Internt batteri till Garmin II+, Garmin 48 m fl

Ett inte allt för ovanligt fel på vissa modeller av Garmin är att de klagar på "Low Memory Battery". Första åtgärden är att ansluta GPSen till en extern strömkälla eller stoppa i fräscha batterier för att ladda det interna minnesbatteriet. Om inte det funkerar är interna batteriet defekt och måste bytas.

Tydligen att en del GPSer fått batterier från en dålig batch. I USA och Australien har man bytt dessa utan kostnad även om garantin gått ut. Då jag kontaktade Sportsmanship som är svensk generalagent fick jag följande besked:

"Har du köpt GPS:en här i Sverige så har man 3 år garanti, uppstår felet inom den tiden så är det gratis. Annars tar vi ut en avgift på 525 :- inkl. moms, frakt tillkommer.

Med vänliga hälsningar

Magnus Mårlind
Service ansvarig
Sportmanship AB"


Eftersom jag inte tyckte det var värt att lägga så mycket pengar på en GPS som kanske är värd en tusenlapp och bedömde att jag skulle klara att byta batteriet själv, så frågade jag även om det gick att köpa som reservdel. Sportsmanship svarade:

"Ja, batteriet kostar 188:- inkl moms + frakt ( totalt 373:- inkl. allt)"

Man ville alltså ha 185 kr för att skicka ett knappcellsbatteri, vilket jag tyckte var helt orimligt och beslöt mig för att istället försöka hitta ett ersättningsbatteri.

Batteriet är ett laddbart lithiumbatteri på 3V i storlek 12x2,0 mm avsett för stående kretskortsmontage. Originalbatteriet är ett Panasonic VL1220. Det är viktigt att ersätta det med ett batteri som är avsett att vara laddbart, annars är det risk att batteriet sprängs eller börjar läcka.

Jag lyckades någon i Sverige som säljer ett batteri som passar rakt av på kretskortet, men ELFA säljer ett batteri som är för liggande montage. Det går att montera åtminstonde i min GPSII+ om man drar en liten sladd från kretskortet till ena batteripolen. Batteriet har artikelnummer 69-265-05 och kostar 70 kr inkl moms.

Montaget är ganska rakt på på GPS II+. Man lossar de sex skruvar som håller ihop GPSen och skiljer försiktigt halvorna åt lite grann. Därefter lossar man en liten kontakt och kan öppna GPSen helt. Batteriet är tydligt synligt mitt på kretskortet. Använd en finspetsad lödpenna och var försiktig så du inte skadar kringliggande komponenter! Var noga med att montera batteriet med rätt polaritet! ELFA batteriet kan lödas med ett ben i kretskortet om man bockar till det lite. Det andra benet får man ansluta till kretskortet med en liten sladd. Säkra gärna batteriet med någon form av lim/silicon eftersom montaget inte blir så stadigt på ett ben.

Efter det att jag hade köpt och monterat ELFA batteriet hittade jag en tysk firma på http://www.abcde.de som säljer Panasonic VL1220. De tar €5,73 för ett batteri och €7,77 för två inklusive moms och frakt inom Tyskland.

/RedTop
 
Re: Garmin 12CX

bsandborgh; sa:
Hej!

Bra tips! Du råkar inte veta hur man öppnar en 12CX? 12 och 12XL har samma låda.

Bengt

Jag har tidigare haft en Garmin GPSII och en GPSII+. Nu har jag en 12CX och på den finns bara en synlig skruv, och den är vid anslutningskontakten för spänningsmatning/ datorkommunikation. Möjligen finns det fler skruvar under gummiplattan på baksidan. Jag tycker det ser ut som om GPSen är ihopsvetsad till 1 stycke. Jag tänker inte försöka öppna min GPS så länge den funkar.

Att tänka på för den som öppnar sin GPS (liksom vid all modern elektronik) är att se till att man är elektriskt urladdad, så man inte åstadkommer några ESD skador.

/Per Brune
 
--------------------------------------------------------------------------------
bsandborgh (Bengt Sandborgh) skrev:
Hej!

Bra tips! Du råkar inte veta hur man öppnar en 12CX? 12 och 12XL har samma låda.

Bengt
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vet att åtminstone 12 och 12XL är ihopsvetsade till ett stycke.

/Tobbe
 
Re: Garmin 12CX

bsandborgh; sa:
Hej!

Bra tips! Du råkar inte veta hur man öppnar en 12CX? 12 och 12XL har samma låda.

Bengt

Tror tyvärr att det är betydligt mer komplicerat att byta batteri på 12-12 xl.
Innehar en dito, o fick nämnda problem för ca ett år sedan. Jag hade då haft GPS,en liggande över vintern utan några batterier i. Rekommenderas inte! Så i någon mån var nog problemet självförvållat.
När jag då förhörde mig, så fick jag uppgifter om att det var nästan lika dyrt att byta batteri som att köpa en ny. Nu visade det sig dock att garantitiden var längre än vad jag "antog", så jag hade turen att få det hela löst den vägen.
Innan inlemmandet noterade jag serienumret på min 12,a för att se om batteriet hade bytts, alternativt fick tillbaka en annan GPS.

Batteriet byttes INTE, utan jag fick tillbaks en splitter ny 12,a.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips