Intervjuundersökning av darriga skyttar

Kan du visa oss var i landet vi kan köra skoter eller hålla på med andra motorintressen i 99% av vår omgivning.
Försök att köra med skoter från Åre upp till Hemavan och vidare till Abisko. Det är snudd på omöjligt med de förbudsområden som finns i svenska fjällvärlden just nu. Skotrar har en otroligt liten påverkan på den natur man rör sig över eftersom den rör sig över snön så att ha förbudsområden på grund av naturpåverkan är i mina ögon bara dåliga ursäkter, särskilt med de nya skotrarna med fyrtaktsmotorer.
Okej, 99% var taget ur luften för att illustrera storleksförhållandet men säg 90% då. Ändrar det på något?
Du kan köra med skotern och fiska, grilla, njuta av fjällnaturen eller busköra i stort sett överallt och i de områden där det är skoterförbud så kan du åka skidor som alla andra. Det går åt rätt många skidåkare för att störa en skoteråkare men det räcker med en skoter för att förstöra upplevelsen för alla skidåkare. Du må tycka att det är en skitsak men du kanske förstår det ändå?

Man kan inte ta skotern från Åre till Abisko säger du. Är det ett stort problem?
Jag kan förstå att det kan vara kul att ta skotern men det går ju annars med bilen.
 
Man kan inte ta skotern från Åre till Abisko säger du. Är det ett stort problem?
Jag kan förstå att det kan vara kul att ta skotern men det går ju annars med bilen.

Lycka till att ta bilen genom Svenska fjällkedjan från Åre till Abisko, du måste ganska långt in i mitten av Sverige för att hitta en nord-sydlig väg.
Tyvärr så är faktum så att vi inte tillåts att köra skoter i fjällen i särskilt stor utsträckning, visst runt en del orter finns det möjlighet men de är kraftigt begränsade i det stora hela.

Varför ska vi på landsbygden inte få leva våra liv som vi själva vill utan vara tvungna att anpassa oss efter hur de som bor i storstäderna tycker att det ska vara? Har inte sett många storstäder som måste anpassa sig efter vad vi tycker och tänker.
 
Senast ändrad:
.....
När vi i glesbygden tar makten så kommer vi att bestämma att alla städer ska se ut så, sen ska vi sitta där på nåt mysigt cafe och smutta på cafe latte och njuta av stadslivet som det är ämnat att vara. I duvornas och råttornas och alla andra djurens stad. Ni som bor där är helt enkelt bara en blindtarm på jordens yta.
Ahh, det kanske var i er jaktstuga Berglin fick inspiration?
http://www.hugokrantz.se/wp/wp-content/uploads/2007/11/berglin_20070211.gif

Raskesven
 
Ni lever alltså inte i, med eller av naturen varken mer eller mindre än stadsbor. Ni har bara kortare väg att åka till en del saker.
Ni BOR i det som är kvar av den ursprungliga naturen sedan vi tagit bort de besvärligaste delarna och de delar som vi tyckte var värdelösa. Men ni upplever naturen som så långtråkig att ni fyller tristessen med diverse motorsporter och andra aktiviteter. Inget fel i det, men ni vägrar acceptera att vissa delar av naturen kommer tillbaka och inkräktar på er livsstil och ni gnäller för att ni bara får hållas med motorsporter i 99% av er omgivning. Ingen gillar att bli av med något som man sett som självklart men det är uppenbarligen inte naturen ni vill ha.

Det är därför som man sparar de sista resterna av sådan bebyggelse i alla städer där den finns kvar. Lite som att skapa nationalparker och spara de få tysta, ostörda områden som fortfarande finns kvar.
Ni är långt mera stadsbor än du tror.

Motorsport?
Jag skrev att vi måste ha bil för att kunna åka till affären. Är det den Du menar eller är det kanske motorsågen Du menar, eller vedskotern som jag drar hem veden med.
-Visst är det jobbigt ibland men jag har aldrig sett det som en sport.

Det är alltså för att naturen är tråkig som jag måste fylla tristessen med andra aktiviteter som skogsavverkning och jakt.
Till skillnad mot bouldering, geocaching, vandring, downhill, paddling med mera.

