Internethandla MarmotMountain.com

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av nämnda Internetbutik? Är de seriösa?
Tack på förhand!

/Ken Karlsson
 
Domestic orders only...

Det verkar ju som om det skulle vara något slags dotterbolag till Marmot och då lär de vara mycket seriösa.
Eftersom det bara går att beställa från dem inom USA så har jag ingen erfarenhet. Jag skulle förmodligen inte beställa därifrån även om det gick eftersom moms och annat skulle göra att det nog blev lika dyrt att beställa därifrån som från någon återförsäljare inom EU.
 
Tack för svaret. Det går bra att handla utanför USA också (din text med "Domestic only..." härrör endast till erbjudande om fri frakt inom USA och Canada om man handlar för ett visst belopp. Har dessutom provat att handla genom att lägga jackan i mitt fall i varukorgen och gjort ärendet fram till det är dags för betalning, och sk International shipping funkade helt ok). Angående ditt påstående om tullavgift och moms, så har jag räknat in det, och jag kommer ändå att spara 2000:- beroende på utförsäljning....

/Ken
 
Re: Domestic orders only...

eftersom moms och annat skulle göra att det nog blev lika dyrt att beställa därifrån som från någon återförsäljare inom EU.

Jag vet att jag spårar lite iväg från ämnet men jag undrar lite hur det här med moms och handel utanför EU fungerar.

Jag beställde en klätterpryl från USA med mitt Visa kort för ca 600kr plus frakt och fick den levererad till dörren. Jag har inte betalt någon moms för den. Från mitt Visa kort drogs priset på produkten samt angiven fraktkostnad.

Är det tänkt att det är jag som ska ringa till tullverket och be att få betala moms? Eller kommer det att dimpa ned en "moms räkning" senare? Eller är det så att priset på min pryl hamnar under någon gräns och jag slipper betala moms?

/Michael.
 
Tull

miccolli; sa:
eftersom moms och annat skulle göra att det nog blev lika dyrt att beställa därifrån som från någon återförsäljare inom EU.

Jag vet att jag spårar lite iväg från ämnet men jag undrar lite hur det här med moms och handel utanför EU fungerar.

/.../

Är det tänkt att det är jag som ska ringa till tullverket och be att få betala moms? Eller kommer det att dimpa ned en "moms räkning" senare? Eller är det så att priset på min pryl hamnar under någon gräns och jag slipper betala moms?

/Michael.

Ska man följa alla regler ska man väl göra det. Dock gör tullen också en del mer eller mindre slumpmässiga kontroller. I praktiken innebär det väl att de öppnar försändelser som kommer från Internetbutiker. Åker man dit i en sådan tror jag att det kommer ett inbetalningskort.
 
Hej igen!

Angående undran om tullavgifter och moms, så ska fraktbolaget debitera detta, står inget på tullens hemsida om att man som privatperson måste göra något själv om inte dessa avgifter debiteras av fraktbolaget. Läs mer på http://www.tull.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm
Nu har jag lagt en order på jackan som jag ville ha (ArcTeryx Theta AR, utförsäljning), kan återkomma med information om hur dyr den egentligen blev och hur bra MarmotMountain.com har fungerat.

/Ken
 
Hej igen!

För ev. intresserade om internetköpet så har jag nu haft jackan i 10 månader, och kan konstatera att köpet har varit mycket lyckat. Kontakten med MarmotMountain.com fungerade utmärkt och köpet gick någorlunda fort, även om jag "krånglade" lite genom att uppge kortnr via telefon och telefax och inte direkt på webplatsen. Jag sparade 2000:- totalt (inkl. fraktavgift och moms) genom att köpa jackan på detta sätt. MarmotMountain.com sålde jackan till extrapris ska tilläggas.
Jag hoppas bara att inte jackan behöver lagas i framtiden, då måste jag skicka den till USA... :)
Så för de som vet vad de ska ha (modell, storlek etc), hittar sitt köp till extrapris och är beredd att ta risken med att köpet i värsta fall måste skickas tillbaka för lagning, kan detta vara ett sätt att spara många tusenlappar på.

/Mvh Ken Karlsson
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tull

niclasd; sa:
Ska man följa alla regler ska man väl göra det. Dock gör tullen också en del mer eller mindre slumpmässiga kontroller. I praktiken innebär det väl att de öppnar försändelser som kommer från Internetbutiker. Åker man dit i en sådan tror jag att det kommer ett inbetalningskort.

Har också hört att det är så det fungerar. Har däremot aldrig hört talas om att någon verkligen haft sån otur men man vet aldrig. För några år sedan köpte jag hem några datorprogram från USA som inte fanns i Sverige och då var företaget så snällt att de skrev värdet 1 dollar på försändelsen värde :)

Det som dock är det stora problemet är om något går sönder för då lär det knappast vara så intressant att skicka tillbaka grejorna med alla kostnader och allt besvär det innebär.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.