Installera CN8 Europe utan föregående CD

Normalt kräver installation av en uppgradering att man har en tidigare installation av produkten. Men har man en ny dator är det trist att behöva lägga in ett stort kartprogram bara för att kunna installera uppgraderingen. Det finns ett enkelt knep som kommer från en klurig sloven på Garminforum på http://www.bargainpda.com

Gå till registret HKEY_LOCAL_MACHINE
SOFTWARE
Garmin
Mapsource
Families

Högerklicka på families
Lägg in ny nyckel
City Select Europe v7

Högerklicka på families
Lägg in ny nyckel
City Select Europe v6
Gå ur registret.

Nu kan City Navigator Europe v8 installeras. Kom ihåg att använda Custom installation om du vill bestämma vart installationen ska gå, t ex annan partition.

Slutför installationen och lås upp produkten. Men starta inte Mapsource!

Gå nu tillbaka till registret. Ta bort de båda nyss insatta nycklarna. Gå ur registret.

Nu kan Mapsource startas och CN Europe finns där.

Bommar man att ta bort nycklarna får man ett konstigt felmeddelande när man zoomar in, någonting om RAM. Men det är bara att ta bort nycklkarna så funkar det.

Om man nu ändå råkar ha en gammal installation så kan man saklöst radera alla kartfiler för att spara plats. En del säger att man kan avinstallera hela den gamla produkten, fsat jag har inte prövat.

Eller så kan man använda registerstrukturen för att lägga in den Worldmap som finns att ladda ned för Garmin iQue (30 MB). Men det får bli en annan gång.

[Ändrat av jonasolof 2006-03-10 kl 22:47]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Efter att ha tittat på innehållet i registerfilerna med Notepad avstår jag gärna. Varför i fridens namn skulle man köra in allt det där när problemet kan lösas med två enkla nycklar som dessutom avlägsnas efter installationen. Hade dom känt till det sätt jag redovisade hade dom säkert också använt det.

Det har du helt rätt i!
Jag kollade aldrig i filerna.
Men om man byter ut - mot + i av-reg filen så blir det väl samma som du beskriver?

om plus och minus vet jag inte, det har med Reg ed att göra. Jg föredrar att skriva in för hand. Felet är att dom lägger in strängvärden och binära värden också vilket är helt onödigt (dvs högra sidan av registret).

Dessutom lägger dom in ALL registerinfo dom hittat, också från andra håll i registret. Installationsspråk tyska också vidare. Ville du ha det? En maasa avinstallationsinfo.

Min första CS installation var CS Eu v5. Men den behövde inte tas med. Här lägger dom info från version 4.

Hur fasicken vågar du smälla in en sådan här registerfil utan att ha tittat på innehållet? Blir något fel tar det ju en evighet att rensa alla nycklar.

Dom borde upplysas om att det finns bättre alternativ så att dom tog bort den här filen. Ful Fil. Dummer Datei eller vad det kan heta .
[Ändrat av jonasolof 2006-03-11 kl 12:38]

Det är därför fixade funktionen system återställning!
Då kan man leka nästan hur mycket man vill, och skiter det sig så kör man bara systemåterställningen :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips