Tips om Jotunheimen önskas!

Hejsan!

Vi är fyra tjejer som i sommar planerar vår sjätte gemensamma fjällvandring. Under åren har vi besökt Jämtlandsfjällen, gjort två vandringar i Kebnekajsefjällen, en vandring runt sjöarna Virihaure/Vastenjaure i Padjelanta och en vandring genom Sarek från Kvikkjokk till Akka via bl.a. Njåtsosvagge & Alkavagge. Jag själv har vandrat ytterligare en del i Jämtlandsfjällen och gick en annan rutt genom Sarek i somras.

Kort sagt - vi är fjällvana och har bra utrustning, har mycket erfarenhet av att vada och har god kondition. Däremot har vi inte ngn glaciärkunskap och har endast bestigit två toppar: Kebnekajse och Kisuris. Två av oss klättrar iofs, men vi har inga planer på att släpa med en massa extra utrustning.

Nu har vi börjat snegla på vårt vackra grannland och då i synnerhet området Jotunheimen. Vi planerar att resa i slutet av augusti/början på september och vandra ca 6 dagar + någon/några extradagar. Nu efterlyser vi tips och råd, både praktiska och inspirerande. Vilken rutt ska vi välja? Något vi inte får missa? Något vi bör undvika? Något särskilt att tänka på?

Andra tips om norska fjällen är givetvis också välkomna!!!

Tack på förhand!
/Petra
 
Till topps

Hej!
Jotunheimen är underbart. Det är inte långt att åka dit om man bor i södra Sverige och det är betydligt mer alpint än den södra delen av den svenska fjällkedjan.

Ni bör kolla in tilltopps hemsida där det skrivs mycket om Jotunheimen.

http://www.tilltopps.com/

Joakim Ekendahl
 
Efter att ha besökt denna fantastiska hemsida (som jag inte kände till förut) förstår jag att det inte behövs fler inlägg. Om resor till och från om hytternas öppethållande och priser mm kan man läsa på http://www.turistforeningen.no
Personligen är jag mycket förtjust i området kring Spiterstulen. Därifrån utgår också glaciärturer med ledare liksom från Juvasshytta. Från Spiterstulen når man både Galdhöpiggen och Glittertind, Norges två högsta toppar, som dessutom är lättbestigna. Man kan ta sig dit med bil från Lom (bomväg). Lättast att nå som utgångspunkt är kanske Glitterheim i den södra änden.

Lycka till

Camilla
 
Nej - fler inlägg!

Jag har redan sett sidan "till topps" och håller med er. Det var när vi hittade den som vi bestämde oss! Har gluttat lite på turistföreningens sida också tidigare.

Men jag tar gärna emot fler inlägg och tips ändå såklart!! Fick rådet häromdagen att gå med lätt ryggsäck eftersom lederna går mycket upp och ner. Nån som håller med om det? Vi vill ju helst tälta förstås, men då blir ju också packningen tyngre. Kanske det är bättre att softa lite i stugor denna gång? Hur är standarden och -mest av nyfikenhet - finns det möjlighet att köpa mat längs lederna? (om man nu är ute efter en riktigt lätt säck...)

Besseggen är ett "måste-tips" jag fått också.
 
tips om Jotunheimen

Har varit i Jotunheimen flera gånger. Både flerdagarsturer i tält men också bott på samma plats med tält, och därifrån gjort dagsturer. Senast bodde vi vid Spiterstulen i tält. Kostade ca 50 Nkr natten och då finns det tillgång till toalett, dusch och värmestuga om man vill. Härifrån besteg vi Galdhöpiggen och gick en dagstur till en glacier. Har även gått upp på "piggen" från Juvashytta, vilket är en mindre fysiskt krävande väg som dock passerar en längre bit över glacier så där behöver man gå inknuten med erfarna ledare.
Gick en flerdagars tur med tält runt glittertind massivet, en fin tur men mycket upp och ner.
Tycker personligen att man får ut mer att göra dagsturer i detta området.
Spiterstulens hytta har en bra hemsida http://www.spiterstulen.no/
Hoppas ni får en trevlig tur.

