is-/mixsäsongen 2008/2009

Min ispremiär denna säsong imponerar knappast på någon här, men några promenerande grannar tittade konstigt på mig då jag klängde mig upp för ett fem meter högt fall bakom huset. :)
 
Vårt första besök i Kandersteg och absolut inte det sista! Vi kättrade flertalet klassiska linjer och har redan nya planer på de längre seriösa turerna däromkring med ett återbesök när vi har tid.

Team alpine spirit!

kanut_01.jpg


Klättring 15 min från hotellet:

kanut_02.jpg


Klättring 15 min + två replängder från hotellet:

kanut_03.jpg


Hacka lugnt!
 
Vår höjdpunkt för besöket och en helt otroligt kul linje att klättra med flertalet 90+ grader klättringsmoment.....

Isfallet Rübenzahl:

kanut_04.jpg


Nedre delen:

kanut_05.jpg


Övre delen:

kanut_06.jpg


Mer rösti åt klättrarna!
 
En lokal pärla att inte missa om man har vägarna förbi? Perfekt klättring då det inte var några hål eller fotsteg gjorda av andra, dvs när isklättringen visar sitt rätta ansikte..... ;)

gastok.jpg


Hacka lugnt!

Ps. Utmärkta förhållande överallt just nu!
 
Ett lokalt iställe där man utan problem kan leka runt med yxorna en snöig söndagsdag bland vänners lag.....

monceniso.jpg


Ta det försiktigt ute bland bergen!
 
Lägger ut en notis för intresserade ishackare?

I dagarna så har det kommit ut en ny och intressant guidebok av Mario Sertori som beskriver de 600 mest intressanta (spektakulära) isfallen över alperna (Frankrike (106 förslag), Schweiz (85 förslag), Österrike (54 förslag), Slovenien (59 förslag), Italien (289 förslag)).

ALPINE ICE - Le 600 più belle cascate di ghiaccio delle Alpi di Mario Sertori

cop45.1.jpg
 
När det snöar för mycket så finns isparken i Orco tillgänglig och man kan ha otroligt kul på alla ''fusk'' isfall utan problem. Inga problem att leda linjerna (30-60 m) eller om man tycker det är kul att sätta upp något topprep?

En kort paus innan den andra snödumpen:

x-ice_01.jpg


Inga problem med isförhållanden:

x-ice_02.jpg


Mix och isöverhäng klättring (vi var som små barn med gottepåsar):

x-ice_03.jpg


Godispåsar åt alla!
 
Mixed... Not Just dry then Ice

Hej

Jar var ute i gar och testat den helt värdelösa sporten dry tooling. Här klattrar Nicolas en M7+ jag fick förnedra mig med secong go redpoint. Riktig isklättring är klart roligare men när man klättrat allt 3 ggr en säsong så är detta en aktivitet att dryga ut tillvaron med typ som potatis...
 

Bilagor

  • SDC10278.jpg
    SDC10278.jpg
    94.1 KB · Visningar: 595
  • SDC10279.jpg
    SDC10279.jpg
    91.3 KB · Visningar: 605
  • SDC10283.jpg
    SDC10283.jpg
    72.2 KB · Visningar: 590
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.