iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan

Det är noterat.

Nüvi har åtmintone inte den logiska kullerbyttan att grusvägar ritas grövre än de minsta belagda vägarna, som c550 har. Dessutom tycker jag att det är bättre som det är på Nüvi, att även de vägar som inte ingår i rutten visas med sina normala färger, så att man enkelt kan se hur stora de är. I c550 blir alla vägar, som inte används av rutten, gula. De som ingår i rutten behåller sin färg, fast den ser man sällan, för den violetta linjen döljer det mesta.

I iQue 3000 kan man välja hur man vill ha det.

Den "blaffiga" grafiken uppskattas av en del synsvagare personer, har jag hört. Men överblicken blir bättre på iQue. Tyvärr är det väl inte så många fler än du och jag, Jonas, som kör med både Nüvi och iQue. Samtidigt.

Intressant att se att c550 och Nüvi 360 är så lika varandra, i skärmbilderna, men ändå aldrig identiska.

Min bil börjar likna en traditionell sovjetisk fiskebåt. Mer elektronik än fisk.

Anders
 
Det är OK- du har sett min.Jag fick återbesök på bilprovningen för dom gillade inte alla sladdar som hängde. Fast just nu står den gamla 965-an still för ett bensinrör läckte. Väntar på iltransport från Classical parts i Jönköping.

Jag cyklade tre mil i Bryssel idag med 60CSx och iQue på styrstången. Kunde jag montera Nüvin på något vettigt på cykel sätt skulle jag ta med den också. Jag misstänker nämligen att den inte är lika bra i stad som 60 C-x. Cursorn fnattar omkring när jag går med Nüvin, fast det kan bero på att jag har haft lock on road. Det ska man nog inte ha när man vandrar.

DAgens anmärkning mot Nüvin: Den faller av hållaren i bil hela tiden såvida jagte drar ned den lilla plastfliken på hållaren så att det knäpper till. Fliken är egentligen till för släppa låsningen, då trycker man den uppåt. Men jag måste alltså tvinga den nedåt för att hållarens låsmekanism ska ta ordentligt.
[Ändrat av jonasolof 2006-09-23 kl 21:35]
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Min hållare fungerar bra. Fast det är ju feltänk att ha frigöringsknappen undertill, där den mer eller mindre vilar mot instrumentbrädan. Inte lätt att komma åt.

Lås på väg finns det ingen speciell inställning för att ta bort, såvida det inte följer med när man ställer ruttberäkningarna på fågelvägen.

Anders
 
En GPS som är inställd på "lås på väg" beter sig ryckigt när man går bland höga hus. Är den inte låst på väg rör sig markören mer regelbundet och det är lättare att orientera sig även om markören ligger en bit in i kvarteret intill.

Jag trodde att Nüvin med sin ljusstarka skärm och SiRF III mottagare skulle vara bra som navigator när man går i stadsmiljö. Men det är den inte. Får väl ladda in en topokarta, då borde den inte låsa på väg (en del topokartor som den franska har dock autorutt och låser på väg).

Förresten förstörs ju ruttattribueringen om man sparar en CN fil som mp fil i GPSMapedit och sedan gör den till img fil igen med cgpsmapper. Då kunde man göra en kartuppsättning för stadsturism till fots. Detta under förutsättning att lås på väg också försvinner genom hanteringen.

Fasst det vore ju förstås mer användarvänligt om Garmin gav oss möjligheten att välja låst/olåst...
 
jonasolof; sa:
Jag cyklade tre mil i Bryssel idag med 60CSx och iQue på styrstången. Kunde jag montera Nüvin på något vettigt på cykel sätt skulle jag ta med den också. Jag misstänker nämligen att den inte är lika bra i stad som 60 C-x. Cursorn fnattar omkring när jag går med Nüvin, fast det kan bero på att jag har haft lock on road. Det ska man nog inte ha när man vandrar.

DAgens anmärkning mot Nüvin: Den faller av hållaren i bil hela tiden såvida jagte drar ned den lilla plastfliken på hållaren så att det knäpper till. Fliken är egentligen till för släppa låsningen, då trycker man den uppåt. Men jag måste alltså tvinga den nedåt för att hållarens låsmekanism ska ta ordentligt.
[Ändrat av jonasolof 2006-09-23 kl 21:35]

Globetrotter har en sak för oss lite prylgalna, som inte får plats med allt på cykelstyret.


ko_3505101a.jpg


RAM har hållare för de flesta GPSer
http://www.ram-mount.com/gps_mounts/model_garmin_gps_mount.htm (men sedan funkar inte alltid länkarna)

Per Brune
 
Tack Per. Det finns ett RAM-fäste för Nüvi på cykel:

RAM-B-149Z-GA21U

Det viktigaste är dock hur Nüvin funkar när man går och det kostar inget att pröva.
 
Hållaren

Hej.
Har haft min Nuvi 360 någon månad.
Ang hållaren så tog det mig en stund innan jag insåg att jag måste PRESSA Nuvin bakåt mot hållaren i ovankant av apparajten rätt hårt innan det sa "klick" och den verkligen låste i fästet.

Håller med om det mesta som dryftats här. Återkommer med ett par synpunkter som jag undar över...
 
Låser på väg

Tjena.
Det som skrevs om att den "hoppar omkring" med lås på väg stämmer om man inte har, som ni skriver "Fågelvägen" vald.
Jag har testat detta och den går lugnt med utan att hoppa om man gjort detta.
Testade även att åka tåg med min Nuvi360 för att se hur fort tåget åkte.
Med läge "Fågelvägen" följde den precis över spåret som faktiskt var med i kartbilden. man kunde även se vilket spår man anländer på till större stationer. SJ´s regionaltåg gjorde faktiskt 181km/h. Kors i taket!
 
TAck för den infon. Man bör väl ställa in "gångtrafikant" också. Nu finns det två saker att pröva i stad

Hur sköter den sig när man har en gaturutt inlagd och valt gångtrafikant som "fordon"?

Hur sköter den sign när man valt Fågelvägen som ruttpreferens?
 
Normalt sett ska inställningen "gångtrafikant" påverka ruttberäkningen, när man alltså alls räknar ut en rutt längs vägar, på så sätt att den inte tar hänsyn till begränsningar som enkelriktat, förbjudna svängar, mitträcken och liknande.

För ETA begränsar gångtrafikant toppfarten en hel del, jämfört med bil/mc.

Det kan ju mycket väl hända att de på Garmin har gjort så att inställningen fågelvägen implicerar att lås på väg är av, och att autorutt ger låsning på vägen. Tämligen logiskt, i så fall.

Anders
 
Ja men så var det på iQue också i början och redan för flera år sedan anmärkte jag på att markören tvekade i vissa korsningar, det blev ryckigt och osäkert. Sedan kom möjligheten att köra utan låsning till väg men ändå följa en rutt vilket jag tycker är bättre i svår stadsmiljö. '

Eftersom markören måste haka på en väg dröjer den sig kvar och sprätter sedan i väg till en ny påhakning. Kan vara riktigt jobbigt bland annat i rondeller och i Y-korningar med liten vinkel mellan skänklarna.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips