Israpporter (till Cwmint, Thureb & Stadan)

I tråden nedan diskuteras ifall man skall lämna ut isinformation övriga meddmänniskor eller inte.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10774

cwmint (Camilla Wikström) sägera att det skall man inte för att:
"Man kan därför inte heller lämna ut några rekommendationer och israpporter i ett öppet medium eftersom man inte vet vilka kunskaper läsarna har. "

Även Stadan (Staffan Danielsson) instämmer med:
"är att man inte vet hur informationen används"

Själv rekomenderar de gärna övriga saker som kan anses som mycket avgörande för livhanken som Camilla här;
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11149

En glaciärvandring, så smaskit! Hur många trillade ner i sprickorna och dog?

Även här en glaciärvanring;
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10924

Ooo så delikat. Vet du om någon kom hem?

Stadan rekomenderar en repa i Sarek på:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8084

Inte för att det verkar så farligt med det känns som att man får hålla lite på sig när man vägrar rekomendera en halvmeter tjock is på Värtan.

Även thureb (Thure Björck) ordförande i SSSK bjussar på följande vintertur i lavinfarligt landskap:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11225

Hade du lavinutrustning med dig och rekomenderarde du att det skulle tas med?

Thureb säger åxå att "Plurrningsfrekvensen ca 1% på de organiserade turerna."
Är inte det lite högt? Jag har 0% på 25 års åkande.

Nej, jag tror att där är som Nicke säger i det översta inlägget. Det är en hop föreningstomtar som inte vill dela med sig.

Och det passar sig tydligen att informera om farliga saker närhelst man har lust med det.

Stalle
 
Personangrepp?

Egentligen är det du skriver så dumt, så det är inte värt att bemötas. Det går väl knappast att jämföra dessa saker, i så fall kunde man ju snart vända allt som skrivs i detta forum emot en om man så önskar, speciellt som man börjar gräva bland inläggen och plockar upp, som man tycker, för ändamålet lämpliga. Håller med om att det är läge att ta upp denna tråd igen i december.
Men eftersom du angriper mig för dom glaciärturer jag nämnt: Den i Norge talade jag om som ledarledd tur eller hur? Skulle aldrig falla mig in att gå över någon glaciär utan absolut säkerhet. Vad det gäller Påssusglaciären är den utmärkt på gamla kartor som "ej rösad, men annars lämplig". Jag tror inte den ändrat sig så mycket på 20 år. Det är bara kartverkets tilltro till vår bedömningsförmåga som ändrats. Ibland tror jag dom har rätt.
 
Hej,

Eftersom jag fortfarande åker skridsko ( Jag är i riksgränsen och åkte t. ex igår på en av sjöarna den sista till vänster på väg mot havet på den norska sidan, en reglerad en med damm med utsikt mot fjorden och Rombakstötta, med bra stöpis längs kanterna och åkbar stöpis med månlandskap i mitten, Huva!), så anser jag att jag kan fortsätta debattera sakfrågan i vilken jag tycker att Kung Stalle har klara poänger.
I mina ögon missuppfattar Camilla KS. Jag uppfattade inte KS som om man skulle undanhålla information eller ge extremt detaljerade allmänna förhållningsregler ( fjällvett, isvett) i varje inlägg, utan tvärtom att man borde kunna avända samma principer när det gäller fjällturer som när det gäller skridskoturer:

Man berättar vad man vet( om man vill), and that's it.

Jag skrev någon gång att det inte handar om orientering(karta och kompass) om man går västra leden upp till Kebnekaise.
Detta fick jag extremt mycket skit för. Och jag håller fast vid att det nog är ganska osannolikt att ren orientering ( karta och kompaskursgång etc.)kommer mig till användning just där( speciellt nu när jag har varit där;)) Därmed inte sagt att man måste ta ut komassen ur ryggsäcken om man har den med sig (vilket man *skall* ha enligt lagen om fjällvett.

Frågan är: måste man skriva detta i varje inlägg?

