Isplanket & framtiden

OM, säger OM jag skulle skapa en sådan tjänst...

...då skulle jag göra det i form av en app. En spårning som du startar när du kliver på isen och stoppar när du kliver av. Appen skulle sedan fråga dig om du vill publicera färdspåret, och ställa några kompletterande frivilliga frågor om isens tjocklek och kvalitet.
Du skulle naturligtvis ha en profil där du (förhoppningsvis sanningsenligt) anger vilken erfarenhet du har och vilken risknivå du accepterar. (dvs ger du dig bara ut på is där du är 99,999% säker på att inte gå igenom, eller utforskar du medvetet ställen där det eventuellt kan brista och är utrustad för det?)

Appen skulle också dubblera som en säkerhetshöjande funktion, med möjlighet att automatiskt kontakta ICE om telefonen slutar sända...

Klok tanke med automatisering (lite som strava) men en nackdel att vänta med spåret, om du åker hela dagen, då syns inte din rapport förrän på eftermiddagen och de åksugna samma dag missar rapporten som kunde publicerats tidigare på dagen. Israpporter är ju färskvara, vi brukar publicera en kort rapport då vi kliver på isen med ett grundläge vid startplatsen så andra kan se den för beslut under dagen.

Att få mobilen att sända nödmeddelande då den inte längre har kontakt låter som en källa till falsklarm, mobilnätet vet ju inte om du kommit utanför täckning, fått batteritorsk, aktivt stängt av själv eller råkat dränka mobilen i vak. Du får nog ha en server som pingar din mobil i så fall, eller hur tänkte du lösa detta?

/Patrik
 
Klok tanke med automatisering (lite som strava) men en nackdel att vänta med spåret, om du åker hela dagen, då syns inte din rapport förrän på eftermiddagen och de åksugna samma dag missar rapporten som kunde publicerats tidigare på dagen. Israpporter är ju färskvara, vi brukar publicera en kort rapport då vi kliver på isen med ett grundläge vid startplatsen så andra kan se den för beslut under dagen.
Mm, det där är ju lite avvägning mellan funktionalitet och integritet.

Att få mobilen att sända nödmeddelande då den inte längre har kontakt låter som en källa till falsklarm, mobilnätet vet ju inte om du kommit utanför täckning, fått batteritorsk, aktivt stängt av själv eller råkat dränka mobilen i vak. Du får nog ha en server som pingar din mobil i så fall, eller hur tänkte du lösa detta?
/Patrik

Direkt larm till 112 vid batteritorsk vore helt klart olämpligt :)
Rent tekniskt tänker jag mig att telefonen skickar position som heartbeat, och att servern kan kontakta någon (ICE) om den missar x heartbeats i följd.
 
Jippi!

Tack grabbar för att ni för in tråden på ett konstruktivt spår. Den sidan av Utsidan gillar jag.

Den här tänkta appen som gränssnitt till en tjänst kan naturligtvis kompletteras med en traditionell inmatningsfunktion via webbläsare i valfri dator.

Vill man publicera redan under turen för att snabbt möjliggöra för andra att ta del av bra is kanske man kan välja det genom att publicera spåret i delar när man känner för det genom att trycka på en knapp i appen.

Om man skulle ha en funktion med larm till bekanta vid utebliven signal skulle de kunna prova att ringa till alternativa mobiler med alternativa mobilnät som bärs på isen innan de går vidare med åtgärder.
 
Har du tagit fram en budget för hur en sån lösning skulle finansieras? Driva en server är inte gratis, utveckla och supporta en app kräver resurser.
 
Har du tagit fram en budget för hur en sån lösning skulle finansieras? Driva en server är inte gratis, utveckla och supporta en app kräver resurser.

Nu vet jag inte om du frågade mig eller Johan?
Nej, jag har inte räknat på kostnaden, bara spånat på hur jag skulle kunna lösa (det eventuella) behovet.
Men mellan tummen och pekfingret... Löpande drift och support skulle antagligen kosta i storleksordningen en miljon per år. Låt säga att det går att ta ut en avgift i storleksordningen hundra kronor per år och användare. Då landar vi i att det skulle krävas tiotusen betalande användare för att hålla tjänsten igång.

Dvs ungefär ett SSSK eller ett tiondels friluftsfrämjande.

Mer realistiskt vore förstås att hitta en organisation eller företag som sponsrar tjänsten.

(Återigen, jag har inga seriösa planer på att göra detta, leker bara med tanken)
 
Det var Johan jag ställde frågan till, eftersom han hela tiden förväntar sig att andra ska göra nåt som han (utan nåt som helst underlag) påstår att det skulle finnas en marknad för.
 