Peter
 
onödiga tips?

Verkar vara bra årstid; det är rätt lugnt i Jotunheimen
efter den 15/8. För så kort tid som sex dagar tycker
jag tältets nackdelar (vikt) uppvägs av fördelarna.
I somras gick jag in från Breheimen till västra Jotunheimen
(mitt tredje besök),

http://www.mai.liu.se/~pehac/bre.html

Med tält i Vesle Utladalen och Raudalen letade jag mig
till den
ensamhet som annars kommer av sig själv i grannområdena
Brehiemen och Skarvheimen. Jag kan inte påstå
att Spiterstulen eller Leirvassbu flödar över av gemyt,
knappast heller de stora hyttene som Gjendesheim,
Gjendebu och Glitterheim. Skönt att slippa dem.


Tycker f ö att det
är suveränt att vandra in Jotunheimen söderifrån,
från Finse, men det tar en vecka.

En variant jag skulle vilja pröva är att gå in österifrån
genom Leriungsdalen, mot Torfinnsbu, vidare mot
och förbi Fondsbu, Fleskedalen och sen norrut, förbi
Skogadalsböen. Några av stråken i triangeln
Fondsbu, Olavsbu, Skogadalsböen hör till det vildaste
som finns i detta lite väl tillrättalagda område.

il C.
 
Från en norrmann

Besseggen er overhodet ikke noe must mener jeg. Den er svært oppskrytt alt i alt. En ganske kjedelig tur for et lite høydepunkt. Must etter min mening ;
Galhøpiggen (om man ikke har gått den) og da er veien videre til Glittertind kort. Jeg har gått begge på samme dag.
Ellers er Fannaråken hytten et fabelaktig flott område ! Bading i Gjende-vann er alltids en utfordring for de tøffe...
 
Det kittlar allt lite...

bobshund; sa:
Besseggen er overhodet ikke noe must mener jeg. Den er svært oppskrytt alt i alt. En ganske kjedelig tur for et lite høydepunkt.
Jag håller med dig till viss del. Har gått Besseggen tre gånger trots att jag är hiskeligt höjdrädd. Den sista gången trodde jag att jag skulle dö av skräck, det blåste hårt, men det var full sikt och jag mer kröp än vandrade. Det är betagande vackert just där. Jag hade med mig mina barn, som då var i tioårsåldern. Resten av turen var så tråkig för dem att det kunde avskräckt dem från fjällvandring för all framtid, men jag tror upplevelsen av själva Besseggen (och förtjusningen över mors svaghet) hade motsatt effekt trots allt.
På samma tur låg vi också i Spiterstulen i tält, det är ett riktigt äventyrsland även för barn. Vi gick på glaciärer i rep och över snöfält mitt i sommaren och vi sov i tält fast det var 0-gradigt. Och omgivningarna är ju storslagna.
Ibland slås jag av att de som skriver inläggen här på diskussionsforum har så stora krav på äventyret. Finns det inga där ute i cyberspace, som inte orkar bära mer än 15 kilo och ändå vill uppleva naturen i fjällvärlden. Har märkt att många inte vågar ge sig ut för att dom tror att det endast är möjligt för dessa atleter som diskuterar huruvida dom skall ha 29,5 kg eller 35 på ryggen. Men den diskussionen hör kanske inte hemma just här.
 
Fjäll-atleter

Håller med dig, det verkar som att många jagar upplevelser och endast är ute efter att uppleva det värsta och tuffaste möjliga.

Så är då inte vi....men det framgick säkert av min första beskrivning. Vi brukar hamna på ca 18-19 kg per kvinna när vi startar - och då går vi normalt 6-8 dagar med tält - och har en del färsk mat till de första dagarna (normalt). Tältet väljer vi för att vi gillar friheten att finna lägerplats där vi vill och sen tycker vi helst om att vara ensamma. Att slå läger på en enslig, majestätisk plats och vakna på morgonen och sitta tillsammans i tystnaden och pyssla med frukosten är svåröverträffat i livet.

