Iskunskap + Rjukan

Hej, jag och en polare var till Rjukan i veckan och klättrade is. Det var helt grymt, trots att många av isfallen var långt ifrån bra. Det var mycket varmt de tre första dagarna, sista dagen var det kallt och klart.
Vi funderade på hur isen påverkas av det (förutom att smälta bort)
När vi sista dagen skulle börja klättra i -5 grader i krokan och slog i yxorna small och brakade rejält i isen, det var inte ett litet brak vid yxan utan ett ljud som kom från hela väggen. Inget hände och klättringen var superfin, men hur påverkas egentligen isens hållfasthet efter väderomslag?

Hur länge kan jag lita på att en skruv sitter när solen ligger på?
Skriv gärna alla tips ni kan om isen och dess hållfasthet och dylikt.

Mvh
 
Här kommer den grymma verkligheten bakom hur nyckfull isen kan vara när det blir varmt.... Dessa foton är tagna (ej av mig) i lördags vid basen av utsteget för Baiser de lune (V/6) i Fournel. Första fotot ser man klättraren på sista delen och sedan fotot några sekunder senare...... (man kan se hur två yxor sitter kvar på toppen). Som Ni säkert kan förstå så var utgången inte så lycklig.

luna01.jpg


luna02.jpg



Jag brukar hålla mig borta från att diskutera själva olyckor då det tenderar till att som oftast bli en osmaklig diskussion och hoppas innerligt att det inte blir det här!

- C
 
Senast ändrad:
Christian, olyckan i sig är väl inte mycket att diskutera, men bilderna fick det att knyta sig rejält i magen.
Kan du ge några råd hur man undviker att hamna där själv? Jag tror aldrig jag kommer våga leda någon frihängande is överhuvudtaget, men bortsett från det?

Visst jag vet att det inte finns garantier när man hänger långt ovanför marken i ett skört material, men några enkla grundprinciper kanske?
 
Angående råd så är det bättre att du vänder dig utbildade experter, eftersom jag bara är en glad amatör som tycker det bästa man göra är att äta middag i vänners lag efter dagens äventyr i bergen.

Ät lugnt men mycket!
 
Angående råd så är det bättre att du vänder dig utbildade experter, eftersom jag bara är en glad amatör som tycker det bästa man göra är att äta middag i vänners lag efter dagens äventyr i bergen.

Ät lugnt men mycket!
Ok. Det är väl det klokaste...

Vad jag egentligen hoppades få höra var mer personliga avvägningar. Typ "Jag avstår hellre om..."
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag fyller på om du sätter igång!
Oj, på is är jag så nybörjare att det är topprep (eller andreman) som gäller om jag har minsta tvivel på antingen isen eller min egen förmåga.
Försteman har jag gått två gånger på is, båda tillfällena var marginalerna av den typen att jag hade kunnat tappa en yxa eller ett stegjärn utan att själv gå i backen.
 
Jag avstår hellre om det har varit 10 plusgrader några dagar, regnar, jag har glömt skaljackan hemma och det blåser från ett vattenfall vid sidan om isen. Vis av erfarenhet!
 
Is är som snö då man egentligen aldrig inte riktigt vet när den åker ned..... Som auta skrev '...Inget hände och klättringen var superfin....'. Isklättring har ju en faktor som man aldrig kan ta bort; desto svårare och teknisk klättring innebär i princip alltid en högre kalkylerad risk. Denna kalkylerad risken är ju olika från personer till personer......

Problemet, som även diskuteras söderöver, är ju att utrustningen blivit för bra för nybörjare. I kombinationen av att fler och fler upptäcker sporten som är fostrade av inomhusklättring (eller sportklättring för den delen) gör att det blir lite komiska situationer vid isfallen, eller inte?
 
Is är som snö då man egentligen aldrig inte riktigt vet när den åker ned..... Som auta skrev '...Inget hände och klättringen var superfin....'. Isklättring har ju en faktor som man aldrig kan ta bort; desto svårare och teknisk klättring innebär i princip alltid en högre kalkylerad risk. Denna kalkylerad risken är ju olika från personer till personer......

Problemet, som även diskuteras söderöver, är ju att utrustningen blivit för bra för nybörjare. I kombinationen av att fler och fler upptäcker sporten som är fostrade av inomhusklättring (eller sportklättring för den delen) gör att det blir lite komiska situationer vid isfallen, eller inte?

Ja det kan jag verkligen (som nybörjare på is) skriva under på.
Om jag vill utmana mig tekniskt på is, så krävs det om tunn is och frihängande istappar. Saker som jag definitivt inte känner mig trygg att leda.
På klippa finns ju (som sagt) inte alls det sambandet. I synnerhet sportklättring är ju snarare säkrare ju svårare (dvs brantare och slätare) det blir, men det gäller definitivt ofta även trad.

Hmm, is påminner ju mer om aid på det sättet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips