Iskunskap + Rjukan

Hej, jag och en polare var till Rjukan i veckan och klättrade is. Det var helt grymt, trots att många av isfallen var långt ifrån bra. Det var mycket varmt de tre första dagarna, sista dagen var det kallt och klart.
Vi funderade på hur isen påverkas av det (förutom att smälta bort)
När vi sista dagen skulle börja klättra i -5 grader i krokan och slog i yxorna small och brakade rejält i isen, det var inte ett litet brak vid yxan utan ett ljud som kom från hela väggen. Inget hände och klättringen var superfin, men hur påverkas egentligen isens hållfasthet efter väderomslag?

Hur länge kan jag lita på att en skruv sitter när solen ligger på?
Skriv gärna alla tips ni kan om isen och dess hållfasthet och dylikt.

Mvh
 
Här kommer den grymma verkligheten bakom hur nyckfull isen kan vara när det blir varmt.... Dessa foton är tagna (ej av mig) i lördags vid basen av utsteget för Baiser de lune (V/6) i Fournel. Första fotot ser man klättraren på sista delen och sedan fotot några sekunder senare...... (man kan se hur två yxor sitter kvar på toppen). Som Ni säkert kan förstå så var utgången inte så lycklig.

luna01.jpg


luna02.jpg



Jag brukar hålla mig borta från att diskutera själva olyckor då det tenderar till att som oftast bli en osmaklig diskussion och hoppas innerligt att det inte blir det här!

- C
 
Senast ändrad:
Christian, olyckan i sig är väl inte mycket att diskutera, men bilderna fick det att knyta sig rejält i magen.
Kan du ge några råd hur man undviker att hamna där själv? Jag tror aldrig jag kommer våga leda någon frihängande is överhuvudtaget, men bortsett från det?

Visst jag vet att det inte finns garantier när man hänger långt ovanför marken i ett skört material, men några enkla grundprinciper kanske?
 
Angående råd så är det bättre att du vänder dig utbildade experter, eftersom jag bara är en glad amatör som tycker det bästa man göra är att äta middag i vänners lag efter dagens äventyr i bergen.

Ät lugnt men mycket!
 
Angående råd så är det bättre att du vänder dig utbildade experter, eftersom jag bara är en glad amatör som tycker det bästa man göra är att äta middag i vänners lag efter dagens äventyr i bergen.

Ät lugnt men mycket!
Ok. Det är väl det klokaste...

Vad jag egentligen hoppades få höra var mer personliga avvägningar. Typ "Jag avstår hellre om..."
 
Jag fyller på om du sätter igång!
Oj, på is är jag så nybörjare att det är topprep (eller andreman) som gäller om jag har minsta tvivel på antingen isen eller min egen förmåga.
Försteman har jag gått två gånger på is, båda tillfällena var marginalerna av den typen att jag hade kunnat tappa en yxa eller ett stegjärn utan att själv gå i backen.
 
Jag avstår hellre om det har varit 10 plusgrader några dagar, regnar, jag har glömt skaljackan hemma och det blåser från ett vattenfall vid sidan om isen. Vis av erfarenhet!
 
Is är som snö då man egentligen aldrig inte riktigt vet när den åker ned..... Som auta skrev '...Inget hände och klättringen var superfin....'. Isklättring har ju en faktor som man aldrig kan ta bort; desto svårare och teknisk klättring innebär i princip alltid en högre kalkylerad risk. Denna kalkylerad risken är ju olika från personer till personer......

Problemet, som även diskuteras söderöver, är ju att utrustningen blivit för bra för nybörjare. I kombinationen av att fler och fler upptäcker sporten som är fostrade av inomhusklättring (eller sportklättring för den delen) gör att det blir lite komiska situationer vid isfallen, eller inte?
 
Is är som snö då man egentligen aldrig inte riktigt vet när den åker ned..... Som auta skrev '...Inget hände och klättringen var superfin....'. Isklättring har ju en faktor som man aldrig kan ta bort; desto svårare och teknisk klättring innebär i princip alltid en högre kalkylerad risk. Denna kalkylerad risken är ju olika från personer till personer......