Vi är inte heller särskilt äventyrliga av oss och söker inte kickar (inte vi som klättrar heller), utan ser vandringen som vår årliga mentala avslappningsvecka. Däremot har vi klarat av en hel del svåra strapatser och haft stor behållning av det också.

Fick ett mail för ett tag sen från en kille som hade vandrat för första gången, i Sarek, och som hade "släpats" runt av sina mer erfarna kamrater. Högt tempo (med stort T) blandat med mycket svåra vad. Stackars människan hade varit livrädd men ändå pressat sig över, p.g.a. grupptrycket. Efteråt kände han sig lite fånig och feg. HALLÅ!!!! Jag fick ont i magen bara av att läsa det han skrev. Så får man ju bara inte göra mot en vän!!

Tack för alla era svar. Jag kommer ha mycket nytta av alla råd. Fortsätt gärna skriva mer!!!!!

/Petra
 
fjällfascister?

Det är ju egentligen ämne för en hel separat tråd, men eftersom
petratetra själv tar upp det: de finns alltså, fjällfascisterna.
En som beskrivit fenomenet träffande och roligt är
Lars Bergqvist i en artikel i Fjället. Finns på
Svenska Fjällklubbens sidor.

Men, som han säger, så länge man utövar fakirkonsterna
ensam må det väl vara. Det värsta är när man vill få
andra att känna sig dumma och ovidkommande.

Mina egna strapatser har jag stegrat gradvis trots att jag började sent
och jag har ett syfte med allt. Jag har ju vänner och kolleger
som inte förstår att jag undviker stugorna i Sydnorge,
man ska väl ha det koseligt på turen? Det tycker jag själv
inte att det är när man bär vatten i hink,

http://www.mai.liu.se/~pehac/bre.html

Å andra sidan,
på mina båda senste norska turer, Finse-Gjendebu,
9 dagar 2000 och Nysaetri-Gjendebu 2001 hände det
att jag korsade väg med hytte eller pensionat och passade
på att äta våfflor e.d. När civilisationen stör utsikten ska
man han något i gengäld.

Du vert uppenbarligen vad du gör, men 18 kg låter mycket
för en kvinna. Jag bär 18-19 kg för en tiodagarstur och vet
att jag isåfall måste gymnastisera flera gånger om dagen
för att inte få tillbaka mitt diskbråck som jag drabbades av
i Nysaetri 1999. Norrmännen tycker jag bär MYCKET,
men de går också sällan mer än tre, fyra dagar.


il C.
 
Inga problem med vikten

18 kg känns förvisso lite grann om man är en kvinna på 1,60 som jag. Men vi har (vilket jag planerar att utveckla lite mer i en annan tråd så småningom) allt eftersom valt att satsa lite på mat och fika. Därför försvinner en hel del vikt redan första dagarna, eftersom vi brukar ha en del färska råvaror. Detta får givetvis omvärderas när det känns nödvändigt.

Vi har haft filosofin att det är bättre att spara vikt på kläder och prylar (dvs betala lite extra där), för att slippa äta frystorkat hela vägen. Maten är ju en viktig del av upplevelsen den med. Att spara in på godis och fika är uteslutet!

Jag har aldrig haft problem med varken rygg, knän eller fötter, över huvud taget, på någon vandring. Har en Lowe Alpin 50-75 säck som jag är oerhört nöjd med.

/Petra - inte alls fascist...!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maija Tips för Jotunheimen önskas Fjällvandring 12
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Fjälla Jotunheimen 3 dagar - TIPS?!! Fjällvandring 7
toblotron Tips om Jotunheimen stugtur? Fjällvandring 2
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
Tips på turer uppe i Jotunheimen Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.