Det är nog helt enkelt så att Du tror att Du ska kunna ha det Du kallar för naturen som en lekpark dit Du ska kunna komma på Jack London romantiserande utflykter när Du har fått nog av storstadslivets puls.

Naturen är en lekpark där Du kan leka Spejaren i dina lädermockasiner och fantisera att Du smyger runt bland björnar och vargar. Lessen vännen det kommer inte att bli så, vildmarken är borta.

Det är symptomatiskt för hela den här tråden att det är glesbygdens skotrar och bilar som orsakar växthuseffekten. Jag skulle vilja se hur många besökare vi skulle ha i fjällen om de var tvugna att färdas hit på ett klimatneutralt sätt. I det sammanhanget är nog skotern ett försvinnande litet problem, man kan komma till fjällen för att leka indian i sitt asientillverkade plasttält som är tillverkat av olja och som har rest runt halva jordklotet. Samma sak med ryggsäckar och kläder. Sen intalar Du dig att det är Du som är den riktiga naturvännen med rätt att tala om för oss vad som gäller och kräva att vi ska leva kvar i nått 1800-tal för att Du ska ha nånstans att leka indian. Jämför gärna klimatpåverkan mellan köttfärsen på din lokala ICA butik kontra den älgfärs jag har i frysen. Visst, jag har TV så jag har sett En obekväm sanning och drar gärna mitt strå till stacken i kampen mot växthuseffekten - genom att äta vilt och genom aktivt skogsbruk se till så vi har en kolsänka.

Raskesven, jaktstugor är för veklingar som är rädda för att bli blöta.
 
alla som bor på landsbygden - invalvade, försupna mördare som bor hos mamma eftersom deras syster inte ville gifta sig med dom..

alla som bor i stan - sexuellt förvirrade frisörer som inte har en jävla susning om naturen och borde hålla sig kring stureplan med sina asterixjackor..


så är det.. nu kan vi gå vidare i debatten..
 
Motorsport?
Jag skrev att vi måste ha bil för att kunna åka till affären. Är det den Du menar eller är det kanske motorsågen Du menar, eller vedskotern som jag drar hem veden med.
-Visst är det jobbigt ibland men jag har aldrig sett det som en sport.
Det kan väl inte ha ungått dig att i brist på storstadens utbud av förströelser så är det största fritidsintressena i glesbygd jakt, fiske och motorsport. Det kan vara bilar, motorcyklar eller skoter.
Det är möjligt att du mest använder skotern som arbetsredskap men den mesta skoterkörningen är ändå av nöjeskaraktär.

Jag bor en bit utanför stan. Vill jag handla måste jag ta bilen. Jag arbetar i skogen. Det mesta kött jag äter har jag skjutit själv. Min övriga fritid ägnar jag till stor del åt friluftsliv.
Är det det du menar med att leva i, med och av naturen?
I så fall så passar det in på väldigt många stadsbor!

Det är nog helt enkelt så att Du tror att Du ska kunna ha det Du kallar för naturen som en lekpark dit Du ska kunna komma på Jack London romantiserande utflykter när Du har fått nog av storstadslivets puls.
Visst är det så och det är därför jag reagerar mot att du vill ha hela lekparken för dig själv.
vildmarken är borta.
Jag tror att det är huvudet på spiken. Glesbygden är inte längre en oändlig vildmark där de som bor där kan göra med allt som de själva vill. Naturen tillhör oss alla och dess olika värden måste vägas mot varandra. Med ett allt större intresse för natur och friluftsliv bland folk så är inte glesbygdsbor längre de "vildmarkingar" som de gärna ser sig som och ännu tydligare blir det när det största motståndet mot naturen kommer härifrån.
Du vill bo i skogen, jaga och fiska men slippa vilda djur och att inte kunna åka vart du vill när du vill.
Jag tror att det är du som har Jack London drömmar.
 
alla som bor på landsbygden - invalvade, försupna mördare som bor hos mamma eftersom deras syster inte ville gifta sig med dom..

och kör skoter

alla som bor i stan - sexuellt förvirrade frisörer som inte har en jävla susning om naturen och borde hålla sig kring stureplan med sina asterixjackor..

och har en suspekt kärlek till Pentti Varg och Ambjörn Björn

så är det.. nu kan vi gå vidare i debatten..

Simma lugnt!
 
Det kan väl inte ha ungått dig att i brist på storstadens utbud av förströelser så är det största fritidsintressena i glesbygd jakt, fiske och motorsport. Det kan vara bilar, motorcyklar eller skoter.
Det är möjligt att du mest använder skotern som arbetsredskap men den mesta skoterkörningen är ändå av nöjeskaraktär.

Vad är det som säger att det är brist på storstadens nöjen som gör att vi ägnar oss åt andra intressen? Kan det inte vara så att vi faktiskt har dessa intressen och därför valt att bo kvar eller flytta tillbaks till landsbygden eftersom vi inte fann nåt av intresse i storstadens nöjesutbud?
Ja, det mesta av den skoterkörning som sker är nöjeskörning men det är ett av de intressen många av oss här uppe har och en av orsakerna till varför vi bor kvar. Varför ska vi inte kunna ägna oss åt våra intressen här i vår egen region?

Jag bor en bit utanför stan. Vill jag handla måste jag ta bilen. Jag arbetar i skogen. Det mesta kött jag äter har jag skjutit själv. Min övriga fritid ägnar jag till stor del åt friluftsliv.
Är det det du menar med att leva i, med och av naturen?
I så fall så passar det in på väldigt många stadsbor!

På vilket sätt då? Hur många stadsbor saknar lokaltrafik? Hur många stadsbor jagar sitt eget kött och bor med skogen runt knuten?

Jag tror att det är huvudet på spiken. Glesbygden är inte längre en oändlig vildmark där de som bor där kan göra med allt som de själva vill. Naturen tillhör oss alla och dess olika värden måste vägas mot varandra. Med ett allt större intresse för natur och friluftsliv bland folk så är inte glesbygdsbor längre de "vildmarkingar" som de gärna ser sig som och ännu tydligare blir det när det största motståndet mot naturen kommer härifrån.
Du vill bo i skogen, jaga och fiska men slippa vilda djur och att inte kunna åka vart du vill när du vill.
Jag tror att det är du som har Jack London drömmar.

Naturen tillhör inte oss alla i och med att vi inte har friheten att nyttja den så som vi själva vill utan vi ska visa hänsyn till de som kommer utifrån då och då.
 
Vad är det som säger att det är brist på storstadens nöjen som gör att vi ägnar oss åt andra intressen? Kan det inte vara så att vi faktiskt har dessa intressen och därför valt att bo kvar eller flytta tillbaks till landsbygden eftersom vi inte fann nåt av intresse i storstadens nöjesutbud?
Det kan det visst vara men menar du att det är så oftare än inte?
På vilket sätt då? Hur många stadsbor saknar lokaltrafik? Hur många stadsbor jagar sitt eget kött och bor med skogen runt knuten?
Det jag menar är att det finns många människor som lever så och de flesta bor nog i mer tätbefolkade områden och en del till och med inne i storstäderna. Man blir inte automatiskt avskiljd från naturen för att man bor söder om dalälven.
Ja, det mesta av den skoterkörning som sker är nöjeskörning men det är ett av de intressen många av oss här uppe har och en av orsakerna till varför vi bor kvar. Varför ska vi inte kunna ägna oss åt våra intressen här i vår egen region?
Absolut skall ni det men inte nödvändigtvis precis överallt. När du nu nämner region så finns det lokala, regionala och nationella frågor. I lokala och regionala får man ofta bestämma mycket själv men i nationella frågor så finns det andra som har uppgiften att göra avvägningar och bestämma.
Fjällvärden är på många sätt en nationell angelägenhet och inte bara en lokal. Då kan det bli vissa inskränkningar i egna intressen till förmån för andras. Det gäller även i skärgården, i odlingslandskapet och i storstäderna.
Naturen tillhör inte oss alla i och med att vi inte har friheten att nyttja den så som vi själva vill utan vi ska visa hänsyn till de som kommer utifrån då och då
Jo, naturen tillhör oss alla, även de som kommer utifrån då och då.
Det är det som är inbegripet i "oss alla"! ;)
 
Vad är det som säger att det är brist på storstadens nöjen som gör att vi ägnar oss åt andra intressen? Kan det inte vara så att vi faktiskt har dessa intressen och därför valt att bo kvar eller flytta tillbaks till landsbygden eftersom vi inte fann nåt av intresse i storstadens nöjesutbud?
Ja, det mesta av den skoterkörning som sker är nöjeskörning men det är ett av de intressen många av oss här uppe har och en av orsakerna till varför vi bor kvar. Varför ska vi inte kunna ägna oss åt våra intressen här i vår egen region?

http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10000909/13-2007terrangkorn_i_fjallen_korrslutv_070918.pdf
"citat" Antalet snöskotrar uppgick i mitten av 1970-talet till ca 10 000 fordon i landet
för att år 2007 uppgå till 260 000 fordon. Snöskotern är idag till största delen ett
fritidsfordon men används också som nyttofordon för de areella näringarna och för
myndigheter och företag av olika slag.
Terrängtrafiken har skapat debatt genom de konsekvenser och effekter på naturmiljön
samt skador på egendom som trafiken medför inom vissa områden. Det är
framför allt snöskotertrafiken som skapat motsättningar mellan olika fritidsutövare
men också fordonets användning i samband med illegal jakt har starkt fördömts.
Snöskoterkörning på jordbruksmark har inneburit "slut citat"

Det är därför som skotertrrafiken är reglerad för att människor inte är så smarta, om det var tillåtet at köra motorcross i tex Nackareservatet här i stockholm så skulle folk göra det.

http://www.arcticportal.org/en/icr/ealat/ealt-news/ealt-news/-rennringen-hotas-av-utslagning

Tack vara växthusgaser, själv cycklar jag till jobbet och åker kommunalt, handlar ekologisk och vegetarisk mat som har en nästintill betydelselös inverkan på växthuseffekten. Men samer som har hand om rennäringen använder tex helikopter för att driva in sina renar vilket är det värsta tänkbara sättet att färdas på ur miljösynpunkt, och dom kör även snöskoter och fyrhjuling. Förr i tiden så var dom nomader och flyttade med renarna men nu så har man ANPASSAT naturen och sitt levnadssätt så man slipper sådana olägenheter, bor i en villa som säkerliken värms upp med olja och/eller vedpannor själv bor jag i ett tätt hus där det inte förekommer något energispill.

http://www.energikunskap.se/web/oth...A479383C1256FA4004F0D48?OpenDocument&count=-1

Ett dokument om hur din köttkonsumtion påverkar den planet du lånar av dina barn för jag förmodar att du inte enbart äter kött du jagat själv?

Ytterligare lite fakta även om du nog inte kommer läsa den:
http://www.ecoprofile.se/3100_152_Vad_ska_vi_ata_idag.htm

Naturvårdsverket har i en studie kommit fram till vad som vi i Sverige behöver göra för att få en rättvis och ekologiskt hållbar livsmedelsförsörjning. Denna rapport visar att konsumtionen av kött måste minskas med 75 %. Även konsumtionen av mejeriprodukter bör minskas och då med 25 % (Naturvårdsverket 1997).

På vilket sätt då? Hur många stadsbor saknar lokaltrafik? Hur många stadsbor jagar sitt eget kött och bor med skogen runt knuten?

Det enda stadsbor kan jaga är rådjur och vildsvin men det är inte tillåtet att jaga i storstaden så frågan är korkad. Det vi kan göra är att handla ekologiska matvaror och leva energisnålt

Hur många "skogsmänniskor bor med skogen runt knuten?

En mycket stor andel av Sveriges befolkning har knappast någon gång i sitt liv vandrat i en naturskog, än mindre i en urskog. Det finns nämligen inte mer än ca 9 000 km² naturskog kvar i Sverige, vilket är drygt 3 % av den totala skogsarealen

Urskog är skog som aldrig har utsatts för mänsklig verksamhet som jordbruk och skogsbruk. Urskogen i Sverige är mindre än 0,5% av all skog. Motsatsen är kulturskog. Ett mellanting är naturskog, skog som inte har utsatts för mänsklig verksamhet på 100 år. I Skandinavien finns mindre partier urskog, främst i fjällområden. Det rör sig oftast om fjällbjörkskog och fjällnära barrskog.


Naturen tillhör inte oss alla i och med att vi inte har friheten att nyttja den så som vi själva vill utan vi ska visa hänsyn till de som kommer utifrån då och då.

Naturen tillhör oss alla, utan den skulle vi dö, inte så svårt att fatta va?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.