Intelligent membran?

Så här skriver Fjällräven:

"Hydratic® IQ reagerar på värme, exempelvis kroppsvärme när du är aktiv, och släpper igenom mer fukt när temperaturen i materialet är över 0° C.

Under den temperaturen släpper materialet igenom mindre fukt, och värme, för att på så vis låta kroppen behålla den värme den har alstrat och som behövs när det är kallt.

Det är materialets molekylstruktur som förändrar sig beroende på temperatur. Vid värme öppnar sig strukturen medan den sluter sig när det blir svalare."

Det vore intressant att få klart för sig hur många procent som de sammandragna molekylkedjorna minskar fukttransporten med. Jag är kanske inte heller helt övertygad om att en ökning av fuktigheten i kläderna under membranet nödvändigtvis gör att man håller sig varmare när det blir kallt.

Någon som vet mer?

Jörgen
 
NUI; sa:
Så här skriver Fjällräven:

"[...]Under den temperaturen släpper materialet igenom mindre fukt, och värme, för att på så vis låta kroppen behålla den värme den har alstrat och som behövs när det är kallt."

Det verkar ju bra att fukten stannar kvar inne i plagget när det är kallt. "Svettas du så dör du" sägs ett inuitordspråk lyda...
 
Lite spekulationer:

Det låter misstänkt likt Torays Dermizax-membran, som ju har funnits i många år i kläder från till exempel Bergans och Everest.
http://www.torayentrant.com/ent_dz/ent_dz.html

Det är inte alls omöjligt att Fjällräven alltid har använt membran från Toray (tex Entrant) och kallat dem Hydratic, och nu vill slå på stora trumman för att de har börjat använda Dermizax. Eller nåt liknande från nån annan leverantör.

För jag tror inte en sekund på att Fenix Outdoor har knåpat ihop sitt nya "intelligenta" membran i sina egna polymerlaboratorier, vilket de ju påstår.

[end specu]
[Ändrat av Nordesjö 2007-01-25 kl 16:12]
 
De flesta/alla membran transporterar ju mindre med fukt när det blir kallare. Det var ju länge sedan Goretex hade sådana där "hål" som man ser i reklamen, där ångan passerar. Dessa är ju numera täckta av ett tunt PU-lager (som ju regnkläder var gjorda av före Goretex) genom vilket fukten passerar genom diffusion, vilket är en ganska långsam process även om PU-lagret är extremt tunt.

Risken att vattenångan hinner kylas ned till fast form är ju stor. Och det snabbar väl inte direkt upp processen. Så därför min fundering över hur stor skillnad i transporthastigheten den förändring i molekylerna man beskriver verkligen gör.

Likaså måste det ju vara en knivsegg man balanserar på om man menar att den minskade transporten genom membranet skulle uppväga den nedkylande effekten av fuktansamling i kläderna inunder. Skulle vara intressant att se var de linjerna/kurvorna skär varandra.

Jörgen
 
Fast...
Vem gör inte på exakt samma sätt "manuellt".

Öppnar upp klädseln för att ventilera när det är varmt under kläderna. Stänger till när det blir kallare.
 
Plast, plast, plast...

GustavOh; sa:
Fast...
Vem gör inte på exakt samma sätt "manuellt".

Öppnar upp klädseln för att ventilera när det är varmt under kläderna. Stänger till när det blir kallare.

Hehe... Så sant.

Blir mer o mer övertygad om att lägga Gortex kläderna på hyllan. Har en ökande känsla av att den inte är riktigt bra på något. Man riskerar att bli fuktig på insidan på vintern om man är aktiv och blöt från utsidan när det regnar. För att inte tala om risken med en eld, som är något av det mysigaste med friluftsliv! Dessutom känns det konstigt, obehagligt och respektlöst att ha en massa prasslig plast på kroppen när man är ute i naturen.

Vintertid är G-1000 jackan eller annorak det bästa att ha. Är vindstoppande samt har god vetilation genom fibrerna, så man håller sig varm.
Under mildväder är det bättre att ha en lätt regn/vind-jacka (som tar mycket lite plats i packningen) i kombination med ex. softshell/windstopper-jacka eller liknande som ventilerar utmärkt.

/John
 
Re: Plast, plast, plast...

Gaion; sa:
Blir mer o mer övertygad om att lägga Gortex kläderna på hyllan. Har en ökande känsla av att den inte är riktigt bra på något. Man riskerar att bli fuktig på insidan på vintern om man är aktiv och blöt från utsidan när det regnar.

Men vad ska du ha när det regnar? Visst har tillverkarna fått folk att tro att "andasfunktionen" är betydligt mer omfattande än den är. Men något vattentätt måste man ju ha när regnet öser ned. Finns det något bättre alternativ än dessa membrankläder? Jag tror ju att det är bättre att ha membrankläder som släpper igenom någon fukt än kläder i gallon. Eller har jag missat något annat bra alternativ?
 
Mitt svar blir numera att ta två jackor med sig... en lätt anorak i bomull, i mitt fall en Njal som låg i en realåda och ropade på mig för ett år sedan - och en lätt regnjacka. En (den enda !) fördel med årets vinter är ju att man kunnat skitvädertesta alla sina kläder. Jag hade denna kombination i våras på pulkatur, och det fungerade ypperligt. Ventilationen i anoraken är helt överlägsen de Texplagg jag har (numera mest i garderoben). Men min Njal verkar ändå inte särskilt intelligent.
 
Re: Re: Plast, plast, plast...

oscar-ja; sa:
Men vad ska du ha när det regnar? Visst har tillverkarna fått folk att tro att "andasfunktionen" är betydligt mer omfattande än den är. Men något vattentätt måste man ju ha när regnet öser ned. Finns det något bättre alternativ än dessa membrankläder? Jag tror ju att det är bättre att ha membrankläder som släpper igenom någon fukt än kläder i gallon. Eller har jag missat något annat bra alternativ?

Som jag skrev förut...

...så är det bättre att ha med sig en riktigt vattentät regnjacka när det är mildgrader. Det finns ju de som är lätta som tusan och inte tar mycket plats i packningen.
Vad gäller ventilation så får man dra ner lite i kragen eller ta det lite mera lungt om man blir för svettig.
Hursom är min erfaternhet av Gortex, Event mm... att det blir genomblött vid intensivt regnande (om det inte är nyköppt förståss, eller ny-preparerade med mysiga kemikalier).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.