Den som bara är intresserad av det som tråden handlar om kan hoppa över det här inlägget!
Det blir bara upprepningar, tjafs och diskussion om diskussionen.

Nermander: Du har redan fått svar på dina frågor. Webbserver m.m. för mitt ganska anspråkslösa förslag kan man läsa om i inlägg nr 4. En målande beskrivning av behovet av en öppen israpporteringstjänst finns i inlägg nr 44.

I den här tråden ska man bara skriva om man är intresserad av det som den handlar om och har någonting konstruktivt att bidra med (upprepning). Det är för övrigt en forumregel som det slarvas med i många liknande trådar. Det ser inte bra ut.

Man behöver inte vara bra på att skriva eller tänka för att posta inlägg. Men man ska ha en hyfsat god avsikt. Annars kan det vara sabotage.



Ser för övrigt att tråden har tiotusentals läsare mellan inläggen. Det är roligt, hoppas det säger någonting om intresset för en öppen israpporteringstjänst. Det stora antalet läsare gör det ännu viktigare att försöka hålla kvalité på inläggen.
 
Webbserver m.m. för mitt ganska anspråkslösa förslag kan man läsa om i inlägg nr 4. En målande beskrivning av behovet av en öppen israpporteringstjänst finns i inlägg nr 44.

En sajt för ett mindre forum kan hyras hos tex one.com. De har stöd för php mm. Kostnad för domännamn tillkommer. Årskostnaden blir ca 600-1000 kr. Om användarna skall få möjlighet att ladda upp bilder och filmer kanske mer lagring behövs, men jag tror att den stora utmaningen blir att få tillräckligt många användare som rapporterar.

Jag tycker dock att enklaste vägen är att använda FB. I går kväll skapades en isgrupp för Edsviken och idag ~16 timmar senare har den >635 användare. Det har redan rapporterats om befintliga vakar och vart vindbrunnar brukar uppstå. Åkbarheten rapporteras flitigt.
Sant att FB sökbarheten har mycket att önska, men att hitta de senaste dagarnas aktivitet i forumet är bara ett knapptryck bort.
På isplanket rapporterades åk på Edsviken högst 1 ggr/vecka.
 
En sajt för ett mindre forum kan hyras hos tex one.com. De har stöd för php mm. Kostnad för domännamn tillkommer. Årskostnaden blir ca 600-1000 kr. Om användarna skall få möjlighet att ladda upp bilder och filmer kanske mer lagring behövs, men jag tror att den stora utmaningen blir att få tillräckligt många användare som rapporterar.

Åt igen, det är arbetsbördan som är problemet.

Om vem som helst kan ladda upp saker kommer siten snabbt att fyllas med spam (det har nog vem som helst som haft en blogg med kommentarsfunktion snabbt lärt sig). Det behövs alltså omfattande moderering.

Om folk måste registrera sig för att kunna ladda upp saker behöver nån ta hand om registreringarna.

En server måste dessutom oftast ha en del handpåläggning för att installera uppdateringar etc. Och inte minst blir det ofta problem med bakåtkompatibilitet när man gör uppdateringar, så man måste göra en massa extra arbete.

Serverhårdvaran är inte den stora kostnaden.

Även en FB-grupp har behov av moderering och hantering av medlemsansökningar, det kommer man inte runt. För en ny grupp märks det kanske inte så mycket, men vänta bara. Snart kommer folk att börja diskutera annat och blir arga på varandra så det behöver modereras. Det går inte att undvika sånt.
 
Åt igen, det är arbetsbördan som är problemet.
Jag säger inte emot, men många nya produkter och tjänster börjar som hobbyprojekt där många timmar spenderas utan ersättning. Får de sponsorer går de ibland över till vinstdrivande sajter. Tänker på tex Sweclockers, byggahus, happyride och utsidan.
Vet inte vem som står bakom skidspar.se, men de verkar klara sig utan tunga sponsorer. Den plattformen tycker jag bör duga bra för israpporter.
 
En snabb sökning hos IIS visar att domänen skidspar.se ägs av Vasaloppets Marknads AB.

Tittar man längst ner på deras webbsida så står det att de har Vasaloppet, Ski Team Sweden (är det svenska skidlandslaget?) och Multimailer som samarbetspartners.

Jag vet inte vad din definition av "tunga sponsorer" är? Jag tycker ju att Vasaloppet verkar vara ett rätt "tung" sponsor?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.