Problemet, som även diskuteras söderöver, är ju att utrustningen blivit för bra för nybörjare. I kombinationen av att fler och fler upptäcker sporten som är fostrade av inomhusklättring (eller sportklättring för den delen) gör att det blir lite komiska situationer vid isfallen, eller inte?

Ja det kan jag verkligen (som nybörjare på is) skriva under på.
Om jag vill utmana mig tekniskt på is, så krävs det om tunn is och frihängande istappar. Saker som jag definitivt inte känner mig trygg att leda.
På klippa finns ju (som sagt) inte alls det sambandet. I synnerhet sportklättring är ju snarare säkrare ju svårare (dvs brantare och slätare) det blir, men det gäller definitivt ofta även trad.

Hmm, is påminner ju mer om aid på det sättet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JOgranit Isolycka i Rjukan Isklättring 1
MBS Isklättringspartner Stockholm --> Rjukan Isklättring 0
Adam K isläget Rjukan? Isklättring 3
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
avslut210607 Stockholm - Rjukan 2-6/1 Någon? Isklättring 1
ratfink Isläget i Rjukan? Isklättring 16
obie Rjukan 2012 Januari Isklättring 2
trolltind rjukan Isklättring 4
slob Bil till Rjukan från Göteborg Isklättring 1
frapp Någon som ska till rjukan? Isklättring 1
mattias_uno Rjukan ice hostel? Isklättring 2
Edvin m Rjukan nu i veckan eller nästa? Isklättring 0
Jonas Eskilsson Rjukan 6-10 Jan Isklättring 0
ratfink rjukan.. Isklättring 8
slob Bilplats till Rjukan Isklättring 0
tds finsk isklättrare dog i rjukan Isklättring 5
Stefan Lindblom Replagskamrat Rjukan 4-7 feb Isklättring 1
slob Partner(s) till Rjukan, 19-21a december. Isklättring 1
Ehlana Bilplats Gbg - Rjukan 12/12 - 14/12 Isklättring 0
hultis Plats i bil till Rjukan Isklättring 8
jimisola Säsongsstart/isläge Rjukan Isklättring 10
slob Rjukan och desperation! Isklättring 0
avslut1102 Isklättringskurs Rjukan 21-23 dec Isklättring 0
Ka Plats till Rjukan nu i helgen! Isklättring 0
blisss Någon som behöver replagskamrat i Rjukan? Isklättring 0
multisport Platser över till Rjukan Isklättring 1
Spak Uppdateringar Rjukan Isklättring 0
Spak Status Rjukan Isklättring 0
slob Isförhållanden Rjukan/Hemsedal? Isklättring 2
mo9jan Boende i Rjukan? Isklättring 2
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 13 - 17/4 Isklättring 0
Spak Säsongsstart på Rjukan Isklättring 1
kofalla Rjukan samåkning! Isklättring 0
cajoh Rjukan samåkning påsk Isklättring 1
kofalla Grundkurs i isklättring Rjukan 25 - 27 mars! Isklättring 0
r0pegun Rjukan Ice Festival Isklättring 1
Tomas W vägbeskrivning Rjukan Isklättring 2
bushmaster84 billigt boende rjukan Isklättring 7
Spak Rjukan is! Isklättring 2
krabba74 Isförhållanden i Rjukan Isklättring 0
fritte3 2-3 platser lediga i bil till Rjukan 11-14/3 Isklättring 1
Spak Nyheter från Rjukan! Isklättring 0
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 3-7/3 Isklättring 0
going vertical Isfestival Rjukan Isklättring 2
orkesterchefen Isfestival i Rjukan 27-29/2 Isklättring 0
RobRoc Bästa isfallen i Rjukan!? Isklättring 11
method Rjukan boende Isklättring 7
föhl Rjukan isläge och solfest? Isklättring 1
Spak Säsongsstart på Rjukan! Isklättring 3
method Rjukan resa Isklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.