Eller vad gör man om man får en fråga ifrån någon som man möter när man är ute i naturen och åker skridskor Går det att åka? Skall man ljuga och säga eh, näeh det gör det nog inte. Med tanke på att det är så livsfarligt om någon som inte har de rätta kunskaperna får veta sanningen.
Eller ute på stan när man kommer hem? Vad säger man till Snabbköpskassörskan eller Fotoafärsbiträdet när man kommer med utrustningen i handen.- Näe, jag har inte varit ute och åkt skridskor. Det är aldeles för farligt.

Det är ju också en del som frågar direkt på israportforumet här på utsidan och och jag tänker nog fortfarande att svara om jag vet något.
Och jag kommer att göra det för att jag vill vara hygglig.

Att sedan olika föreningar har egna mer organiserade och regelbundna regelbundna israpporter som inte är öppna tycker jag är helt naturligt. Det kostar ju pengar och är en riktigt bra service och antagligen den alra största moroten att locka medlemmar med. Varför skulle dessa bli öppna?
Anders
 
Anders förstod...

... poängen iallafall.
Synd bara att du (Camilla) inte verkar kunna skilja på saker och ting. Men, men... det är väl du/ni/friluftsfrämjandet/SSSK som sitter med trumf på hand vad det gäller israpporter. Så jag kan väl stånga mig blodig här på att försöka förklara att farliga saker är fortfarande farliga saker. Oavsett om de utförs på is, glaciär, asfalt, skogsstig.

Med ditt skridskoideal så skall man tydligen inte rekomendera någon något. (Så om det nu är din åsikt om hur skridskoläran skall spridas så?... Varför skriver du här på Utsidan överhuvud taget?).

Men de övriga övningarna går det visst bra att skicka ut folk lite hur som helst. Ja, ja... iväg med er bara. Det ordnar sig nog...

Simma lungt, och se upp för den stora svarta vaken (gapflabb).

Stalle
 
Håller verkligen...

... med dig Anders. Skulle det vara så att vi undanhöll all information som skulle kunna, på ett eller annat sätt, skada läsarna så skulle det ju bara vara att lägga ner tex den här siten.

Behandla folk som om de hade vett och bedömningsförmåga. Att misstro folk likt Camilla/friluftsfrämjandet/SSSK är, rent ut sagt, oförskämt.

Stalle
 
Jag tycker också att det är ett löjligt argument att "inte sprida information till okunniga" som det brukar låta. Var ärliga och säg att service med en telefon kostar lite pengar, och att en organiserad klubb behöver lite pengar (för dyrt är det inte att vara med här i Göteborg). Nu är det förresten så att ett gäng stora skridskoklubbar börjat samarbeta om israpporter och annat, ännu bättra!

Jag har inte svårt att se parallellen med den berömda debatten: "Lägg ner Fjällsäker". Alla mystifikationer om hur krångligt/farligt saker är gör att dom som verkligen har omdöme men är lite väl försiktiga av sig inte vågar ut till en aktivitet som passar dem.

När jag och min bror började åka skridskor var vi ute på havsisen här i Göteborg på en tur. Min upprörda släktingar frågade hur vi vågade åka skridskor på havsis. Det visade sig att dom gått ut på samma is utan isdubbar och utan att kolla tjockleken alls. Och den var ju tunn på sina ställen.

Dåligt omdöme har jag själv oftare än jag vill erkänna...

Så jag sprider information om isar, men inte direkt från klubbens isinformation. Den har jag ju lovat att hålla hemlig.

/Andreas
 
Läs orginaltråden

Hur skulle det vara om ni läste orginaltråden och de ursprungliga inläggen istället för att förvanska och misstolka? Stollen själv står ju för de grövsta överdrifterna.

Din "parallell" med farligheter missar ju helt målet. Har jag, Thure eller Camilla avrått från skridskoåkning i forumet här? Självklart inte, tvärtom! Är det bara av säkerhetsskäl vi inte delger detaljerade isinfo? ABSOLUT INTE, och det har ingen påstått.

Stalle delar ut grova rallarsvingar, men de slår bara hål i luften. De skadar bara honom själv.

Jag upprepar det jag skrev i ursprungstråden längst ner även om det borde vara överflödigt, tydligen är vissa bara selektivt läskunniga:

SAMMANFATTNING, för er med selektiv läskunnighet (exakta ordalag i nästa stycke):

1) Ansvarsfrågan
2) Israpporterna riskerar att tappa kvalitet då många rapporterar under förutsättning att rapporterna inte är öppna.
3) Det kostar en massa stålar att driva en extremt bra israpportering, självklart är den beroende av medlemsavgifter. DET ÄR DET MINSANN INGEN SOM HYMLAR MED!

/Staffan

Från http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10774

"Varför vi inte rapporterar in här om detaljerade isuppgifter, oavsett hur vi fått dem, är att man inte vet hur informationen används. Vi som åker mycket ser många skräckexempel, folk som saknar iskunskap och vett att vara försiktiga. Utan utrustning, ofta ensamma och ouppmärksamma. Ibland kommer de fram och frågar "håller det här?". Det händer -sällsynt- att skrinnare dör och tillbud, som skadar både de drabbade och alla oss skrinnare, sker varje säsong. Jag vill veta att den som tar del av kunskapen kan tolka den. I synnerhet i de isförhållanden som nu råder, det är svårt att se frysgränser etc och tom erfarna åkare plurrar.

Om israpporterna var helt öppna skulle många, även jag, vara tveksamma till att rapportera in isförhållanden. I synnerhet då isarna är svårlästa och med många lurigheter. Israpporterna skulle då sjunka i omfattning och kvalitet.

Ett annat -viktigt!- skäl till att vi inte sprider isuppgifter är att vi varje år betalar medlemsavgifter till den klubb vi är med i. Alla medlemmar är med och betalar för en israpporteringstjänst som kostar flera hundra tusen kr per år i SSSKs fall. Anledningen att jag blev medlem i SSSK var just att jag ville vara med och betala för denna fanastiska tjänst. Det är främsta moroten för att vara medlem i en skridskoförening. "
 
Slut diskuterat för min del

Detta har urartat till ett persongräl mellan å ena sidan skridskoledare, å andra sidan några tjurskallar som till varje pris vill ha sista ordet. Jag vidhåller min ståndpunkt från mitt första inlägg (se Stadans länk ovan). Efter vinterns svåra tillbud och även drunkningsolyckor anser jag mig ha goda skäl för detta.
Jag representerar Friluftsfrämjandet vars information är öppen för alla, liksom själva skridskoturerna. Vi har inte tvång på att man skall vara medlem för att delta. (Kostnaden ör dock något högre för icke medlem). Det är bara att ringa våra telefonsvarare och besöka våra hemsidor. Oftast talar vi om vilka områden vi avser att åka i. Våra ledarinsatser är frivilliga och helt ideella. I vår lilla lokalavdelning är vi bara några ledare för skridsko vilket innebär att vi tar ut på folk på skridskoåkning varje helg under hela säsongen. Det blir inte mycket tid över till egna äventyr annat än på semesterdagar mitt i veckan. Så till slut måste jag säga att man inte riktigt kan anklaga oss för att inte dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter! På vilket sätt vi väljer att göra det måste vara vår ensak.
Idag har jag besökt Vildmarksmässan på biljett jag fått av Utsidan, tack för det! Nu går jag över till att paddla kajak i den stora vaken.

Trevlig sommar alla skridskofreaks!

Camilla
 
Replik till Stalle

Jag förstår att du är förbannad men om du fortsätter skriva som du gör så är det nog inte många som orkar ta reda på varför.

Svenska långfärdsskridskoföreningar har en utmärkt verksamhet. Hur vår verksamhet ser ut kan du och andra inte klubbanslutna ta del av i våra färdrapporter. Se t ex http://www.sssk.se

Om du vill ansluta dig till en klubb så är du välkommen. Vill du inte så står det dig fritt.

Att klubbarna av diverse skäl (säkerhetsmässiga, juridiska, ekonomiska, didaktiska mm) inte vill släppa färska islägen till vem som helst har nog diskuterats tillräckligt här på forumet för denna säsong.

Hälsningar Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arneri Israpporter? Långfärdskridsko 44
plast SMHIs israpporter Långfärdskridsko 2
pery Israpporter för Uppsalatrakten Långfärdskridsko 0
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
pausch Tusen pimplare drev till havs Långfärdskridsko 0
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Blekingepaddlare Långfärdskridskor till barn Långfärdskridsko 7
boe skates Över Mysingen till Utö's utsida på cykel Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.