Isyxor, vad kör ni med?

Jag och tjejen klättrar med BD Viper.
Gillar dem, men tycker inte de kan mäta sig med Nomic (provsvingat bara) när det gäller brant is.
I år har vi nästan bara topprepet, så vi har klarat oss med en uppsättning yxor. Till nästa säsong behöver vi ett par till och jag har ingen aning om vad.
Vill gärna att yxan ska vara lite mer mångsidig än Nomicen om man gå på stora turer i alperna (vilket Vipern hjälpligt kan fungera till). Vill inte köpa ett par Viper/Cobra till heller pga att man vill testa olika. Och en klätterkompis säger att han lätt skulle byta bort sina Quark mot mina Viper så Quark känns inte aktuellt. Alla dessa ilandsproblem..
 
Ang. dem ja..ska köpa mig ett par nu, men det är ingen Griprest med. Beställde dylika från addnature, men ingen är riktigt säker på om de passar. Det är Charlet Mosers Quark (alltså en äldre modell).
Vet nån om det har varit monterbart på alla modeller av Quark?
Mina Quarks är också de gamla Charlet Moser varianten. Jag fick skära till gummit på handtagen lite för att de skulle passa. De är altså inte 'bolt on' direkt, men inga svårigheter att fixa till det.
 
Mina Quarks är också de gamla Charlet Moser varianten. Jag fick skära till gummit på handtagen lite för att de skulle passa. De är altså inte 'bolt on' direkt, men inga svårigheter att fixa till det.

Mille Grazie. Fick yxorna igår, och tycker nog att det är en rätt rejäl hylla även utan griprest.
Fast lite extra skadar nog inte att hänga i..
Tar dem på provtur ikväll!
 
Har BD Carbon Cobra och har svart for dem

Grivel Matrix Tech rules, latt bra bit och all round

En till röst för Grivel Matrix Tech, köpte ett par i julas som mina första yxor och gillar dem skarpt, har efter köp jämfört med Quark, Viper och Nomics. Enda jag skulle kunna tänka mig att byta mot var Nomics men då endast för brant klättring.

Jämfört med Quark är skillnaden i svinget hårfin tycker jag, Quarken är lite mer framtung men inte mycket. Vipern däremot känns mycket tyngre och går definitivt längre in i isen än Matrixen men den är mycket tyngre att svinga också. Nomicsen är definitvit bättre för vertikalklättring med mycket hookande men suger verkligen på lättare is. Provade dem bland annat på en WI2 i Rjukan för några veckor sen och yxorna studsade rätt många gånger. Har efteråt hört att en del använder det övre handtaget på lättare is men inget jag kan kommentera på.

Stod framför allt och valde mellan Quark och Matrixen när jag skulle köpa men valet föll på Matrixedn pga följande fördelar:
*Större och kraftigare knogskydd/griprest
*Ca 100 gram lättare
*Ögla för att klippa i karbin direkt i botten på yxan, på Quarken måste man ha en bit lina knyten i en ögla.


Tre saker däremot som jag stör mig lite på,
1. Knogskyddet på dem är alldeles för tight för mig med hyffsat stora händer, efter ett par dagare intensivt klättrande hade jag ont i lillfingret för att knogskyddet tryckte mot knogarna. Fixade det genom att gå på dem med raspen och slipa bort 2-3mm.
2. Bladen sitter fixerade med tre skruvar som är tillplattade i ändarna vilket gör att det krävs en fil och en stundsslipande första gången man vill byta blad. Inget man kan göra i fält alltså. Ska nog ta och byta utskruvarna i förebyggande syfte nån dag när jag får tummen ur röven.
3. Jag har en yxa med skovel och en med hammare och de är har lite olika vikt, den med hammare är lite lättare och känns mer som en förlängning av armen än den med skovel. Inget som inverkar på klättring egentligen men hammaryxan är skönare.
 
Nomicsen är definitvit bättre för vertikalklättring med mycket hookande men suger verkligen på lättare is. Provade dem bland annat på en WI2 i Rjukan för några veckor sen och yxorna studsade rätt många gånger. Har efteråt hört att en del använder det övre handtaget på lättare is men inget jag kan kommentera på.

Jupp övre handtaget funkar bättre när det är flackt. Bättre men fortfarande inte bra, skall tilläggas.
Sedan beror det ju på vad man ska göra. Ett brant fall med inslag av lättare terräng... då föredrar åtminstone jag verktyg anpassade till den svårare klättringen.
En långtur på flack is däremot... Ja det är då jag kan känna att jag kanske behöver ett par yxor till när allt kommer omkring :)
 
Befinner mig Kanandensiska Rocky Mountains sedan två månader. Här klättrar alla duktiga osponsrade klättrare med Nomics, och de flesta verkar vara överens om att de är de bästa man kan få tag på för tillfället. De få som provat nya BD fusion verkar dock ha gillat dem också. Kan du tänka dig att låna yxor denna säsong så kan du säkert få tag på ett par bättre begagnade nomics när den nya modellen kommer.

När det gäller bladen så är ju BD:s bra mycket mer prisvärda, men har även ett rykte om sig att gå sönder, samt bita lite väl bra i isen (om det nu är någon nackdel).

Skulle tro att yxvalet spelar ganska liten roll för de flesta. Så länge man är nybörjare funkar vad som helst och klättrar man bara is och inget mixat så funkar också det mesta. Klättrar själv med karbonkobror, eftersom de är väldigt allsidiga. När jag blir miljardär skall jag även köpa ett par nomics för svåra isfall och mixklättring.
 
yxor jag provat

DMM Xeno - Lite gammal och tung yxa men om du hittar ett par billigt är dom helt ok. Om isen är riktigt ojämn slår man knogarna. Med lite filning funkar dom bra att haka med

DMM Rebel - Känns lite tung och är lite för styv, inga T-rated blad att köpa, passar förmodligen bäst i den terrängen DMM har runt knuten på sin fabrik

Petzl Quark - Som en Xeno fast sämre att haka med dock bättre knogskydd

Petzl Nomic - Fantastiskt skön yxa, jobbig att använda som vandringsyxa pga formen på handtag men det är å andra sidan alla yxor med den formen

Grivel X-monster - Rätt bra överlag men mer en yxa för mixat, lite för styv och vinglig

Grivel Matrix Tech - Lätt, skön sving, bra remmar (på nya modellen med rött handtag), bra knogskydd och en bra böj för att inte krossa knogar, stark

Grivel Taa-k-oon - Som en matrix tech fast lite tyngre, gammal och utgången modell

Grivel Quantum Tech - Fantastisk sving som är bättre än något annat jag provat, alla plus som en matrix tech fast lättare och trevligare balanserad sving, skaftet är kolfiber och bara B-rated så bäst för ren vatten is

Skulle jag köpa ett par yxor idag skulle det nog bli ett par Matrix tech, bäst allround helt enkelt och med personalrabatt mycket billigare än ett par nomics eftersom vi inte säljer dom. Skulle jag köpa fullpris hade det blivit svårare, BD Cobra, Nomics, Quantum race, matrix techs eller ett par bubu murcielago, jag hade bara fått sälja en njure först
 
Återkommer nu med inputs om Quark,

kalasnöjd!
Sög in fint i isen, dock var det rätt jobbigt att klättra med remmar, varpå jag nu har monterat på griprests, som ska testas lördag-söndag.

Lite knogskav blev det allt på svaigare partier, men är man medveten om det, kan man ju vinkla upp handen lite, annars tyckte jag de var sköna att haka med!

Bra sving, lite framtunga, som tidigare nämnts.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.