Inställningshjälp iPAQ/OziExlorer CE/GPSMAP 76S

Jag har precis köpt en kabel från Clover för att koppla ihop min GPSMAP 76S och iPAQ 3970 som kör OziExplorer CE.
Får det inte att funka.
Har kört soft reset på iPAQ, men likt förbaskat är COM-porten upptagen när jag startar Ozi CE eller något annat program som kan ta emot NMEA. Inställda på NMEA, COM1, 4800.
Har kollat att inga program i iPAQ är igång (Memory/Running programs).
Om jag sätter iPAQ i min Navman 3400 och ställer in rätta inställningarna i programmen, så funkar det.
Kan det vara drivrutinerna till Navman som spökar och lägger beslag på COM-porten, trots att Navman inte är ansluten?
Nästa test blir att avinstallera Navman, men jag hade liksom tänkt att använda Garmin i skogen och Navman i bilen, och då funkar ju inte det.

Avinstallerat Navman hjälper ej

Har avinstallerat allt som har med Navman att göra, hjälper inte.
Överväger hard reset.
Sen kan det ju vara fel i kabeln...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
NMEA, checked!

NMEA inställt på GPS.
Testat samma GPS mot Ozi på PC, funkar.
Nu har jag hård resettat iPAQ och installerat om OziExplorer CE. Funkar ändå inte.
Gissar på kabelfel.
Tack för intresse och hjälp.
Jag återkommer när kabeln är kollad.

Kontaktblecken

För några år sedan var det någon som hade problem med kommunikationen mellan en eTrex och datorn. Om jag minns rätt så var det blecken på kontakten på sladden som behövde bockas till lite för att ge kontakt med GPSen. Jag hittar tyvärr inte inlägget, trots en del sökande.

Per Brune

Inga kontaktbleck på 76S

Kontakten på GPSMAP 76S är en rund, fyrpolig kontakt med fyra stift. Finns inget att justera.
Jag skickar tillbaka kablen nu. Clover betalar returportot om det är fel på den :)

Minnesfel

Ursäkta min glömska i detta fall. Jag hade för mig att Garmin 72 och 76 hade samma kontakt som eTrex, eMap och Geko.

Nytt råd: ta och Ohm-mät kabeln

Per Brune

Minsta motståndets lag

Nytt råd: ta och Ohm-mät kabeln

Tack för tipset! iPAQ-kontakten är liten och minst sagt tätbefolkad av kontaktstift. Svårt och meckigt att komma åt att mäta och jag har inte tillräckligt smala och spetsiga testkablar.

Då gör det mindre motstånd :) att returnera kabeln.

Det var fel på kabeln

Clover åtgärdade på bara någon dag och skickade tillbaka fungerande kabel och portot = 2 frimärken. Schysst.
Fel på kabel kan alltså ge COM-portsproblem i iPAQ, kanske inte så konstigt. Men bra att veta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips