iQue 3600 PDA/GPS

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Klarar den väta ?

Vad jag förstår klarar den inte väta
När man kopplar ihop det till en enhet bör ha samma krav som på en GPS
PDAerna är fortfarande kontorsprodukter tyvärr
Vänta ett år till så kommer de!

Re: Klarar den väta ?

bigben; sa:
Vad jag förstår klarar den inte väta
När man kopplar ihop det till en enhet bör ha samma krav som på en GPS

Rätt så Bengt, som alltid. Jag var spekulant på en iQue 3600 och pratade med en försäljare från Sportmanship som var i en butik här i Västerås och hade en Garmin kampanjdag. iQue 3600 har inte samma fuktskydd som de flesta andra GPSer, så därför blir det ingen iQue 3600 för mig. iQue 3600 ryms inte i Aquapac för Palm då man fäller ut GPS-antennen (slår på GPS delen).

Per Brune

Inte tänkt så

När man läser i bruksanvisningen till iQue 3600 (finns på Garmins sida) framgår det, om än underförstått, varför den inte är fuktskyddad.

För det första är ett klart användningsområde just som PDA. En sådan har jag haft i flera år. Den är inte fuktskyddad ett skvatt och har inte behövt att vara det heller. På kontoret, i transithallar, i bilen, hos kunder och leverantörer, hemma - det regnar inte in i nån utsträckning som påverkar min Palm. Jag har dessutom använt den på orienteringstävlingar (laddat in startlistan innan man åker dit). Då är jag ju förvisso utomhus, ibland i taskigt väder, men det krävs inte större skyddsåtgärder än vad jag tycker är rimligt för mobiltelefonen eller kameran.

Tittar man sen på GPS-applikationerna som finns, är det uppenbart att man framför allt tänkt sig att den ska fungera som ett vettigt substitut för en "riktíg" bilnavigator. Det regnar inte in i bilar heller, vanligtvis, möjligen undantaget när man kör nercabbat i busväder. Då får man skylla sig själv.

Användningsområdet för en PDA, låt vara att den har GPS också, är helt enkelt inte i skogen. Eller ännu värre, på sjön.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips