Isyxor, vad kör ni med?

Har surfat runt en del efter recensioner på tekniska isyxor utan att jag hittat allt för mycket matnyttigt. Man får en känsla av att de flesta kör med eller vill köra med Nomic.

Kan detta stämma?

Är det någon som kör med Grivel Xmonster, BD Reactors, BD Cobra, BD Fusion, DMM Xeno annat?

Har själv testat Nomic och Camp Awax.

Awax upplevde jag som lite för lätt i handen och att greppet vred sig i handen när jag hackade. Nomic var betydligt trevligare, välbalanserad. Är dock rädd för att greppet är för litet om man har stora händer och/eller tjocka handskar (hade ändå läge L på greppet). Har endast testat yxorna på brant is.

Så, vad kör ni med?
 
Grivel

Jag kör för tillfället med en Grivel Quantum Light i ena handen och en Grivel Air Tech Carbon i den andra. För isklättring är det mest en nödlösning tills jag skaffat mer tekniska yxor, till alpinklättring funkar de bra.
Vad gäller tekniska yxor har jag fàtt lite samma intryck som du: Nomic verkar vara mycket populära.

/C
 
Personligen gillar jag Petzls Quark; dels gillar jag inte leash-less (men jag är kanske bara gammaldags och omodern..) på längre turer, dels saknade jag möjligheten att hacka loss is när jag testade Nomic:en. Och så glider den igenom om man bara sticker ner den med skaftet genom en utrustningsloop i selen...
Fast om man verkligen bara ska klättra väldigt teknisk is är den säkert kanonbra. Och i vilket fall är den ju väldigt 'inne' just nu:)
 
Jag klättrar med Reactor:s

Hallå

Har haft mina yxor sedan förra året och har paralellt jämfört dom med Quarkar, Nomics och BD vipers.

Reactor yxan är något mer vinklad änn quarken, vilket gör den skönare att hänga i, men jag upplever att quarken vibrera en aningen mindre än reactor.

Reactor är enklare att koppla i selen(större hål i huvudet) och bättre att koppla en rem från selen till yxans spets.

Jag är väldigt nöjd med yxorna, dom blir bara bättre och bättre ju mer man klättrar med dom och "lär känna" yxan. dessutom betydligt billigare blad jämfört med Petzl-Charlet, som tar hutlöst betalt för sina metallbitar!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Nomic, Reactor och Cobra

Inget ont om Kajs yxval ;) men jag och Rick McGregor bytlånade yxor i Sjöfallet (han hade sina BD Reactors) och vi tyckte båda att Nomicarna var skönare att klättra med. Jag har själv också ett par BD Cobras och de svingar skönt, men där det är BRANT är Nomicarna helt överlägsna. Det är nästan lite synd att de är så mycket bättre, för de är ju inte alls roliga på flack is (50-75 grader) och helt odugliga till snöplodd, pitongbank och self arrest.

I och för sig, som med allt annat är det väl så att när man väl vant sig kan man klättra med vad som helst...

/P
 
Jag klättrar med Nomic. Har även prövat Quark och BD:s viper och venom.

Av dom skulle jag säga att det är jämnt lopp mellan nomic och viper. Nomic känns mer precis medan viper biter bättre i hård is.
Quark har jag lite svårt för. Svingen känns lite sluggeraktig.
 
Jag kör med gamla Quarks med griprest. Jag klättrar för det mesta utan remmar men ska det till nått svårt på lead så sätter jag på remmar som går runt handen med ringar som jag fäster i krokar på yxorna (slipper all remtrassel).
Jag har prövat en mängd olika yxor, bl a gav jag Nomics en dag med isbouldering i Skartaravinen, men jag tycker att Quarks eller Grivel Matrix Tech är de mest allsidiga yxorna. Nomics var bra när det var brant men jag fullkomligt hatade dem när det blev lite flakt, och hade ännu svårare när jag skulle över en bulle/hylla och hugga i brant is igen när man hukar på hyllan. Vanesak säkert...
Skulle jag köpa nya yxor idag så skulle det nog bli Matrix Tech yxorna då de är lite lättare en Quarks och svingar kanske lite bättre, men jag tycker inte att de var så pass överlägsna att det motiverar ett byte för min del.
 
Nomic mfl

Har du stora händer alternativt förkärlek till att klättra i seriös kyla så kanske inte Nomic är för dig. Jag har kalla bäbishänder, oftast strl 8, och använder M på Nomics greppsjustering. När jag leder använder jag tunna handskar men när jag följer fingerhandskar av skidtyp. Redan då är greppet lite för litet och jag måste antingen pressa in översta fingret eller ha det på triggern. Inget av alternativen uppskattar jag.
Reactor har överjävligt stora grepp.

Som påpekats ovan är bladen till Nomicen absurt dyra ( BD har billigare blad och dessutom slipar många till Petzls blad för att likna BDs) och Nomicen är inte mycket av en allroundyxa. Däremot är det till ren och brant is/mix du ska ha dem till så är de grymma.

I övrigt så är det likt Reactor lätt att hänga Nomicen i selen och att fästa Spring leashes i botten av yxan (mha tunnt repsnöre i hålet på greppet).

Personligen tycker jag att Nomicen har grym balans och skulle inte vilja byta den mot någon av BDs gamla modeller. Gamla Fusion tyckte jag var kass för is, tung som as och konstig balans. Däremot så ser ju BDs nya Fusion (2?) överjävligt bra ut, Petzls nya Nomic och Quark ser också riktigt intressanta ut. DMM är jag allmännt skeptisk till på yxsidan, aldrig sett någon annan än britter använda dom.

Ingen som prövat nya Fusion eller någon av Petzls nya modeller?
 
Jag kör med gamla Quarks med griprest. Jag klättrar för det mesta utan remmar men ska det till nått svårt på lead så sätter jag på remmar som går runt handen med ringar som jag fäster i krokar på yxorna (slipper all remtrassel).
Jag har prövat en mängd olika yxor, bl a gav jag Nomics en dag med isbouldering i Skartaravinen, men jag tycker att Quarks eller Grivel Matrix Tech är de mest allsidiga yxorna. Nomics var bra när det var brant men jag fullkomligt hatade dem när det blev lite flakt, och hade ännu svårare när jag skulle över en bulle/hylla och hugga i brant is igen när man hukar på hyllan. Vanesak säkert...
Skulle jag köpa nya yxor idag så skulle det nog bli Matrix Tech yxorna då de är lite lättare en Quarks och svingar kanske lite bättre, men jag tycker inte att de var så pass överlägsna att det motiverar ett byte för min del.


Ang. dem ja..ska köpa mig ett par nu, men det är ingen Griprest med. Beställde dylika från addnature, men ingen är riktigt säker på om de passar. Det är Charlet Mosers Quark (alltså en äldre modell).
Vet nån om det har varit monterbart på alla modeller av Quark?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.