får med ett. Annars rekomenderar jag den starkt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips