Installationer på Kebnekaise

Jag såg häromdagen att lågkostnadsrekryteringsföretaget Academic Work har börjat en kampanj som handlar om att de satt upp en låda på Kebnekaise för kandidater att lägga sina CV:n i, och att de därmed hoppas få CV:n från "personer som är beredda att gå lika långt som vi" (http://www.academicwork.se/kebnekaise/) .

Jag ser även att STF rekryterar via Academic Work, så man kan därför misstänka ett visst utbyte av tjänster här.

Nu till min fråga - är det någon som vet hur man får till stånd att faktiskt få installera något fysiskt på exempelvis Kebnekaises topp? Är det tillstånd från kommun som gäller? Eller är det som jag misstänker så att STF - som jag tycker behandlar Kebnekaise på godtyckligt sätt som passar dem - helt enkelt har givit sitt eget godkännande för detta? Jag har självt varit uppe på Kebnekaise ett antal gånger, oftast som uppladdningstur inför bestigning av något högre berg utomlands, och varje gång tycker jag mig finna nya spår av STF. Säkringsvajrar i branten, aluminiumlådor på moränen innan glaciären, skyltar. Dessutom är uppträdandet från de guider jag mött på berget av betydande vad-gör-du-på-vårt-berg-attityd. Om det nu är så att privata företag får installera fysiska installationer på vårt högsta berg, mitt i den del av Sverige som vi borde värna mest, vad är då nästa steg?

J Dessutom är uppträdandet från de guider jag mött på berget av betydande vad-gör-du-på-vårt-berg-attityd. Om det nu är så att privata företag får installera fysiska installationer på vårt högsta berg, mitt i den del av Sverige som vi borde värna mest, vad är då nästa steg?

Jag tror det är nästan omöjligt att helt undvika såna här tendenser, om det finns ett antal som dagarna i ändå, arbetar med att guida osv - hela sommaren, och flera somrar efter varandra.

Om jag gjorde det skulle jag i några avseenden säkert börja se berget som "mitt".

När jag stött ihop med guider, har jag dock inte upplevt det så, det har varit guider utan klienter ibland, och det har nog mer känts som en kamratlig stämning klättrare emellan om man försöker tolka det till varje pris.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Inget konstigt alls. Privata företag kräver ju spåravgifter för skidåkning på statlig/kommunal mark. Allt skall ju nu kommersialiseras, så så det blir snart spåravgifter också för att gå upp på Kebnekaise eller för att vandra på Kungsleden.

Att STF tar

betalt för de tjänster de erbjuder är okontroversiellt. I och med besökstrycket vid Keb marknaden för helikoptertrafik mm så är berget och toppen inte nån lugn eller fredad plats. Lite liknande Vätternrundan, 5-dagarsorienteringen eller Vasaloppet till stora delar ideellt men med många inslag av geshäft.

Ganska självklart trivs du inte med besökstrycket finns det gott om alternatva fjällområden och toppar att besöka.

Thure

Det är väl egentligen så att de som satt upp lådan kan åka dit för nedskräpning antar jag. Knappast skadegörelse eller liknande, men för all del kanske nedskräpning. Eller om det nu finns nån gammal paragraf avseende otillåten affischering.

Detta filmades o genomfördes under vecka 34 och lådan togs dit upp och sen ner igen av reklamfirman, det är inget som står kvar på toppen utan bara ett jippo.. Var själv där och passerade toppen via kammen och det står ingen låda där.

Så filmen ljuger? tänk om jag tror på den och tar mig ända dit upp med min CV. Tänk om jag d råkar ut för snöstorm och bigfoot tar mig fången. Nä detta är något för Janne Josefsson att ta tag i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips