I mitten av september bär det iväg mot Keb och det lär kunna bli kallt på nätterna uppe på 1000 meters höjden. Jag undrar lite över mitt Trangiakök om det fungerar med min Primus PowerGas i kallare miljöer eller bör man införskaffa sig en extra burk MSR IsoPro som har Isobutan i sig och lär tåla kylan bättre. På Primus PowerGas står det att det är en 4 säsongsgas men jag är lite skeptisk efter att läst att den ej fungerar bra i minus grader. Ni som testat IsoPro / PoweGas i september uppe på 1000 metershöjd intill Tarfala kan väl ge tips vilket man ska välja. Kanske höstkylan inte är märkbar kyla för gasen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
IsoPro eller PowerGas
- Trådstartare haiwa
- Start datum
Nej, sannolikt inte.... Kanske höstkylan inte är märkbar kyla för gasen.
Och är du paranoid i frågan - ta med dig Sievert 2208 med ren propan (men du, gräv ner den stående i snön!)...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Är det riktigt kallt så släng in gasen i sovsäcken när du vaknar. Ha frukostvattnet i tältet över natten för att värma det några grader.
Du kan även klippa till isolering av en bit liggunderlag.
Har använt Primus gas i -20 utan att det blir direkt dåligt.
Du kan även klippa till isolering av en bit liggunderlag.
Har använt Primus gas i -20 utan att det blir direkt dåligt.
Bilagor
Primus funkar finfint i början men när du bara har butan kvar så blir det köldkänsligt. Antingen vidtar du någon åtgärd för att hålla uppe tempen. Ha gasen innanför jackan, i en ficka, mot ryggen i ryggsäcken eller tipset Hannulan ger.
ISO-propanen förångas ner till ca -10 (butan 0) så den ger en extra marginal när propanen har brännts bort.
ISO-propanen förångas ner till ca -10 (butan 0) så den ger en extra marginal när propanen har brännts bort.
På den gamla goda(?) tiden när engångsburkarna var gula och innehöll ren butan så fick jag en kylig morgon rimfrost på utsidan av burken och väldigt dålig fart i köket. Då räckte det att ställa burken i en kastrull med kallt vatten direkt ur ån. (Det var på en paddeltur.) Det kalla vattnet är ändå mycket varmare än gasens kokpunkt, åtminstone när det inte kommer direkt från en glaciär.
På den gamla goda(?) tiden när engångsburkarna var gula och innehöll ren butan så fick jag en kylig morgon rimfrost på utsidan av burken och väldigt dålig fart i köket. Då räckte det att ställa burken i en kastrull med kallt vatten direkt ur ån. (Det var på en paddeltur.) Det kalla vattnet är ändå mycket varmare än gasens kokpunkt, åtminstone när det inte kommer direkt från en glaciär.
Mycket bra idé
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg